Agora z 10 mln zł straty. Więcej z internetu, kin i radia - mniej z prasy i reklam
W III kwartale br. Grupa Agora zanotowała 243,9 mln zł przychodów, o 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej, i 10,2 mln zł straty netto. Wzrosły przychody firmy z segmentu internetowego, radiowego i kinowego, natomiast zmalały wpływy z usług reklamowych.
Wpływy netto Grupy Agora ze sprzedaży w samym III kwartale wzrosły w skali roku, natomiast w trzech kwartałach br. zmalały - o 0,7 proc. Firma uzasadnia to głównie spadkami w segmentach reklamy w gazetach i na outdoorze. W III kwartale wszystkie wpływy reklamowe spółki zmalały o 0,8 proc. w skali roku, do 117,7 mln zł.
Wydatki Agory wzrosły w obu okresach o 0,8 proc., co wynika przede wszystkim z większych nakładów marketingowych (zwłaszcza w segmentach prasa, film i książka oraz internet) - w III kwartale urosły one o 13,4 proc., do 16,9 mln zł, a w pierwszych trzech kwartałach - o 5,9 proc., do 48,1 mln zł. Więcej niż przed rokiem firma wydała również na wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników.
W III kwartale br. EBITDA spółki wzrosła o 23,9 proc., do 14 mln zł, strata operacyjna wyniosła 9,8 mln zł, strata netto - 10,2 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej - 10,1 mln zł. W trzech kwartałach EBITDA wyniosła 52,3 mln zł (o 18,9 proc. mniej niż rok wcześniej), a strata netto - 20,7 mln zł.
Na koniec września br. Grupa Agora dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 87,4 mln zł, na które składało się 40,8 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach oraz 46,6 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Ponadto firma ma do odebrania 47 mln zł kaucji pieniężnych będących zabezpieczeniem gwarancji bankowych udzielonych jej spółce zależnej AMS na realizację budowę i modernizację wiat przystankowych w Warszawie (więcej o tym projekcie). Z kolei zadłużenie kredytowe Grupy wynosiło 114,5 mln zł, z czego 96,9 mln zł przypadło na kredyty bankowe i leasing finansowy spółki Helios.
Grupa Agora na koniec września zatrudniała na pełnym etacie 3 089 pracowników, o 50 więcej niż rok wcześniej. Ten wzrost wynika z nowych projektów w segmentach internetowym i filmowo-książkowym.
W segmencie prasowym wpływy Agory w III kwartale zmalały rok do roku o 6 proc. do 71,1 mln, a w trzech kwartałach - o 11,2 proc. do 220,8 mln zł. Przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” procentowo zmniejszyły się mniej niż w przypadku czasopism (a w samym III kwartale nawet wzrosły o 1,7 proc), za to wpływy reklamowe „GW” skurczyły się o ponad 20 proc.
W samym III kwartale wpływy ze sprzedaży wszystkich tytułów prasowych wzrosły o 3,9 proc. - Wzrost ten jest efektem zmiany cyklu wydawniczego magazynu „Wysokie Obcasy Extra”, który od lutego br. ukazuje się jako miesięcznik, podwyżki ceny egzemplarzowej „Gazety Wyborczej” oraz wpływów z dystrybucji cyfrowej dziennika - informuje w komunikacie Agora.
EBITDA mocno zmalała w skali roku: w III kwartale wyniosła 5,8 mln zł (spadek o 56,7 proc.), a w trzech kwartałach - 25,9 mln zł (spadek o 52,3 proc.).
Znaczące wzrosty nastąpiły w segmencie filmowo-książkowym spółki. Jej wpływy zwiększyły się w III kwartale o 8,1 proc. do 57,5 mln zł, a w trzech kwartałach - o 5,2 proc. do 182,7 mln zł. Złożyły się na to wzrosty przychodów ze sprzedaży biletów, artykułów barowych i reklam w kinach sieci Helios oraz z projektów specjalnych.
- Frekwencja w kinach sieci Helios w III kwartale br. sięgnęła 1,8 mln widzów i zwiększyła się o 1,6 proc.. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce zmniejszyła się o 1,1 proc. W 3 kwartale 2014 r. Grupa Agora nie była zaangażowana w projekty koprodukcji filmów kinowych, a wpływ przychodów z dystrybucji filmowej nie był istotny - informuje spółka.
W ramach projektów specjalnych zrealizowano 8 nowych wydawniczych projektów jednorazowych i zorganizowano Olsztyn Green Festival. W efekcie sprzedanych zostało ok. 100 tys. książek i książek z płytami wydanych przez Agorę.
Wpływy działającej z segmencie reklamy zewnętrznej spółki AMS zmalały w III kwartale br. o 3,8 proc. do 32,5 mln zł, a w trzech kwartałach - o 3,5 proc. do 106,2 mln zł. Jednocześnie jeszcze bardziej zmniejszyły się jej koszty - o 4-5 proc.
Przychody segmentu internetowego wzrosły o kilkanaście proc. - w III kwartale br. o 12,1 proc. do 29,7 mln zł, a w trzech kwartałach - o 11,1 proc. do 90,4 mln zł. Zapewniająca większość wpływów sprzedaż reklam zyskała w tych okresach odpowiednio 11, i 9 proc., natomiast sprzedaż ogłoszeń w wortalach straciła 14,3 i 11,4 proc.
EBITDA od lipca do września br. wyniosła 5,7 mln zł, a od stycznia do września br. - 18,6 mln zł.
Wzrosły również przychody segmentu radiowego (w III kwartale br. o 8 proc. do 17,5 proc., a w trzech kwartałach - o 3,2 proc., do 58,8 mln zł), przy jednoczesnym spadku kosztów operacyjnych (odpowiednio o 11,5 i 2,5 proc.) wynikającemu głównie z ograniczenia wydatków marketingowych.
Większe wpływy zanotował również pion druku, głównie dzięki wyższej sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych - jej wartość w III kwartale br. wyniosła 38,1 mln zł (0,5 proc. więcej niż rok wcześniej), w trzech kwartałach br. - 119,9 mln zł (o 6,6 proc. więcej niż przed rokiem).
Dołącz do dyskusji: Agora z 10 mln zł straty. Więcej z internetu, kin i radia - mniej z prasy i reklam