85% firm telekomunikacyjnych nie przestrzega praw abonentów
UKE przeprowadził od 27. czerwca do 23. listopada kontrolę przestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisów Prawa Telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców względem użytkowników końcowych.
Wyniki kontroli nie napawają optymizmem - zastrzeżenia Urząd ma aż do 85% skontrolowanych podmiotów.
Kontrola objęła 209 przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Byli to zarówno mali przedsiębiorcy dostarczający usługę dla ograniczonej ilości użytkowników na ograniczonym obszarze, jak również operatorzy obejmujący swoim działaniem obszar całego kraju. Była to pierwsza kontrola przeprowadzona w takim zakresie od 2000 roku, czyli od czasu powstania organu odpowiedzialnego za regulację rynku telekomunikacyjnego.
Wyniki kontroli wskazują na niski stopień dbałości przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie swoim abonentom pełnej informacji o przysługujących im prawach oraz jakości i dostępności świadczonych usług. 85% ze skontrolowanych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w różnym stopniu nie wypełnia postanowień Prawa Telekomunikacyjnego określających ich obowiązki względem użytkowników końcowych (abonentów) zarówno w zakresie zawierania i warunków umów, zawartości i stosowania regulaminów oraz stosowanych cenników, jak i publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Do najczęstszych, stwierdzonych naruszeń przepisów prawa telekomunikacyjnego należał brak, określonych w ustawie, elementów umów i regulaminów świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, takich jak:
• rodzaju świadczonych usług, danych o ich jakości i dostępności, w tym o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych,
• danych szczegółowych dotyczące cen, w tym pakietów cenowych oraz sposobów uzyskania informacji o aktualnym cenniku,
• zakresu obsługi serwisowej,
• czasu trwania umów oraz warunków przedłużenia lub rozwiązania umowy,
• trybu postępowania reklamacyjnego, a u części dostawców usług, spośród tych, u których tryb postępowania reklamacyjnego był określony w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, stwierdzono niezgodność trybu postępowania reklamacyjnego zawartego w ww. umowach i regulaminach z postanowieniami Prawa Telekomunikacyjnego oraz stosownymi rozporządzeniami,
• informacji o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego, wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej.
Brak takich informacji mógł spowodować, że wielu użytkowników miało ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw.
W stosunku do podmiotów, w których działalności zidentyfikowano nieprawidłowości wydawane są, zgodnie Prawem telekomunikacyjnym, zalecenia pokontrolne, wzywające przedsiębiorców do usunięcia, w określonym terminie, stwierdzonych naruszeń. Wielu spośród kontrolowanych przedsiębiorców usunęło naruszenia już w trakcie kontroli.
W przypadkach, gdy podmiot kontrolowany nie usunie wskazanych nieprawidłowości, wydawane będą decyzje administracyjne nakazujące usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w których Prezes UKE może również nałożyć kary finansowe.
Dołącz do dyskusji: 85% firm telekomunikacyjnych nie przestrzega praw abonentów