SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2017 rok w mediach społecznościowych - prognozy na 2018 rok

Przedstawiamy drugą część podsumowania 2017 roku i prognoz na rozpoczęty rok w branży mediów społecznościowych. Wypowiadają się menedżerowie z firm Lyrebird, LiquidThread, Gazeta.pl, Schulz Brand Friendly, Social Media London Style, WebTalk, DDB&tribal, ContentHouse, Whites, K2 Media, Vizeum Polska, ITBC Digital, Veneo i Clickad Interactive.


Marta Djakon, social media manager w Lyrebird (marka social mediowa w ramach grupy They.pl)

Wydarzenie roku
W listopadzie przedstawiciele Instagrama ogłosili, że z funkcji Stories korzysta już 300 milionów użytkowników dziennie. Taka liczba przekonuje nawet największych sceptyków aplikacji, delikatnie mówiąc, mocno wzorowanej na Snapchacie. Aktualizacje, nowe filtry, możliwość dodawania zdjęć z galerii i ankiety sprawiły, że użytkownicy coraz częściej tworzą i oglądają publikowane treści. Autorzy aplikacji nie zapominają także o profilach marek poprzez możliwość dodania aktywnych linków w Stories. To jednak jak na razie jedyna opcja, dzięki której można bezpośrednio przekierować odbiorcę na wybraną stronę.

Sukces roku
Social media to wciąż dobre miejsce do przeprowadzenia kampanii społecznych. Akcje takie jak #MeToo, #NudeAgainstNude czy #Sexedpl pokazują, że użytkownicy Facebooka czy Instagrama chętnie poruszają kontrowersyjne tematy, a materiały tego typu rozprzestrzeniają się viralowo. I chociaż działaniom tego typu zawsze można coś zarzucić (akcja w dużej mierze wizerunkowa, zbyt płytkie podejście do tematu), to dobrze, że jeszcze znajduje się na nie miejsce w social mediach opanowanych w większości przez rozrywkowe treści. 

Porażka / rozczarowanie roku
Snapchat. Aplikacja, o której kilka lat temu mówili wszyscy i wiązali z nią ogromne nadzieje, dziś tonie. Wzrost liczby nowych użytkowników nie jest już tak duży jak chociażby rok temu, a ceny reklam znajdują się na coraz niższym poziomie. Do tego okulary Spectacles okazały się dużym niepowodzeniem. Co prawda Evan Spiegel zapowiedział niedawno redesign aplikacji i dodanie nowych funkcji, jednak możliwe, że podjął tę decyzję zbyt późno.  

Dużym rozczarowaniem jest także popularność fake newsów. Clickbaitowe nagłówki sprawiają, że wiarygodność informacji pojawiąjących się w social mediach maleje. Takie działania okazują się szkodliwe zarówno dla marek, jak i użytkowników. Szczególnie że według badań ponad połowa millenialsów traktuje Facebooka czy YouTube jako podstawowe źródła informacji. 

Serwis / kampania / projekt roku
Premiera trzeciego sezonu „Narcos” w Polsce była promowana serią krótkich filmów, w których rodzimy kontekst został idealnie dopasowany do realiów serialu. W przeddzień pojawienia się nowych odcinków „Stranger Things” na warszawskim Powiślu stanęły rowery z lat osiemdziesiątych. Na fanpage’u serialu aktorzy podpowiedzieli, jak można je odblokować. Dzięki takim akcjom marki udowodniły, że nawet jeśli produkt jest globalny, promocja jest o wiele skuteczniejsza, kiedy zostaje dostosowana do lokalnego rynku.

Premiera, nowość roku
W ubiegłym roku Messenger Bot przedstawiany był jako narzędzie, które pomoże w komunikacji na linii marka - użytkownik. W 2017 roku wykorzystywany był już do promocji marki np. programu „Milionerzy” czy do organizowania konkursów (HBO i „Gra o Tron”, Samsung i „Star Wars”).

Trend roku
Tak jak od kliku lat - wideo. Trend ten cały czas się rozwija, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, skoro ten format jest wręcz narzucany przez różne aplikacje. Ruchome treści wzbudzają większe zaangażowanie niż statyczne posty, a algorytmy są dla nich bardziej przychylne. W tym roku Facebook wprowadził także automatyczne odtwarzanie wideo na urządzeniach mobilnych oraz ruchome cover photo. Możliwość zrobienia transmisji live na Facebooku czy Instagramie jest już dla wszystkich oczywista. 

Prognoza na 2018 rok
Jednym z największych wyzwań będzie walka o zasięg, szczególnie ten organiczny. Już teraz pojawiają się informacje o testach nowego feedu na Facebooku, na którym oprócz postów znajomych znajdzie się miejsce tylko dla płatnych treści. Z drugiej strony zawsze należy pamiętać o kreatywności. Działania real-time marketingowe, nawiązywanie do topowych trendów czy organizowanie niestandardowych akcji nigdy nie stracą na popularności. Jednak jak pokazuje case Tigera czy McDonald’s (ten z przywróceniem na jeden dzień sosu seczuańskiego z serialu „Rick and Morty”) każde działanie musi być przemyślane i dobrze zaplanowane.

 


Piotr Stochmalski, social media manager w LiquidThread

Wydarzenie roku
Akcja #MeToo, która w organiczny sposób zalała internet i pokazała, że media społecznościowe mogą służyć do poruszania ważnych i trudnych tematów na globalną skalę.

Sukces roku
Rozwój Instagram Stories. Bezczelne kopiowanie funkcjonalności Snapchata nie zniechęciło użytkowników, którzy bez skrupułów porzucili platformę z duszkiem na rzecz Stories.

Porażka / rozczarowanie roku
W Polsce: Tiger i jego komunikacja w social media. Celowo nie mówię o tym jednym, nieszczęsnym poście z Instagrama, bo był on tylko nieuniknionym skutkiem nieprzemyślanej strategii i braku kontroli prowadzonych działań.

Poza tym powrót „żebrolajków”; tym razem w formie wideo live na Facebooku. W pewnym momencie co drugi fanpage organizował konkursy bazujące na prostych mechanizmach opartych na głosowaniu/wpisywaniu hashtagów w komentarzach. Niestety za większością z nich nie stała żadna idea, a jedynie chęć nabicia statystyk, które będą ładnie wyglądać miesięcznym raporcie.

Na świecie: stagnacja Snapchata, niewykorzystanie bazy, którą udało się zbudować i brak argumentów w walce z Instagram Stories o przyciągnięcie nowych użytkowników. Do tego doszła porażka, jaką okazały się Spectacles. Mam wątpliwości czy nowy design aplikacji cokolwiek na tym etapie zmieni.

Serwis / kampania / projekt roku
Świat - patrz: wydarzenie roku.
A poza tym świetne kampanie airbnb „#WeAccept” i Heinekena „#OpenYourWorld” - obie poruszające ważne tematy i bazujące na wideo. Warto zwrócić też uwagę na kampanię „Adidas Tango Squad”, wykorzystującą Messengera i WhatsAppa, precyzyjnie docierającą do grupy docelowej.

Polska: bardzo podobało mi się „Studio Konesera” Samsunga: świetna realizacja, dobór influencera i inteligentne zaprezentowanie benefitów produktu - okazuje się, że można mówić o telewizorach, nie wspominając o liczbie cali :)

Premiera, nowość roku
„Nowości” sukcesywnie wprowadzane na Instagram Stories. Mimo że większość z funkcjonalności Stories została skopiowana ze Snapchata, to dla sporej grupy użytkowników był to pierwszy kontakt z efemeryczną komunikacją charakterystyczną dla obu platform. Kluczem do sukcesu okazało się umiejętne wprowadzanie poszczególnych „nowości”, co dało nowym użytkownikom czas na zapoznanie się ze Stories.

Trend roku
Dalszy rozwój wideo. Niemal każda platforma społecznościowa wprowadziła nowe formaty i możliwości reklamowe bazujące na video.

Poza tym intensywny rozwój grup na Facebooku - zarówno pod kątem ich różnorodności i liczby użytkowników, jak i możliwości promocji i monitorowania statystyk. Użytkownicy coraz częściej dołączają do grup zgodnych z ich zainteresowaniami. Dla adminów to doskonała alternatywa dla komunikacji na fanpage’u, gdzie zasięgi organiczne spadają i spadać będą. Natomiast wciąż jest to obszar dosyć słabo zagospodarowany przez marki i warto zwrócić na niego uwagę, planując działania na kolejny rok.

Prognoza na 2018 rok
Wzmacnianie roli kanałów social w działaniach e-commerce, rozwój botów i automatyzacji obsługi klienta, przede wszystkim na Messengerze, łączenie i dokładniejsze monitorowanie konwersji online/offline.

Do tego dalszy rozwój wideo, liczę też na to, że  w końcu uda się zastosować na szerszą skalę VR, nad którym intensywnie pracuje Facebook.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: 2017 rok w mediach społecznościowych - prognozy na 2018 rok

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
W związku z ograniczaniem zasięgu organicznego firmy zwrócą większą uwagę na monitorowanie konwersji. Społeczności bardzo łatwo można monitorować pod kątem pozyskiwania telefonów czyli konwersji offiline. To przełoży się na dodatkowe zainteresowanie reklamą ze strony firm, które są obecne online, ale nie sprzedają w ten sposób. Calltracking na styku internetu i połączenia telefonicznego zyskuje popularność.
odpowiedź
User
Janusz Kamiński
Dzięki za ciekawy temat. ;)
odpowiedź