Andrzej Duda na TikToku. "Spin doktorzy władzy znów dwa kroki przed konkurencją"
Prezydent Andrzej Duda ma od tego tygodnia konto w serwisie społecznościowym TikTok. Dziennikarze krytykują to posunięcie, jednak eksperci od marketingu politycznego decyzję sztabu Andrzeja Dudy chwalą.
W swoim pierwszym filmie na TikToku Andrzej Duda zaprosił na organizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji turniej e-sportowy Grarantanna Cup. Żartobliwie nawiązał to tego, że w najbliższym czasie zaplanowano ważne egzaminy szkolne, przede wszystkim test ósmoklasistów i maturę.
W klipie pojawiają się żartobliwe grafiki (m.in. surykatką i nosaczem) kojarzące się z memami internetowymi. W tagach dodanych do filmiku są: #zostanwdomu #zostanciewdomu #koronawirus #coronavirus #koronawiruswpolsce. Nawiązuje to do epidemii Covid-19 i zamkniętych od kilku tygodni szkół.
W ciągu doby konto prezydenta zyskało ponad 200 tys. obserwujących.
@andrzejdudanatiktoku ##grarantanna ##zostanwdomu ##zostanciewdomu ##koronawirus ##coronavirus ##foryou ##fyp ##koronawiruswpolsce ##andrzejduda
♬ dźwięk oryginalny - andrzejdudanatiktoku
Dziennikarze krytykują Dudę
Dziennikarze aktywnie na Twitterze przeważnie negatywnie ocenili pojawianie się urzędującego prezydenta na TikToku. Krytyka skupia się głownie na niefortunnym czasie debiutu na platformie, kiedy w Polsce panuje epidemia Covid-19, a w debacie publicznej trwa burza w związku majowym terminem wyborów prezydenckich.
- Czas epidemii, ludzie umierają, przybywa zakażonych koronawirusem, a prezydent robi kampanię. Mało poważną - skomentował Jacek Nizinkiewicz z „Rzeczpospolitej”.
- Mąż stanu. Urodzony lider. Przywódca na ciężkie czasy - kpił Witold Głowacki z „Polska The Times”. - Przywódca, mąż stanu, po prostu Pan Tik Tok - stwierdził Tomasz Sekielski. - Będzie to znakomite medium na filmiki z gospodarskich wizyt w kostnicach - ironizował Dominik Uhlig z „Gazety Wyborczej”.
- Andrzej Duda na TikToku. Nie wiem ile jeszcze potrzebuje argumentów Jarosław Kaczyński, aby te wybory odłożyć... - napisał Bartek Godusławski z „Dziennika Gazety Prawnej”.
Dobry ruch spin doktorów Dudy
Zdaniem ekspertów zajmujących się marketingiem politycznym, pojawianie się Andrzeja Dudy na TikToku to dobry ruch. - To nie jest gamechanger, ale Prezydent będzie miał widoczność i rozpoznawalność w miejscu, gdzie nie ma żadnego innego polityka - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Szymon Sikorski, szef agencji Publicon.
Zdaniem naszego rozmówcy obecnie Andrzej Duda, PiS i cała klasa polityczna mają problem z wizerunkową "sztywnością" i "nadęciem".
- Takimi krokami w czasie kampanii ekipa A. Dudy z tym stereotypem walczy. Co do bieżącej sytuacji - jest koronawirus, ale jest i kampania. Młodzież przeglądająca telefony konsumuje więcej mediów i rozrywki. Jak się ma kilkanaście lat, to się nie myśli o kryzysie gospodarczym - klika się. Więc nie uważam tego za naruszanie obyczaju. Spin doktorzy władzy są po prostu - jak już chyba przywykliśmy - znów dwa kroki w przodzie - komentuje Sikorski.
Marek Gieorgica, partner zarządzający Clear Communication Group, także uważa, że rozpoczęcie komunikacji na TikToku przez prezydenta to słuszna decyzja.
- Coraz więcej dużych marek prowadzi tym kanałem swoją komunikację, politycy również zaczynają wykorzystywać portal. Dzieci i młodzież znacznie chętniej korzystają z serwisów społecznościowych, jako źródła nie tylko rozrywki, ale i informacji, nie zaglądają na tradycyjne portale o mediach typu telewizja czy prasa nie wspominając - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Gieorgica.
Ekspert ma jednak wątpliwości co do formy nagranego materiału. - Pierwsza publikacja głowy państwa na Tik Toku odbija się szerokim echem w sieci, jest komentowana. Ten debiut powinien więc moim zdaniem nieco bardziej być osadzony w kontekście bieżących wydarzeń. Jesteśmy dziś w środku epidemii, głównym komunikatem dla młodych odbiorców powinno być więc chyba przekonywanie ich, aby pozostali w domach. Tego w materiale mi zabrakło, mimo, że dotyczy on w zasadzie właśnie sytuacji, w jakiej młodzież się znajduje - ocenia Marek Gieorgica.
Szef Clear Communication Group zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt: - Chyba za bardzo skupiono się na tym, aby był atrakcyjny dla młodzieży bez uwzględnienia, że będzie on oglądany i komentowany przez wszystkich. W komunikacji zawsze trzeba zwracać na to uwagę, aby forma i treść skierowana do jednej grupy docelowej nie była źle odebrana przez inne grupy. A dziś wielu Polaków nie za bardzo jest w nastroju do luźnego i zabawnego tonu. Wielu Polaków nie tylko boi się zakażenia czy straty najbliższych, ale też utraty pracy i tego, co przyniesie przyszłość. Nie jest im więc do śmiechu. W pierwszym poście Prezydenta na Tik Toku chyba jednak zabrakło myślenia o tej sytuacji, jak materiał zostanie oceniony przez szerszą publiczność - podsumowuje Marek Gieorgica.
Wybory prezydenckie zaplanowane na 10 maja
Pierwsza tura wyborców prezydenckich jest zaplanowana na 10 maja. W zeszłym tygodniu Sejm w ramach pakietu określanego jako tarcza antykryzysowa przyjął zmianę w kodeksie wyborczym pozwalającą na głosowanie korespondencyjne wszystkim ludziom w wieku ponad 60 lat, a także osobom będącym w kwarantannie i odosobnieniu ze względów zdrowotnych.
W związku z epidemią żadna z kandydujących osób nie odbywa spotkań z wyborcami. Niektórzy kandydaci poinformowali, że zawieszają swoją kampanię.
Opozycja, wielu publicystów i ekspertów z zakresu prawa wyborczego i epidemiologii uważa, że w obecnej sytuacji nie można przeprowadzić głosowania bez dużego ryzyka dla wyborców i osób w komisjach wyborczych. Natomiast czołowi politycy PiS twierdzą, że z decyzją co do terminu wyborców należy poczekać do połowy kwietnia.
W ostatnich sondażach wyborczych Andrzej Duda notuje ok. 50 proc. poparcia. Wynik Małgorzaty Kidawy-Błońskiej zmalał poniżej 20 proc., a Władysława Kosiniaka-Kamysza wzrósł do ok. 15 proc.
TikTok zdominowany przez nastolatki
Według badania agencji GetHero 90 proc. polskich użytkowników TikToka ma do 19 lat, a 95 proc. to kobiety. Najwięcej użytkowników korzysta z TikToka co najmniej od roku (79 proc.), a 57 proc. spędza na nim ponad godzinę dziennie.
Platforma TikTok, działająca przede wszystkim jako aplikacja mobilna, należy do chińskiego koncernu ByteDance, który w 2017 roku przejął konkurencyjną platformę Musical.ly i połączył ją z TikTokiem.
W ub.r. TikTok był drugą po WhatsAppie najczęściej pobieraną aplikację społecznościową. W ciągu ostatniego roku z TikToka co miesiąc korzystało 800 mln osób na świecie. W 2019 r. aplikacja została pobrana 738 mln razy (w tym za 46 mln odpowiadają USA), w Polsce korzysta z niej już ponad 6 mln osób.
Dołącz do dyskusji: Andrzej Duda na TikToku. "Spin doktorzy władzy znów dwa kroki przed konkurencją"
A jak się komuś nie podoba to może sam rozkręci lepszą. Na szczęście te wszystkie komentarze są jak łzy na deszczu.;)