Amazon i Alibaba najcenniejszymi markami w branży handlu na świecie
Z najnowszej edycji rankingu BrandZ, autorstwa WPP i agencji Kantar wynika, że w branży handlu najcenniejszą marką na świecie jest Amazon. Koncern Jeffa Bezosa zwiększył swoją wartość w ciągu roku do 415,9 mld dolarów (+32 proc.). Drugie miejsce zajmuje chińska Alibaba, wyceniona na 152,5 mld dolarów.
Na koniec kwietnia WPP i Kantar podały wyniku rankingu 75 najcenniejszych marek w branży retail. Wartość pierwszej dziesiątki brandów poszybowała w 2020 roku o 12 proc., osiągając wartość 1,5 biliona dolarów.
Amazon numerem jeden na świecie
Ranking otwiera Amazon z ogromną przewagą nad resztą stawki. Należąca do Jeffa Bezosa marka wyceniana jest w tym roku na 415,9 mld dolarów, co jest o 32 proc. lepszym wynikiem niż w roku ubiegłym. Od ubiegłorocznego rankingu Amazon jest także najcenniejszą marką w ogólnym rankingu BrandZ.
Podium uzupełniają chińska Alibaba (właściciel m.in. platformy ecommerce Aliexpress), której wartość wyceniono na 152,5 mld dolarów (+16 proc. rdr.) oraz amerykański McDonald's, wart 129,3 mld dolarów.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także trzy marki luksusowe - Louis Vuitton (miejsce 5., 51,8 mld dol.), Chanel (miejsce 9., 36,1 mld dol.) oraz zamykający tę część rankingu Hermès (33 mld dol.).
Do czołówki zestawienia weszły także dwie amerykańskie detaliczne sieci handlowe - markety budowlane The Home Depot (numer 4., 57,6 mld dolarów) oraz dyskontowy Walmart (numer 8., 45,8 mld dol.).
Koronawirus a światowy handel
W raporcie nie zabrakło wątku koronawirusa. - Handel detaliczny był na pierwszej linii frontu podczas blokady koronaawirusowej, a miliony pracowników narażały się na ryzyko, służąc społeczeństwom. Bez ich wysiłku sytuacja byłaby o wiele gorsza, a konsumenci będą pamiętać o markach i pracownikach, którzy umożliwili społeczeństwom dalsze funkcjonowanie. Podkreśla to niekwestionowane miejsce handlu detalicznego jako kamienia węgielnego w życiu ludzi na całym świecie - komentuje Ian McGarrigle, przewodniczący Światowego Kongresu Handlu Detalicznego, który współtworzy raport.
David Roth, CEO The Store WPP regionów EMEA i Azji oraz prezes projektu BrandZ podkreśla z kolei, że "kryzys związany z koronawirusem pokazuje zasadniczą rolę, jaką odgrywa handel detaliczny zarówno w naszym codziennym życiu, jak i w całej gospodarce światowej". - Dwadzieścia dwa lata analizy danych BrandZ konsekwentnie potwierdza, że silne marki pomagają swoim firmom przetrwać burzliwe czasy - ocenia Roth.
Zestawienie powstało we współpracy z współpracy ze Światowym Kongresem Handlu Detalicznego, który z powodu koronawirusa został przeniesiony z kwietnia na październik.
Dołącz do dyskusji: Amazon i Alibaba najcenniejszymi markami w branży handlu na świecie