90-116 zł miesięcznie, głównie TP/Orange - jak polskie firmy z korzystają z internetu?
Zdecydowana większość polskich firm korzystających z internetu to klienci Telekomunikacji Polskiej i Orange. Przeciętnie płacą za to od 90 do 118 zł, otrzymując łącza o prędkości od 1 do 8 Mb/s.
Badanie przeprowadzone przez PBS DGA i CBM Indicator pokazuje, że aż 43 proc. polskich firm nie korzysta z komputerów. W 40 proc. firm są komputery stacjonarne, a w 30 proc. - komputery przenośne.
Za to wśród firm dysponujących komputerami aż 95,6 proc. ma dostęp do internetu, a w 91,3 proc. wszystkie komputery są podłączone do sieci. Zdecydowana większość tych firm korzysta z łączy stacjonarnych, przy czym już prawie jedna trzecia - z dostępu mobilnego.
Dwie trzecie polskich firm mających stacjonarny dostęp do internetu korzysta w tym zakresie z usług Telekomunikacji Polskiej. Netia ma pod tym względem 12-13 proc. rynku.
Ponad 60 proc. firm korzystających z internetu ma dostęp do łączy o przepustowości od 1 do 8 Mb/s. 88 proc. firm używa tylko jednego osobnego łącza.
Za dostęp do internetu przez miesiąc firma płaci przeciętnie 90-109 zł.
Przy wyborze dostawcy internetu firmy bardziej biorą pod uwagę zakres oferowanych usług i prędkość łącza niż ceny, promocje i rabaty.
Poszczególne działania dostawcy internetowego są oceniane podobnie - na czwórkę.
87 proc. firm nie zamierza rezygnować z internetu stacjonarnego.
Przy czym 11,4 proc. firm jest gotowe zrezygnować z łącza stacjonarnego, jeśli otrzymają odpowiednio atrakcyjną ofertę dostępu mobilnego.
Wśród firm korzystających z internetu stacjonarnego 16,6 proc. zmieniło jego dostawcę. Zdecydowanie najczęściej rezygnowano z usług Telekomunikacji Polskiej.
Wyraźnie najważniejszym powodem zmiany operatorów internetowych są oferowane przez nich ceny.
Tylko 21 proc. firm korzystających z internetu stacjonarnego ocenia, że przy zmianie jego dostawcy napotyka się co najmniej spore trudności.
Firmy niezmieniające dostawcy internetu stacjonarnego zdecydowanie najczęściej uzasadniają to zadowoleniem z jego usług.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez firmy PBS DGA i CBM Indicator od 24 listopada do 2 grudnia br. metodą indywidualnych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych. Przeprowadzono 403 wywiady z osobami osobą podejmującymi lub współpodejmującymi decyzje dotyczące zakupu/użytkowania usług telekomunikacyjnych w firmach. Sondaż objął losową reprezentatywną grupę podmiotów. Maksymalny błąd oszacowania wynosi 4,9 proc.
Dołącz do dyskusji: 90-116 zł miesięcznie, głównie TP/Orange - jak polskie firmy z korzystają z internetu?