Auchan chce wymyślić hipermarket na nowo. Pierwszy sklep sieci przeszedł ogromne zmiany
Auchan wdraża w Polsce nowy koncept hipermarketu. Ma to być odpowiedź na zmieniające się oczekiwania współczesnego konsumenta, który w ostatniej dekadzie z największych sklepów zaczął przenosić się do dyskontów. Sklepem w którym wprowadzono zmiany jest hipermarket w Piasecznie - pierwszy sklep francuskiej sieci nad Wisłą, działający od 1996 r.
- Wymyślenie hipermarketu na nowo - taki cel postawiliśmy się przystępując do prac nad wdrażaną dziś nową koncepcją - mówi Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska, która zarządza siecią ponad 90 hipermarketów w Polsce. - Nieustannie dbamy o siłę nabywczą polskiego konsumenta, oferując najniższe ceny - co regularnie potwierdzają niezależne rankingi.
- Mamy natomiast świadomość jak dynamicznie ewoluuje świat konsumenta, a to wymaga także ewolucji konceptów sprzedażowych. Chodzi nie tylko o zastosowanie nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań, czy budowanie oferty z myślą o wyborach coraz bardziej świadomego konsumenta, ale też o stworzenie przyjaznej, komfortowej przestrzeni, w której zupełnie nowe doświadczenia zakupowe będą źródłem przyjemności i wielu pozytywnych emocji. Przeprowadzenie tak gruntownej przebudowy hipermarketu było dużym wyzwaniem dla ekipy sklepu w Piasecznie przez ostatnie kilka miesięcy. Tym serdeczniejsze są moje słowa uznania i podziękowanie za osiągnięty efekt, który jest dla nas powodem do dumy. Nie mam wątpliwości, że ten efekt zostanie doceniony także przez naszych klientów - dodaje Gallert.
- Jednym z podstawowych założeń nowego konceptu było przekształcenie hipermarketu w sposób, który pozwoli klientom czuć się w nim bardziej komfortowo. Ścieżki zakupowe zaprojektowane zostały tak, by pozwolić na wybór krótszej lub dłuższej drogi – podaje Auchan.
W Strefie Kuchnia obejrzeć można pokazy przygotowywania potraw i przetestować produkty z oferty AGD, a w kierowanej do dzieci strefie animacji wziąć udział w warsztatach, obejrzeć pokaz zabawek.
W sklepie wprowadzono niższe meble o zróżnicowanej wysokości, tworzące bardziej przyjazne warunki zakupu, dodają też wnętrzu atrakcyjności. Znaczenie ma również nowy sposób ekspozycji produktów, np. w dziale warzyw i owoców klient ma poczuć się jak na targu, z kolei w dziale z alkoholem, jak w sklepie specjalistycznym, dzięki zastosowaniu typowego dla takich sklepów wyposażenia. Tu klienci będą też mogli zasięgnąć porady sommeliera.
Kąciki Konesera z ofertą wyselekcjonowaną dla klientów szukających wyjątkowych produktów - wyróżnione w każdym z działów spożywczych - podkreślają charakter premium tej oferty, a rozbudowana ekspozycja Strefy Bio szczególnie bogatą ofertę produktów.
Nowy układ stref w hipermarkecie
Rewolucyjną zmianą wprowadzoną zgodnie z nowym konceptem jest stworzenie nowego układu specjalnych pełnych życia stref, dostępnych wprost z obu wejść do sklepu. Po lewej stronie od wejścia pojawiła się tę Strefa Bistro oraz Świat Produktów Świeżych. Prawdziwą rewolucję przeszedł obszar dedykowany tej ostatni kategorii. Dużą nowością jest tu rozbudowana część gastronomiczna, czyli Strefa Bistro, w której znajdują się Stekowania, Pizzeria, Pierogarnia i Cukiernia. Wejście po prawej stronie na halę sprzedaży prowadzi wprost do Strefy Home & Deco oraz Stref Sezonowych - oferta sezonowa w Auchan zmienia się średnio co dwa tygodnie.
W sklepie zwiększono liczbę kas samoobsługowych do 31. Z kolei liczba kas tradycyjnych została zmniejszona do 33. W Strefie Obsługi Klienta oferowany jest pełen wachlarz usług: od pocztowych poprzez click & collect, aż do usług związanych ze współpracą z Too Good To Go i Glovo. Dodatkowo został wprowadzony system automatyzacji obsługi.
W sklepie wymieniono nowe oświetlenie na LED oraz wprowadzono dynamiczny system oświetlenia hali sprzedaży polegający na automatycznym dostosowaniu natężenia oświetlenia do pory dnia i zadanego programu pracy. Wymieniono instalację chłodnictwa spożywczego z freonowej na CO2, co również wpłynie na obniżenie śladu węglowego.
Auchan stawia na rozwiązania ekologiczne
Wszystkie meble chłodnicze są wyposażone w zamykane, szklane drzwi, wentylatory EC oraz oświetlenie LED. Odzysk ciepła technologicznego z instalacji chłodniczej jest przeznaczony na podgrzanie ciepłej wody użytkowej. Nowoczesne rozwiązania w maszynowni chłodniczej pozwalają na obniżenie zużycia prądu względem klasycznej instalacji CO2 o kilkanaście procent. Sklep korzysta jedynie z zielonej energii. Dodatkowo w placówce uruchomiono recyklomat, który pozwala na zbieranie opakowań szklanych oraz butelek plastikowych, a w przyszłości również puszek aluminiowych.
Auchan działa w Polsce od 22 lat i obecnie posiada na Wisłą ponad 90 hipermarketów. Firma ma też największe sklepy na rynku - największe mają nawet ponad 15 tys. metrów kw. I nie planuje ich zmniejszać. Auchan w 2020 r. zamknął jednak cztery hipermarkety, które trafiły do jego sieci po przejęcia sklepów niemieckiego Reala w 2015 r.
Carrefour też modernizuje swoje sklepy
Auchan to nie jedyna sieć, która wprowadza zmiany w swoich hipermarketach. Również Carrefour remontuje swoje sklepy i testują różne rozwiązania. Np. w otwartym pięć lat temu hipermarkecie Pro w warszawskim centrum Artrium Promenada na środku znalazło się bistro, posiada kasy ma zlokalizowane na końcu sklepu, podobne rozwiązanie z kasami zastosowano w niedawno odnowionym sklepie w Galerii Mokotów. Carrefour wprowadza w swoich sklepach częściowo skośny układ regałów, a wybrane hipermarkety są zmniejszane.
Hipermarkety muszą się zmieniać, bo z roku na rok tracą udziały w rynku. Ostatnim dobrym rokiem w tym segmencie był 2016 r., kiedy kanał ten zanotował dynamikę wzrostu na poziomie około 4 proc. Hipermarkety stanowiły wówczas około 13 proc. wartości rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Potem nastąpiła stagnacja lub nawet spadki. Z prognoz PMR wynika, że w 2027 r. udział hipermarketów w handlu detalicznym FMCG spadnie już poniżej 7 proc.
Dołącz do dyskusji: Auchan chce wymyślić hipermarket na nowo. Pierwszy sklep sieci przeszedł ogromne zmiany