SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

260,7 mln zł wyniosły przychody Polskiego Radia w 2012, 60 proc. z tego to abonament

- Środki z abonamentu są podstawowym źródłem finansowania działalności Polskiego Radia. W 2012 r. wyniosły one prawie 156,9 mln zł i stanowiły 60,17 procent całości przychodów spółki - wynika ze sprawozdania o przychodach i kosztach Polskiego Radia za 2012 rok.

Sprawozdanie pokazuje, że Polskie Radio w 2012 roku uzyskało przychody na łączną sumę 260,7 mln zł. W porównaniu z osiągniętymi w roku 2011 przychodami w wysokości 250,2 mln zł są one wyższe o ponad 10,5 mln zł (4,21 proc.). Drugim co do wielkości, po wpływach abonamentowych, źródłem finansowania działalności Polskiego Radia są przychody Agencji Reklamy - gotówkowe oraz barterowe ze sprzedaży czasu reklamowego oraz zawieranych umów sponsorskich. W roku 2012 udział Agencji Reklamy w przychodach ogółem spółki wyniósł 24,45 procent. Jej przychody wyniosły 63,74 mln zł i są o 4 mln złotych (6,7 proc.) wyższe niż w roku poprzednim.

PR nadało w 2012 r. w czterech swoich ogólnopolskich programach (Jedynka, Dwójka, Trójka i Czwórka) ponad 35 tys. godzin programu, z czego elementy misyjne stanowiły 97,1 proc. Najwięcej czasu antenowego zajęły: muzyka (55,4 proc.), publicystyka (12,8 proc.) i informacja (7,6 proc.).

"Realizowana w 2012 r. formuła programowa Polskiego Radia umożliwiała tworzenie i promowanie gatunków nieobecnych w ofercie stacji komercyjnych, m.in. spektakli teatralnych, słuchowisk, reportaży, muzyki poważnej i ludowej oraz nagrań orkiestr i chórów, a jednocześnie pozwalała na utrzymywanie popularności koniecznej dla masowego zasięgu i udziału w rynku radiowym (akcje specjalne, imprezy plenerowe i sportowe, muzyka popularna)" - zaznaczono w sprawozdaniu.

- Na podstawie raportu dotyczącego wykorzystania środków abonamentowych w 2012 wyraźnie widać, że PR to medium publiczne oferujące swoim słuchaczom zróżnicowany, w większości mieszczący się w pojęciu misji, wysokiej jakości program na wszystkich swoich antenach oraz w internecie - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Radosław Kazimierski, rzecznik prasowy Polskiego Radia.

- Jednakże, aby móc dalej realizować ambitne plany i wykonywać swoje zadnia niezbędne jest stabilne finansowanie. Przez ostanie lata wpływy abonamentowe systematycznie malały i spojrzenia na tę sytuację nie może zmienić fakt wzrostu wpływów z abonamentu w ostatnim roku. Szczególnie, że tylko część zobowiązanych do wnoszenia opłat wykonuje ten ustawowy obowiązek, a poziom wpływów jest wciąż znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Przez większą część 2012 roku zmuszeni byliśmy do systematycznego cięcia kosztów bieżącej działalności i zamrożenia ważnych projektów inwestycyjnych - podkreśla Kazimierski.

- Mimo bardzo dobrych wyników sprzedaży reklamowej Polskie Radio nie jest w stanie dyskontować braków w finansowaniu. Jednocześnie skupienie się na pozyskiwaniu dodatkowych środków wymusiłoby stopniową komercjalizację i podporządkowanie decyzji programowych tylko słupkom słuchalności i oczekiwaniom reklamodawców. Taka sytuacja całkowicie zmieniłaby charakter Polskiego Radia. Liczymy jednak na szybkie uszczelnienie obecnego systemu abonamentowego lub, co bardziej uzasadnione, zapowiadane daleko idące zmiany prawne, skutecznie zapewniające, długookresowe, stabilne finansowanie dla mediów publicznych. Jest to dla nas szczególnie ważne biorąc pod uwagę nasze plany rozszerzania oferty programowej m.in. poprzez nadawanie cyfrowe w sytstemie DAB + oraz rozszerzanie oferty w internecie - uzupełnia Radosław Kazimierski.

W sprawozdaniu Polskiego Radia znalazły się także informacje o sytuacji na rynku radiowym. Podkreślono, że od października 2012 zastosowano nowy model ważenia danych badania Radio Track i w wyniku tej zmiany porównywalność danych z poprzednimi okresami nie ma podstaw metodologicznych. - W trzech pierwszych kwartałach 2012 roku (w porównaniu z analogicznym okresem z 2011 roku) zauważalny jest wzrost udziałów Jedynki i Trójki oraz grupy Time i Agory. Spadek notowało Radio Zet, RMF FM i rozgłośnie regionalne PR. Po zmianie metodologii zbierania danych w IV kwartale 2012 roku wyniki i trend słuchalności uległy zmianie: nastąpiły spadki w udziałach Jedynki i Trójki, a wzrosty w Radiu Zet, rozgłośniach regionalnych PR, w grupie Time i Agora - napisano w raporcie Polskiego Radia.

>>> Główne rozgłośnie radiowe straciły w 2012 roku, RMF FM liderem

Polskie Radio przeprowadziło także badania dotyczące struktury słuchalności poszczególnych programów. I tak, Jedynki słuchają najchętniej osoby w wieku 50-59 lat, są to najczęściej mężczyźni (51,8 proc.). Dwójka jest najpopularniejsza wśród osób w wieku 60-69 lat (kobiety stanowią 54,2 procent słuchaczy). Z kolei Trójki słuchają najchętniej osoby w wieku 30-39 lat oraz 50-59 lat. W większości są to mężczyźni (59 procent słuchaczy). Czwórkę wybierają najczęściej słuchacze w wieku 20-29 lat, najczęściej są to mężczyźni (aż 66,6 procent słuchaczy).

Sprawozdanie o przychodach i kosztach PR w roku 2012 zostało sporządzone na podstawie wstępnych danych uzyskanych przed zakończeniem prac nad ostatecznym sprawozdaniem finansowym spółki i jego zbadaniem przez biegłego rewidenta.

Dołącz do dyskusji: 260,7 mln zł wyniosły przychody Polskiego Radia w 2012, 60 proc. z tego to abonament

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
frrrrru
60 % z abonamentu, czyli 40 % z reklam. Czy wiecie jaki był współczynnik w poprzednich latach. Coś mi się zdaje, że wpływy z reklam spadają aż rynek furczy.
0 0
odpowiedź
User
Edytor
Jak można mówić o misyjności, skoro dziennikarze tworzący serwisy informacyjne nie mają wyższego wykształcenia. Nie mają go nawet niektórzy korespondenci zagraniczni. Takie media publiczne finansują obywatele.
0 0
odpowiedź