40 proc. wpływów Wirtualnej Polski z e-commerce. Świderski: skuteczniej monetyzujemy użytkowników serwisów mediowych
Obecnie ponad 40 proc. przychodów Wirtualnej Polski jest związane ze sprzedażą internetową. Wydawca wyjaśnia, że coraz skuteczniej na swoich stronach mediowych promuje oferty z przejętych w ostatnim okresie porównywarek i marketplace’ów.
W pierwszych trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży do 292,2 mln zł i zysku netto do 30,7 mln zł, a w samym trzecim kwartale miała 102,97 mln zł wpływów ze sprzedaży (wobec 78,25 mln zł rok wcześniej), i 9,73 mln zł (wobec 3,26 mln zł straty netto w trzecim kwartale ub.r.).
Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski na konferencji prasowej poinformował, że obecnie już ponad 40 proc. wpływów firmy pochodzi z sektora e-commerce: reklam prowadzących do serwisów sprzedażowych oraz prowizji i innych płatności za zakupy internetowe. Świderski parokrotnie w ostatnich latach tłumaczył, że spółka stawia na rozwój w tym segmencie, ponieważ rośnie on szybciej od reklamy internetowej i jest mniej uzależniony od koniunktury gospodarczej. - Budżety marketingowe są dużo bardziej narażone na wahania makroekonomiczne. Widać to w ostatnich cięciach wydatków reklamowych banków - tłumaczył w maju br.
Wirtualna Polska przez ostatnie dwa lata kupiła kilka serwisów e-commercowych: jesienią 2014 roku porównywaki Domodi.pl i Homebook.pl, jesienią ub.r. - porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, agregator odzieżowy Allani oraz spółkę Enovatis (właściciela serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl), a w br. - porównywarkę finansową TotalMoney.pl i 75 proc. udziałów serwisu pośrednictwa noclegowego Nocowanie.pl.
Obecnie Wirtualna Polska stara się promować oferty z tych witryn w swoich popularnych serwisach mediowych, na czele z portalami WP i o2, zapewniających o wiele większe zasięgi (według danych wydawcy jego serwisy mediowe przeciętny użytkownik w ciągu miesiąca odwiedza przez 8,7 dnia, natomiast Domodi, Allani i Homebook - przez 2,6, Wakacje.pl - przez 2,1, a Nocowanie.pl - przez 1,7). Kluczowe przy tym jest precyzyjne targetowanie reklam w oparciu o autorskie narzędzia big data. Jak podał Jacek Świderski, w przypadku jednej z kampanii wycieczek z oferty Wakacje.pl odpowiednie targetowanie reklam w różnych sekcjach portalu WP sprawiło, że mimo 30 proc. mniejszej liczby odsłon reklam niż wcześniej siedem razy więcej odbiorców kupiło na Wakacje.pl tę podróż.
- Część mediowa będzie zawsze kołem zamachowym dla naszych biznesów e-commercowych, które z kolei pozwalają nam lepiej - brzydko mówiąc - monetyzować użytkowników - podsumował prezes Wirtualnej Polski.
Według badania Gemius/PBI w październiku br. strony i aplikacje wydawcy zanotowały łącznie 19,86 mln realnych użytkowników i 2,88 mld odsłon.
Dołącz do dyskusji: 40 proc. wpływów Wirtualnej Polski z e-commerce. Świderski: skuteczniej monetyzujemy użytkowników serwisów mediowych
... NIE potrafi monetyzować innych działań i dlatego mają mały udział procentowy w całości przychodów.
To też może oznaczać, że grupa WP ma mało różnych źródeł przychodu i nie potrafi dywersyfikować swojej działalności.