SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rekordowa inflacja widoczna w sieciach handlowych. Lidl tańszy niż Auchan

Wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu analizowanych produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99 proc. - wynika z lipowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25 proc. wobec czerwca. Lidl wyprzedził w lipcu Auchan w rankingu najtańszych sieci handlowych.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Ze wstępnych danych GUS wynika, że w lipcu br. inflacja wyniosła w Polsce 5 proc. wobec 4,4 proc. w czerwcu i jest to najwyższy poziom od ponad 10 lat. Tak wysoki poziom inflacji odbija się na cenach produktów spożywczych - pokazują wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy, autorstwa ASM Sales Force Agency. 

Średnia cena koszyka podstawowych produktów w lipcu wyniosła 229,98 zł. To wzrost o 5,05 zł (2,25 proc.) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42 proc.) w porównaniu do lipca 2020 r.

Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował w lipcu 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu).

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu.

- Lipiec jest kolejnym miesiącem z rzędu, gdy obserwujemy wzrost tej wartości. Z kolei koszyk maksymalny był w lipcu tańszy niż przed rokiem o 7,73 proc., co oznacza, że właściciele sieci handlowych wciąż poszukują sposobów na przyciągnięcie do siebie klientów, poprzez prowadzenie aktywnej polityki cenowej w niektórych grupach produktów – komentuje wyniki badania Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

W największym stopniu w skali roku staniały używki i alkohol (4,43 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (3,17 proc.). Największy wzrost cen w skali roku (13,50 proc.) po raz kolejny odnotowano w grupie napojów i ten trend utrzymuje się już kolejny miesiąc.

Wyższe ceny niemal wszędzie

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78 proc.).

W ujęciu rocznym podobnie jak w miesięcznym, w dziewięciu sieciach odnotowano wzrost cen wobec 2020 roku. Były to min.: Tesco (6,43 proc.), e-grocery (3,43 proc.), czy Carrefour (3,29 proc.).

Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena w lipcu 2021 r. była niższa o 23,88zł niż przed rokiem. To o 9,83 proc. mniej.

Lidl tańszy niż Auchan

W pierwszym miesiącu wakacji Lidl zdetronizował Auchan w wyścigu o pozycję lidera w rankingu najtańszych sieci handlowych. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach sieci Lidl należało zapłacić 213,51 zł. To o 5,49 zł mniej, niż koszyk należący do Auchan.

Najwięcej w lipcu 2021 r. trzeba było ponownie wydać w sieci Tesco, gdzie wartość zakupów wyniosła 245,44 zł, czyli o blisko 15 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Lidl. E-grocery pozostaje niezmiennie najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 258,41 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 6,31 zł (2,5 proc.) wobec czerwca.

Dyskonty najtańszymi sklepami

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lipcu 2021 r. wskazało, że w lipcu najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 217,89 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 18,6 proc. więcej niż w najtańszych dyskontach.

Lipiec 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do czerwca br. Koszt zakupów online wzrósł o 2,5 proc. względem czerwca. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

Ceny napojów szybują w górę

Najwięcej najtańszych grup produktowych (5) można było znaleźć w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, słodycze i produkty sypkie). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Makro (nabiał i napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku, podobnie jak przed miesiącem, staniały produkty sypkie (17,81 proc.), używki i alkohol (4,43 proc.) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (3,17 proc.). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje, w lipcu wzrost ten wyniósł prawie 13,50 proc. wobec 2020 r.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Dołącz do dyskusji: Rekordowa inflacja widoczna w sieciach handlowych. Lidl tańszy niż Auchan

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Roman
Super, dalej PiS i zwolennicy, bawcie się dalej, za chwilę wszyscy będą żyć o chlebie i wodzie, o ile na to kogokolwiek będzie stać.
odpowiedź
User
Seba
Co to jest koszyk minimalny?
Cukru od 7 lat nie kupiłem, produkt produktowi też nie równy, te najtańsze produktami są tylko z nazwy, dodatki, ulepszacze z całą gamą witamin E.
Lepiej kupić mniej a zdrowsze niż koszyk pełen chemii.
odpowiedź
User
eieo
A jaki bezpośredni związek ma ten artykuł z mediami? Coraz częściej zamieszczacie informacje spoza swojego profilu - wyczuwam tu chęć przemycania informacji podsycających niezadowolenie, niepokój i niechęć. Czyli półjawne zaangażowanie polityczne. Szkoda.
odpowiedź