SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

54 proc. reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, wskaźnik viewability w Polsce powoli rośnie

Wskaźnik viewability (widoczności) reklam online w Polsce wzrósł już drugi kwartał z rzędu. Dzięki temu polski rynek awansował o jedną pozycję, z przedostatniego miejsca europejskiej stawki, z wynikiem viewability na poziomie 54 proc. wyprzedzając Szwajcarię (53 proc.) i Włochy (45 proc.) - wynika z raportu „Viewability Benchmark Report” firmy Meetrics.

Według raportu średnia wartość viewability dla wszystkich badanych rynków w Europie jest nadal wyższa niż w Polsce. Spadła jednak kwartał do kwartału o 3 p.p. – do 58 proc. (wobec 61 proc. kwartał wcześniej).

W czwartym kwartale ub.r. w Polsce odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności wzrósł na polskim rynku do 54 proc. (wobec 53 proc. w III kwartale i 50 proc. w II kwartale), co plasuje nasz kraj nadal na dole tabeli jeśli chodzi o porównania międzynarodowe, jednak pozwoliło przesunąć się naszemu rynkowi o kolejną pozycję w górę (i poza rynkiem włoskim wyprzedzić także szwajcarski).

Średni czas kontaktu z reklamą display (viewable viewtime) także minimalnie w Polsce wzrósł, do poziomu 19 sekund w IV kwartale, wobec 18,7 sekundy w III kwartale 2018 roku.

Nieznacznie spadło w Polsce natomiast viewability reklam wideo - do 49 proc. w IV kwartale (wobec 50 proc. w III kwartale). Jednocześnie średni czas kontaktu z reklamą wideo wzrósł bardzo wyraźnie, do 18,1 sekund (wobec 15,4 sekund w III kwartale).

Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych jeśli chodzi o średnią widoczność osiągnęły na polskim rynku w IV kwartale br.: halfpage (68 proc. viewability i 41,2 sek. czasu kontaktu z reklamą) oraz skyscraper (64 proc. i 17,5 sek.).

W podsumowaniu europejskim najlepszy wynik wśród formatów odnotowuje sitebar (viewability - 80 proc., viewtime – 31,5 sek.), a za nim plasuje się skyscraper (70 proc. i 17,7 sek.).

Pod względem czasu kontaktu z reklamą (viewable viewtime) przoduje format medium rectangle, który co prawda miał viewability na poziomie 50 proc., jednak czas kontaktu z reklamą wyniósł aż 39,9 sek.



Polska ciągle w tyle

Polska, z wynikiem na poziomie 54 proc., poprawiła swoją pozycję, jednak wciąż plasuje się na dość dalekim miejscu w europejskiej stawce jeśli chodzi o wskaźnik viewability dla reklam display, wyprzedzając tylko Szwajcarię i Włochy.

Europejskim liderem pozostaje - tradycyjnie już - Austria, z wynikiem 69 proc. Na drugie miejsce, z wynikiem 63 proc., awansowała Francja. W Szwecji wskaźnik ten wyniósł 61 proc., w Wielkiej Brytanii 57 proc., w Niemczech 55 proc., w Szwajcarii 53 proc., we Włoszech 45 proc.

Średnia europejska dla wskaźnika viewability wyniosła w IV kwartale 58 proc., co oznacza spadek kwartał do kwartału o 3 punkty procentowe (w III kwartale było to 61 proc.). Czas kontaktu z reklamą minimalnie spadł kwartał do kwartału, do 20 sekund w IV kwartale (wobec 20,7 sek. w III kwartale).

- Wzrost viewability w Polsce w IV kwartale ub.r., nawet jeśli nie jest to wzrost bardzo spektakularny, cieszy tym bardziej, że ostatni kwartał roku charakteryzuje się zawsze znacznie większym od przeciętnego obłożeniem powierzchni reklamowych, co teoretycznie może wpływać negatywnie na poziomy viewability. Co więcej, jest to drugi kwartał z rzędu, w którym na naszym rynku sytuacja się poprawia. Można mieć zatem powody do zadowolenia tym bardziej, że dobrze wypada również porównanie roku do roku; w IV kwartale 2017 r. viewability w Polsce wynosiło 50 proc., a w IV kwartale 2018 osiągnęło poziom 54 proc., co jest już wzrostem dość wyraźnym. Czwarty kwartał to tradycyjnie najgorętszy okres e-commerce i reklamy digital, może będzie to zatem dobry prognostyk dla sytuacji w całym 2019 roku - komentuje Tomasz Piątkowski, country manager w Meetrics Polska. Dodaje, że wskaźniki nadal dalekie są od poziomów, które reklamodawcy mogliby uznawać za satysfakcjonujące dlatego konieczna jest praca u podstaw, nad wydajnością wszystkich formatów reklamowych.

Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej 2 sekundy).

Dołącz do dyskusji: 54 proc. reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, wskaźnik viewability w Polsce powoli rośnie

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
non-bility
"odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności"

Mówiąc po ludzku - oczoje.nych
odpowiedź
User
ADBLOCK UBLOCK ADMUNCHER
Wirtualne media to FAKE NEWS szczujnia antypolska!
odpowiedź
User
Trochę ich znam
AdGuard premium daje radę aktualizacja kilka razy dziennie.
Nie widzę dennych reklam a prośby o odblokowanie z premedytacją odrzucam, najwyżej nie przeczytam jakiegoś lewackiego artykułu.
Polska plasuje się bardzo dobrze w tej klasyfikacji bo im mniej reklam tym bardziej swiatli użytkownicy potrafiący to zablokować.
odpowiedź