1,91 mld zł na reklamę telewizyjną, „wielka czwórka” 4 proc. w dół
W I połowie br. wydatki na reklamę telewizyjną wyniosły 1,908 mld zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Aż o 38,4 proc. wzrosły nakłady na spoty w kanałach z naziemnej telewizji cyfrowej, przy czym cztery czołowe stacje zanotowały spadek o 4 proc.
1,908 mld zł to wartość inwestycji w minionym półroczu na wszystkie formy marketingowe w telewizji: spoty, lokowanie produktu, sponsoring i ogłoszenia. To o 91,3 mln zł więcej niż rok wcześniej.
- Od początku kryzysu budżety telewizyjne marketerów przesuwane są na tradycyjnie tańsze miesiące: styczeń i luty. W tym roku dodatni wynik lutego wzmocniła dodatkowo olimpiada. Spadek w marcu wywołały z dużą dozą prawdopodobieństwa przesunięcia budżetów na kwiecień, w związku z terminem Świąt Wielkanocnych. W kolejnych miesiącach na dodatni wynik złożyły się: wybory do parlamentu europejskiego oraz mistrzostwa świata w piłce nożnej - opisują analitycy Starlinka.
Przypomnijmy, że cennikowe nakłady na same spoty zmalały w I połowie br. o 1,5 proc. (według danych Kantar Media - zobacz szczegóły).
- W pierwszym półroczu mieliśmy do czynienia z dużym wzrostem ogłoszeń emitowanych poza blokami reklamowymi, co miało związek z kampanią wyborczą do europarlamentu. Popularnością wśród reklamodawców cieszą się szyte na miarę połączenia sponsoringu i lokowania produktu. Jednak dynamika wzrostu tego segmentu spowolniła: nadawcy staranniej zarządzają przestrzenią reklamową, którą można wykorzystać jako kanał branded content - dodają analitycy Starlinka.
Od stycznia do czerwca br. aż o 39,9 mln zł więcej niż rok wcześniej na spoty telewizyjne wydały firmy z branży farmaceutycznej (to wzrost o 16,9 proc.). O 11,3 mln zł (to aż 55,2 proc. w górę) zwiększyły się inwestycje sektora czas wolny, o 9,6 mln zł (5,8 proc. w górę) - branży finansowej, a o 4,2 mln zł (2,3 proc. w górę) - sektora telekomunikacyjnego. Natomiast o 9,4 mln zł (czyli o 3,2 proc.) zmalały nakłady producentów żywności. Według Starlinka ogólne wydatki na emisję spotów wzrosły o 70,2 mln zł (czyli o 4,3 proc.).
>>> Polsat liderem w grupie wiekowej 16-24. TV Puls i Puls 2 z dużymi wzrostami (raport)
Cztery główne kanały (Polsat, TVN, TVP1, TVP2) ze sprzedaży bloków reklamowych zarobiły o 5,6 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym uwzględniając wpływy z innych form reklamowych ten spadek wyniósł 4 proc., bo złagodził go wzrost przychodów ze sponsoringu i branded contentu.
Za to przychody wszystkich kanałów dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej (w I połowie br. nadawanie w ten sposób rozpoczęły TV Trwam, Stopklatka TV i Fokus TV) zwiększyły się w skali roku aż o 38,4 proc., a ich udział w rynku reklamy wzrósł o 4 pkt proc., do 16,5 proc.
Liczba punktów GRP wygenerowanych przez „wielką czwórkę” zmalała w skali roku o 7 proc., w przypadku wszystkich stacji z naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyła się 31,4 proc. Dla całego rynku telewizyjnego ten wzrost wyniósł 3,9 proc.
Dołącz do dyskusji: 1,91 mld zł na reklamę telewizyjną, „wielka czwórka” 4 proc. w dół