SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Andrzej Duda na TikToku. "Spin doktorzy władzy znów dwa kroki przed konkurencją"

Prezydent Andrzej Duda ma od tego tygodnia konto w serwisie społecznościowym TikTok. Dziennikarze krytykują to posunięcie, jednak eksperci od marketingu politycznego decyzję sztabu Andrzeja Dudy chwalą.

Kadr z pierwszego filmiku Andrzeja Dudy na TikTokuKadr z pierwszego filmiku Andrzeja Dudy na TikToku

W swoim pierwszym filmie na TikToku Andrzej Duda zaprosił na organizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji turniej e-sportowy Grarantanna Cup. Żartobliwie nawiązał to tego, że w najbliższym czasie zaplanowano ważne egzaminy szkolne, przede wszystkim test ósmoklasistów i maturę.

W klipie pojawiają się żartobliwe grafiki (m.in. surykatką i nosaczem) kojarzące się z memami internetowymi. W tagach dodanych do filmiku są: #zostanwdomu #zostanciewdomu #koronawirus #coronavirus #koronawiruswpolsce. Nawiązuje to do epidemii Covid-19 i zamkniętych od kilku tygodni szkół.

W ciągu doby konto prezydenta zyskało ponad 200 tys. obserwujących.

@andrzejdudanatiktoku

##grarantanna ##zostanwdomu ##zostanciewdomu ##koronawirus ##coronavirus ##foryou ##fyp ##koronawiruswpolsce ##andrzejduda

♬ dźwięk oryginalny - andrzejdudanatiktoku

Dziennikarze krytykują Dudę

Dziennikarze aktywnie na Twitterze przeważnie negatywnie ocenili pojawianie się urzędującego prezydenta na TikToku. Krytyka skupia się głownie na niefortunnym czasie debiutu na platformie, kiedy w Polsce panuje epidemia Covid-19, a w debacie publicznej trwa burza w związku majowym terminem wyborów prezydenckich.

- Czas epidemii, ludzie umierają, przybywa zakażonych koronawirusem, a prezydent robi kampanię. Mało poważną - skomentował Jacek Nizinkiewicz z „Rzeczpospolitej”.

- Mąż stanu. Urodzony lider. Przywódca na ciężkie czasy - kpił Witold Głowacki z „Polska The Times”. - Przywódca, mąż stanu, po prostu Pan Tik Tok - stwierdził Tomasz Sekielski. - Będzie to znakomite medium na filmiki z gospodarskich wizyt w kostnicach - ironizował Dominik Uhlig z „Gazety Wyborczej”.

- Andrzej Duda na TikToku. Nie wiem ile jeszcze potrzebuje argumentów Jarosław Kaczyński, aby te wybory odłożyć... - napisał Bartek Godusławski z „Dziennika Gazety Prawnej”.

Dobry ruch spin doktorów Dudy

Zdaniem ekspertów zajmujących się marketingiem politycznym, pojawianie się Andrzeja Dudy na TikToku to dobry ruch. - To nie jest gamechanger, ale Prezydent będzie miał widoczność i rozpoznawalność w miejscu, gdzie nie ma żadnego innego polityka - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Szymon Sikorski, szef agencji Publicon.

Zdaniem naszego rozmówcy obecnie Andrzej Duda, PiS i cała klasa polityczna mają problem z wizerunkową "sztywnością" i "nadęciem".

- Takimi krokami w czasie kampanii ekipa A. Dudy z tym stereotypem walczy. Co do bieżącej sytuacji - jest koronawirus, ale jest i kampania. Młodzież przeglądająca telefony konsumuje więcej mediów i rozrywki. Jak się ma kilkanaście lat, to się nie myśli o kryzysie gospodarczym - klika się. Więc nie uważam tego za naruszanie obyczaju. Spin doktorzy władzy są po prostu - jak już chyba przywykliśmy - znów dwa kroki w przodzie - komentuje Sikorski.

Marek Gieorgica, partner zarządzający Clear Communication Group, także uważa, że rozpoczęcie komunikacji na TikToku przez prezydenta to słuszna decyzja.  

- Coraz więcej dużych marek prowadzi tym kanałem swoją komunikację, politycy również zaczynają wykorzystywać portal. Dzieci i młodzież znacznie chętniej korzystają z serwisów społecznościowych, jako źródła nie tylko rozrywki, ale i informacji, nie zaglądają na tradycyjne portale o mediach typu telewizja czy prasa nie wspominając - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Gieorgica.

Ekspert ma jednak wątpliwości co do formy nagranego materiału. - Pierwsza publikacja głowy państwa na Tik Toku odbija się szerokim echem w sieci, jest komentowana. Ten debiut powinien więc moim zdaniem nieco bardziej być osadzony w kontekście bieżących wydarzeń. Jesteśmy dziś w środku epidemii, głównym komunikatem dla młodych odbiorców powinno być więc chyba przekonywanie ich, aby pozostali w domach. Tego w materiale mi zabrakło, mimo, że dotyczy on w zasadzie właśnie sytuacji, w jakiej młodzież się znajduje - ocenia Marek Gieorgica.

Szef Clear Communication Group zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt:  - Chyba za bardzo skupiono się na tym, aby był atrakcyjny dla młodzieży bez uwzględnienia, że będzie on oglądany i komentowany przez wszystkich. W komunikacji zawsze trzeba zwracać na to uwagę, aby forma i treść skierowana do jednej grupy docelowej nie była źle odebrana przez inne grupy. A dziś wielu Polaków nie za bardzo jest w nastroju do luźnego i zabawnego tonu. Wielu Polaków nie tylko boi się zakażenia czy straty najbliższych, ale też utraty pracy i tego, co przyniesie przyszłość. Nie jest im więc do śmiechu. W pierwszym poście Prezydenta na Tik Toku chyba jednak zabrakło myślenia o tej sytuacji, jak materiał zostanie oceniony przez szerszą publiczność - podsumowuje Marek Gieorgica.

Wybory prezydenckie zaplanowane na 10 maja

Pierwsza tura wyborców prezydenckich jest zaplanowana na 10 maja. W zeszłym tygodniu Sejm w ramach pakietu określanego jako tarcza antykryzysowa przyjął zmianę w kodeksie wyborczym pozwalającą na głosowanie korespondencyjne wszystkim ludziom w wieku ponad 60 lat, a także osobom będącym w kwarantannie i odosobnieniu ze względów zdrowotnych.

W związku z epidemią żadna z kandydujących osób nie odbywa spotkań z wyborcami. Niektórzy kandydaci poinformowali, że zawieszają swoją kampanię.

Opozycja, wielu publicystów i ekspertów z zakresu prawa wyborczego i epidemiologii uważa, że w obecnej sytuacji nie można przeprowadzić głosowania bez dużego ryzyka dla wyborców i osób w komisjach wyborczych. Natomiast czołowi politycy PiS twierdzą, że z decyzją co do terminu wyborców należy poczekać do połowy kwietnia.

W ostatnich sondażach wyborczych Andrzej Duda notuje ok. 50 proc. poparcia. Wynik Małgorzaty Kidawy-Błońskiej zmalał poniżej 20 proc., a Władysława Kosiniaka-Kamysza wzrósł do ok. 15 proc.

TikTok zdominowany przez nastolatki

Według badania agencji GetHero 90 proc. polskich użytkowników TikToka ma do 19 lat, a 95 proc. to kobiety. Najwięcej użytkowników korzysta z TikToka co najmniej od roku (79 proc.), a 57 proc. spędza na nim ponad godzinę dziennie.

Platforma TikTok, działająca przede wszystkim jako aplikacja mobilna, należy do chińskiego koncernu ByteDance, który w 2017 roku przejął konkurencyjną platformę Musical.ly i połączył ją z TikTokiem.

W ub.r. TikTok był drugą po WhatsAppie najczęściej pobieraną aplikację społecznościową.  W ciągu ostatniego roku z TikToka co miesiąc korzystało 800 mln osób na świecie. W 2019 r. aplikacja została pobrana 738 mln razy (w tym za 46 mln odpowiadają USA), w Polsce korzysta z niej już ponad 6 mln osób.

Dołącz do dyskusji: Andrzej Duda na TikToku. "Spin doktorzy władzy znów dwa kroki przed konkurencją"

99 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ford
Już był w kancelarii Lecha i jak się skończyło to każdy widzial
odpowiedź
User
Sylwunia
Bardzo dobra inicjatywa!

A jak się komuś nie podoba to może sam rozkręci lepszą. Na szczęście te wszystkie komentarze są jak łzy na deszczu.;)
odpowiedź
User
Biauek
Na Wykopie niech konto założy :)
odpowiedź