Co się wydarzy w prasie w 2009 roku?
Wydarzenia i trendy w branży prasowej w 2009 roku, specjalnie dla Wirtualnemedia.pl, prognozują m.in. Magdalena Malicka (G+J Polska), Agnieszka Anielska (Murator), Dorota Stanek (Polskapresse), Michał M. Lisiecki (PMPG), Artur Sierant (Presspublica), Tomasz Wróblewski i dr Zbigniew Bajka.
Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i
poglądy z innymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl
- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,
marketingu, PR, badań i gospodarki!
Magdalena Malicka, prezes zarządu G+J Polska
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Niewykluczone jest, iż niektóre z istniejących magazynów zostaną
wycofane. Można się także spodziewać uruchomienia nowych projektów,
bowiem tegoroczne debiuty pokazały, że na rynku jest jeszcze
miejsce. Przy czym niepewność związana z obecną sytuacją
gospodarczą może "zamrozić" decyzje wydawnicze, przynajmniej w I
kwartale 2009 roku. Możliwe są też akwizycje mniejszych tytułów
przez większych wydawców.
Agnieszka Anielska, prezes zarządu i dyrektor generalna Muratora SA
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Uważam, że 2009 rok ze względu na pogarszającą się koniunkturę będzie okresem dosyć trudnym. Na pewno dojdzie do dalszych konsolidacji - słabsze wydawnictwa i tytuły albo zostaną wchłonięte przez silniejszych graczy, albo znikną. Dużym wydarzeniem będzie sprzedaż PW Rzeczypospolita S.A. W pierwszej części roku można spodziewać się zmiany właściciela.
Plany na 2009 rok
Jesteśmy w tej chwili bardziej ostrożni z wydatkami. Wstrzymaliśmy rekrutacje i podwyżki. Mam nadzieję, że to uchroni nas przed bardziej drastycznymi cięciami. Nasza firma - matka ZPR SA jest jednym z podmiotów zainteresowanych kupnem PW Rzeczypospolita. Interesują nas udziały w "Rzeczpospolitej", ale także w Plantpress i Farmerze. Będziemy bacznie obserwować rynek. Może pojawią się inne ciekawe aktywa pasujące do naszego portfolio.
Dorota Stanek, prezes zarządu Polskapresse
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
2009 rok może być jednym z trudniejszych dla branży wydawniczej, W momentach kryzysowych, a taki dotyka w tej chwili wszystkich finansów, pierwszą reakcją jest ograniczanie wydatków. Dotyczy to zarówno czytelników, którzy mogą mniej chętnie sięgać po prasę, jak i reklamodawców wstrzymujących wydatki promocyjne. Ten proces może trwać przez cały 2009 rok, by ponownie w 2010 zaktywizować reklamę, bez której nie pobudzi się sprzedaży czegokolwiek. Myślę, że baczniejsze przyglądanie się wydatkom przez wydawców może zakończy trwającą od kilku lat gadżetomanię, która jak wiemy jest bardzo kosztowna. Może dzięki temu wrócimy do walki na jakość naszych produktów, a nie atrakcyjność tzw. dopalaczy. Rok 2009 może też uporządkować po raz kolejny rynek. Nie można wykluczyć kolejnych akwizycji niektórych tytułów i wydawnictw. Po prostu w kryzysie przetrwają najsilniejsi - ci, którzy nie będą mieć kłopotów z płynnością finansową. Przy okazji także na rynku kolporterskim może doczekamy się wyjaśnienia sytuacji właścicielskiej Ruch S.A. Także w tej bardzo z nami związanej branży może dojść do przejmowania sieci dystrybucji. Podsumowując, rok 2009 nie będzie łatwym dla nikogo, nawet dla najsilniejszych graczy.
Joanna Pilcicka, prezes zarządu Mediów Regionalnych
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Nadchodzące osłabienie gospodarcze spowoduje konieczność dostosowywania modeli biznesowych do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Możemy także się spodziewać przyspieszonej digitalizacji mediów drukowanych. Zwiększy się także liczba kanałów dystrybucji informacji.
Plany na 2009 rok
W 2009 roku czeka nas przyspieszona digitalizacja naszych gazet. Planujemy szereg działań rozwojowych i szkoleniowych w tej dziedzinie. Uruchomimy nową inwestycję drukarnianą w Zielonej Górze. Chcielibyśmy także dużo uwagi poświęcić rozwojowi struktury reklamowej
Ryszard Pieńkowski, prezes zarządu Infor PL SA
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Uważam, że będzie to rok internetu. Następować będzie rozwój istniejących portali oraz przechodzenie użytkowników na ten sposób korzystania z informacji. Wiele gazet i czasopism rozwijać będzie swoje strony internetowe, zmniejszając stopniowo nakłady wydań papierowych.
Plany na 2009 rok
Rok 2009 to z pewnością rok dalszego rozwoju naszych produktów internetowych i umacniania silnej pozycji na rynku dostawców informacji profesjonalnej dla biznesu. Będzie to także rok ekspansji zagranicznej.
Artur Sierant, wiceprezes zarządu Presspubliki
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
1)Możliwa prywatyzacja PW Rzeczpospolita i zmiana właściciela -
w zależności od tego kto będzie nabywcą może spowodować to duże
zmiany na rynku
2)Rezygnacja wydawnictw ze sprzedaży kolekcji - spodziewam się
nasycenia rynku
3)W przypadku pogłębienia się kryzysu - dalsze zamykanie
nierentownych tytułów
Plany na 2009 rok
Nowe przedsięwzięcia i inwestycje: Duży wpływ na sytuację Presspubliki w 2009 będzie miał proces prywatyzacji PW Rzeczpospolita SA - jednego z dwóch udziałowców, który dysponuje pakietem 49 proc. udziałów. Także drugi udziałowiec - brytyjska spółka Mecom plc, która posiada 51 proc. udziałów - nie wyklucza sprzedaży części aktywów. Czy, w szczególności, będą to udziały w Presspublice, nie wiemy. W tej sytuacji trudno jest planować jakieś duże i znaczące inwestycje w Presspublice.
Zwiększanie/zmniejszanie załogi: Nie planujemy zwiększania
zatrudnienia w firmie. W pierwszym kwartale 2009 roku planujemy
sprzedaż tygodników "Życie Płocka" i "Życie Siedleckie" do spółek
założonych przez pracowników. Spowoduje to zmniejszenie
zatrudnienia w spółce.
Prognoza zysków: Jest to element memorandum informacyjnego w
związku z prywatyzacją PWR - nie może zostać w tej chwili
ujawniona. Ale planujemy dodatni wynik finansowy.
Kryzys gospodarczy: Spodziewamy się niższych przychodów reklamowych w związku z ograniczeniem wydatków marketingowych w niektórych przedsiębiorstwach.
Michał M. Lisiecki, prezes zarządu Platformy Mediowej Point Group
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Rok 2009 zapowiada się bardzo interesująco na polskim rynku prasowym. Decyzje podjęte w tym roku zaważą na kształcie polskiego rynku medialnego przez kolejne lata. Wydarzeniem nr 1 będzie decyzja, w czyich rękach znajdzie się "Rzeczpospolita". Jeżeli właścicielem "Rzeczpospolitej" zostanie polski kapitał, wtedy będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której dwie najbardziej opiniotwórcze gazety i trzy stacje telewizyjne będą w polskich rękach. Jeśli w rozgrywce o "Rzeczpospolitą" wygra kapitał zagraniczny, zdobędzie niewątpliwie ważny przyczółek do dalszej ekspansji na polskim rynku, w tym być może do udziału w prywatyzacji kolejnych publicznych spółek medialnych, m.in. TVP i Polskiego Radia.
To jeżeli chodzi o wydarzenia. Jeżeli natomiast chodzi o trendy,
wyraźnie widać, że nic nie jest w stanie zahamować digitalizacji
mediów. Rok 2009 będzie kolejnym rokiem konkurowania między mediami
tradycyjnymi i cyfrowymi. I o ile jestem pewien, że w długiej
perspektywie to media cyfrowe mają bardziej świetlaną przyszłość, o
tyle też jestem przekonany, że zmierzch mediów tradycyjnych jeszcze
nie jest bliski i żadnego Blitzkriegu nie będzie.
Plany na 2009 rok
Medialne plany PMPG SA na 2009 r. obejmują trzy pola:
1.Telewizję.
2.Internet.
3.Prasę.
Na tym pierwszym się pojawimy, na drugim - urośniemy najbardziej, a
na trzecim - kupimy "Rzeczpospolitą" albo inną opiniotwórczą
gazetę.
Tomasz Wróblewski, były dyrektor zarządzający i członek zarządu Polskapresse
Co wydarzy się w branży prasowej w 2009 roku?
Padnie pewien ogólnopolski codzienny tytuł.
Tygodniki będą żyły głównie w internecie.
Telewizja - zaskoczy nas tym, że może być jeszcze mniej
ambitna.
Dr Zbigniew Bajka, prasoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Nie będę szczególnie odkrywczy. Ze względu na kryzys światowy także mediom nie będzie lekko. Problemy będzie mieć nasza prasa codzienna, może nawet jakiś tytuł upadnie. "Cienko przędą" gazety bezpłatne, pewnie więc zmniejszą się ich nakłady, a niektóre gazety upadną. Pewnie nadal będą się pojawiały nowe czasopisma, raczej wąskotematyczne. Rozwijać się będzie internet, a tradycyjne media będą próbowały coraz lepiej lokować się w internecie i korzystać z niego dla utrzymania swojej dotychczasowej pozycji. Powstaną nowe portale społecznościowe. W telewizjach pojawią się też zapewne jakieś nowe kanały tematyczne. Oczekuję, przy tej okazji, że w związku z rosnąca liczbą ludzi starych w naszym kraju, któraś ze stacji telewizyjnych wpadnie na pomysł stworzenia kanału zajmującego się tą grupą społeczną, przy czym nie chodzi tylko o zajmowanie się starymi, biednymi i opuszczonymi ludźmi. Taki program - biorąc pod uwagę, jak ważny dla wielu starych ludzi jest telewizor, mógłby cieszyć się naprawdę dużym zainteresowaniem.
Rafał Leszczyński, analityk CR Media Consulting
Co wydarzy się w branży w 2009 roku?
Stoimy przed trudnym okresem, w związku z nadchodzącym kryzysem rok 2009 może przynieść dużo niespodzianek. W tej sytuacji trudno jest przewidzieć co może się wydarzyć w nadchodzącym roku.
W 2009 roku będziemy na pewno świadkami zmian na rynku prasy codziennej. Powinniśmy wreszcie poznać nowego właściciela "Rzeczpospolitej". Jeżeli będzie to Axel Springer, z wielkim prawdopodobieństwem "Dziennik" będzie musiał pożegnać się z rynkiem. Axel nie będzie w stanie utrzymywać dwóch podobnych do siebie tytułów. W najlepszym wypadku "Dziennik" zostanie przeobrażony (może w tytuł bezpłatny...?) Jeżeli Axlowi nie uda się kupić "Rzeczpospolitą" i tak los "Dziennika" może być przesądzony. Przyszłoroczny kryzys może spowodować duże oszczędności na rynku wydawniczym, a co za tym idzie wycofywanie nierentownych tytułów.
W 2009 roku może nastąpić dalszy rozwój na rynku bezpłatnej prasy lokalnej, której prym wiodą obecnie Media Regionalne. Bezpłatne miejskie tygodniki pod marką 'Teraz', '7 dni', 'City', 'MM' mogą dalej rozszerzać swój zasięg o nowe miasta. W tym roku widać to było wyraźnie, w przyszłym nie wykluczam kolejnych debiutów.
Dołącz do dyskusji: Co się wydarzy w prasie w 2009 roku?