SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Blisko połowa dużych firm dostrzega znaczenie outsourcingu dla bezpieczeństwa IT (infografika)

Wiedza, doświadczenie i możliwość optymalizacji kosztów to główne zalety korzystania z outsourcingu, na które wskazują przedstawiciele dużych firm - wynika z badania ICAN Research.

Blisko połowa badanych (46 proc.) uważa, że outsourcing jest ważny dla bezpieczeństwa informatycznego ich organizacji. Istotnie częściej jest to ważne dla prezesów i właścicieli niż dla pozostałych grup badanych pracowników. Częściej usługi outsourcingu są doceniane również w sektorze usług (59 proc.), natomiast rzadziej w handlu (38 proc.).

Badani, którzy zadeklarowali korzystanie z usług wspierających bezpieczeństwo informatyczne, najczęściej wybierają audyty bezpieczeństwa (20 proc.) oraz outsourcing wybranych obszarów, uznawanych za najbardziej podatne na ataki (18 proc.). Na kolejnym miejscu znalazł się monitoring ataków z zewnątrz organizacji (np. ataki DDoS) oraz doradztwo w zakresie korzystnych rozwiązań i analizy zdarzeń, na które wskazało 17 proc. ankietowanych. Z outsourcingu infrastruktury, czyli przeniesienia systemów informatycznych do zewnętrznego centrum przetwarzania danych (tzw. Data Center) korzysta 14 proc. badanych.

Co trzecia firma korzysta z usług zewnętrznego dostawcy w zakresie bezpieczeństwa informatycznego. Przedsiębiorstwa decydują się najczęściej na obsługę przez wyspecjalizowane firmy zewnętrzne wybranych obszarów IT. Taką współpracę wybiera 52 proc. badanych, natomiast znacznie rzadziej wybierane są usługi niezależnych specjalistów IT (27 proc.).

Na pytanie dlaczego badana firma zdecydowała się na outsourcing w obszarze bezpieczeństwa IT, najczęściej wskazywano, że daje on dostęp do wysokiej klasy specjalistów w tej dziedzinie (28 proc.) oraz pozwala optymalizować koszty (22 proc.). Kolejnym najczęściej wymienianym argumentem był dostęp do najlepszej wiedzy i doświadczenia (18 proc.).

Inne spojrzenie prezentują przedsiębiorstwa nie współpracujące z zewnętrznymi specjalistami IT. Preferują one samodzielne rozwijanie kompetencji z obszaru bezpieczeństwa informatycznego (43 proc.) i niezależne sprawowanie nad nim kontroli (26 proc.). Dyrektorzy i kierownicy IT znacznie częściej niż prezesi i dyrektorzy finansowi byli przeciwni korzystaniu z usług outsourcingu.

Przedsiębiorstwa korzystające z usług zewnętrznych dostawców IT to głównie organizacje z kapitałem zagranicznym oraz liderzy w swoich kategoriach produktowych (ponad 88 proc. deklarujących korzystanie z outsourcingu). Zdecydowana większość w tej grupie (powyżej 85 proc.) twierdzi, że radzi sobie z zabezpieczeniem danych i ochroną przed cyberatakami, a także kontrolą dostępu do systemów i przestrzeganiem przez pracowników procedur bezpieczeństwa.

Natomiast firmy preferujące samodzielną kontrolę nad bezpieczeństwem informatycznym najczęściej są małymi bądź średnimi graczami rynkowymi z polskim kapitałem (blisko 80 proc. w grupie nie korzystających z usług zewnętrznego dostawcy). Firmy te mają najczęściej problemy z zapewnieniem odpowiednich środków na inwestycje w bezpieczeństwo. Częściej też nie radzą sobie nie tylko z budowaniem odpowiedzialności wśród pracowników, ale także z zagrożeniami ze strony cyberprzestępców oraz zabezpieczeniem danych w chmurze obliczeniowej. Co ważne, pracownicy firm nie korzystających z outsourcingu mogą także częściej korzystać ze służbowych urządzeń w celach prywatnych.

Istotną różnicę stanowi również określenie krytycznego obszaru bezpieczeństwa firmy: outsourcer wskazuje na dział IT w przeciwieństwie do non-outsourcera, który uważa, że to finanse są kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Badani potwierdzają, że kompetencje, doświadczenie i specjalizacja w bezpieczeństwie to najważniejsze kryteria wyboru zewnętrznego dostawcy. Cena wśród najważniejszych czynników znajduje się dopiero na 9. miejscu.

Co trzeci badany (ok. 38 proc.) uważa także, że operator telekomunikacyjny może pełnić rolę dostawcy w obszarze bezpieczeństwa IT. Otwarci na taką współpracę są najczęściej prezesi firm oraz przedstawiciele sektora handlu.

Ponadto co druga firma korzystająca z outsourcingu bezpieczeństwa rozważyłaby firmę telekomunikacyjną jako wsparcie. Kluczowym argumentem przemawiającym za współpracą z operatorem, na który wskazało blisko 50 proc. jej zwolenników, jest jego duże doświadczenie, wiedza oraz stabilność. Na co przeciwnicy odpowiadają, że brak mu elastyczności i sprawności operacyjnej (ok. 30 proc. odpowiedzi).

Druga edycja badania "Orange Insights" została przeprowadzona przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska. Dotyczyła ona dużych firm i korporacji zatrudniających powyżej 250 pracowników. Łącznie zrealizowano 336 ankiet. W celu zapewnienia reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż PKD (po przeważeniu wielkość próby wyniosła 327 ankiet). Badanie zostało zrealizowane metodą CATI/CAWI. Wzięli w nim udział przedstawiciele dużych firm i korporacji podejmujący decyzje w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie informatyczne – prezesi, właściciele, dyrektorzy finansowi, operacyjni oraz szefowie IT.

Dołącz do dyskusji: Blisko połowa dużych firm dostrzega znaczenie outsourcingu dla bezpieczeństwa IT (infografika)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl