Wpływy Allegro 50 proc. w górę, przez debiut giełdowy 132 mln zł kwartalnej straty netto
W trzecim kwartale br. Allegro, właściciel m.in. platform Allegro.pl i Ceneo.pl, osiągnęło wzrost przychodów netto o 49,7 proc. do 928,7 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA o 26,7 proc. do 408,5 mln zł. Na platformie było 12,6 mln aktywnych kupujących. Koszty debiutu giełdowego i refinansowania zadłużenie spowodowały, że firma miała 131,7 mln zł straty netto.
Wartość sprzedanych produktów (GMV) na Allegro wyniosła w minionym kwartale 8,25 mld zł, po wzroście rok do roku o 48,7 proc.
Na koniec września br. na platformie było 12,6 mln aktywnych kupujących, wobec 11,1 mln rok wcześniej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy każdy nabył produkty średnio za 2 464 zł (ten wskaźnik wzrósł rok do roku o 28,6 proc.).
Według badania Mediapanel w październiku br. serwis Allegro.pl odwiedziło 18,55 mln internautów, Ceneo.pl - 12,25 mln, a Allegrolokalnie.pl - 5,17 mln. Natomiast aplikacja mobilna Allegro miała 6,45 mln użytkowników.
Wpływy głównie z prowizji i opłat
Przychody netto Allegro w minionym kwartale wyniosły 928,7 mln zł, po wzroście rok do roku o 49,7 proc.
Wpływy z segmentu marketplace, czyli prowizji i opłat od sprzedających, zwiększyły się o 50,2 proc. do 771,5 mln zł, z usług reklamowych - o 62,7 proc. do 78,3 mln zł, a z porównywarki cenowej Ceneo - o 17,6 proc. do 37,4 mln zł.
– W trzecim kwartale 2020 r. Allegro poprawiło kluczowe wyniki operacyjne i finansowe. Chociaż ogłaszamy te wyniki z satysfakcją, mamy świadomość, że wszyscy odczuwamy trudną sytuację gospodarczą i społeczną, wywołaną przez Covid-19 w Polsce i na świecie. W tych warunkach zdołaliśmy przyciągnąć na naszą platformę 300 tys. nowych klientów, co z kolei pozwoliło sprzedającym zwiększyć wartość sprzedaży o 48,7 proc. r/r, do ponad 8,25 mld zł. Nasz zespół skupiał się na szeregu inicjatyw, których celem było zwiększenie liczby ofert, zapewnienie konkurencyjnych cen dla konsumentów i jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Klienci zwiększają częstotliwość i wartość zakupów – w ostatnim kwartale średnie wydatki na jednego kupującego wzrosły o kolejne 7,4 proc. do blisko 2 500 zł rocznie - komentuje Francois Nuyts, prezes Allegro.
Mocno w górę koszty dostaw i pensji, 132 mln zł straty netto
Kwartalne wydatki operacyjne Allegro zwiększyły się o 114,4 proc. do 300,4 mln zł. Koszty netto dostaw wzrosły o 160,8 proc. do 174,1 mln zł, koszty pracownicze - o 116,6 proc. do 154 mln zł, a wydatki na usługi marketingowe - o 62,3 proc. do 122,5 mln zł.
W konsekwencji zysk EBITDA firmy zmalał o 11 proc., z 319,8 do 284,7 mln zł.
- Po wyjątkowo szybkim rozwoju Grupy Allegro w pierwszej połowie 2020 roku, w trzecim kwartale umocniliśmy naszą pozycję i osiągnęliśmy 48,7 proc. wzrost GMV oraz pozytywną skorygowaną marżę. Skorygowana EBITDA za trzeci kwartał wyniosła 408,5 mln zł i wzrosła o 26,7 proc. rok do roku - dodaje Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
Natomiast wynik netto firmy w zeszłym kwartale zmalał z 73,4 mln zł zysku do 131,7 mln zł straty, a w trzech kwartałach br. - z 269,1 do 158 mln zł zysku. Przesądziły o tym koszty finansowe, które w minionym kwartale wyniosły 252,9 mln zł (wobec 111,4 mln zł rok wcześniej), a w trzech kwartałach - 449,4 mln zł (280,5 mln zł przed rokiem).
- Na nasz wynik netto istotnie wpłynęły jednorazowe wydatki związane z przygotowaniem pierwszej oferty publicznej Allegro.eu oraz koszty, głównie niegotówkowe, związane z programami motywacyjnymi, przyznaniem akcji pracownikom i refinansowaniem naszych kredytów. Łączny wpływ tych jednorazowych zdarzeń wyniósł 279,1 mln zł. Nie wliczając tych kosztów, zamiast straty netto za trzeci kwartał mielibyśmy zysk netto w wysokości 147,4 mln zł - zaznacza Jon Eastick.
Allegro chce urosnąć o ponad połowę
W sprawozdaniu za trzeci kwartał Allegro podwyższyło prognozy swoich całorocznych wyników finansowych. Obecnie zakłada, że jego wartość sprzedanych produktów (GMV) wzrośnie nieco powyżej 50 proc., a skorygowany zysk EBITDA - wyraźniej ponad 20 proc.
Nie zmieniły się natomiast prognozy co do wzrostu przychodów (o ponad 50 proc.) i wydatków inwestycyjnych (230-270 mln zł). W trzech kwartałach br. nakłady inwestycyjne Allegro wyniosły 166 mln zł.
- Z zadowoleniem widzimy również, że do programu lojalnościowego Smart! dołącza rekordowa liczba kupujących. Wyniki Allegro pokazują, że popularność zakupów online wśród polskich konsumentów szybko rośnie. W czwartym kwartale obserwujemy dalszy wzrost tego zainteresowania. Allegro jest bardzo dobrze przygotowane na to, by ułatwić konsumentom świąteczne zakupy, a także wspierać sprzedawców w tym kluczowym dla nich okresie - komentuje Francois Nuyts.
Dzięki debiutowi giełdowemu Allegro zmniejszyło zadłużenie
12 października Allegro zadebiutowało na warszawskiej giełdzie, wcześniej firma sprzedała 213,55 mln akcji po 43 zł za sztukę (to maksymalna wartość z proponowanego inwestorom zakresu 35-43 zł). Łączna wartość oferty wyniosła 9,182 mld zł, co jest rekordem w historii stołecznego parkietu.
900 mln zł ze sprzedaży akcji nowej emisji trafiło do Allegro, dzięki czemu firma zmniejszyła swoje zadłużenie kredytowe o 651,7 mln zł. Natomiast pod koniec września zrolowała swoje zadłużenie kredytowe, pozyskując 5,5 mld zł kredytu od konsorcjum banków i firm ubezpieczeniowych.
Po refinansowaniu zadłużenia z wykorzystaniem środków z debiutu giełdowego w połowie października (w tabelce określono to jako stan na koniec września proforma) dług netto Allegro wynosił 4,66 mld zł, wobec 5,15 mld zł na koniec września br. i 5,67 mld zł na koniec lipca.
Wartość kredytów zaciągniętych przez firmę to 5,44 mld zł, a zobowiązań leasingowych - 77,4 mln zł, z drugiej strony spółka miała 851,6 mln zł wolnych środków.
Wskaźnik długo netto do zysku EBITDA Allegro z minionych 12 miesięcy zmalał z 3,7 na koniec lipca i 3,4 na koniec września do 2,9 po refinansowaniu.
Na giełdzie Allegro już w chwili debiutu było najcenniejszą spółką, dodatkowo w ciągu kilku dni cena jego akcji się podwoiła. Pod koniec października kapitalizacja firmy na krótko osiągnęła 100 mld zł.
W czwartek na koniec sesji kurs Allegro wynosił 74,20 zł, co daje kapitalizację w wysokości 75,9 mld zł. Głównymi akcjonariuszami firmy są fundusze Cidinan i Permira (mają po 33,96 proc. akcji).
Do Allegro należą platformy Allegro.pl, Allegrolokalnie.pl (uruchomione jesienią ub.r.), Ceneo.pl oraz spółka eBilet Polska (80 proc. jej udziałów Allegro kupiło wiosną ub.r., resztę przejęło jesianią br.).
Dołącz do dyskusji: Wpływy Allegro 50 proc. w górę, przez debiut giełdowy 132 mln zł kwartalnej straty netto