Coca-Cola rusza z kompleksowym przetargiem na usługi marketingowe
Koncern Coca-Cola poinformował, że rozpoczyna globalny przegląd agencji świadczących dla niego szeroko pojęte usługi marketingowe. Obejmuje on m.in. strategię, kreację,obsługę mediową i potrwa do końca 2021 roku.
Celem rozpoczętego przeglądu jest obniżenie kosztów marketingu i skonsolidowanie obsługi marketingowej.
Przegląd obejmie kreatywność, zarządzanie produkcją, marketing oparty na zakupach i marketing eksperymentalny oraz "usługi, które wymagają znaczących inwestycji ze strony naszych marek” - poinformowała Coca-Cola.
„Zdecydowaliśmy się na całkowite przeprojektowanie modeli naszych mediów i agencji kreatywnych, aby dostosować strategiczne, operacyjne i komercyjne potrzeby naszej nowej, sieciowej organizacji - powiedział rzecznik firmy. - Będzie to wymagało pełnego przeglądu naszych praktyk związanych z obsługą mediową i kreatywnym planowaniem oraz zakupami, a także współpracy z dostawcami mediów, agencjami kreatywnymi oraz relacji handlowych na całym świecie”.
Finał przetargu - styczeń 2020 roku
Coca-Cola planuje przeprowadzić oddzielne, ale skoordynowane przeglądy dla obsługi mediowej i kreacji, począwszy od pierwszego kwartału przyszłego roku, pod kierunkiem działów marketingu i zakupów. Firma planuje wprowadzić „skonsolidowany wykaz” agencji, zarówno w zakresie obsługi mediowej, jak i kreatywnej odpowiednio do trzeciego kwartału 2021 r. I stycznia 2022 r.
Coca-Cola nie wymieniła agencji kreatywnych biorących udział w przeglądzie, ale poinformowała, że udział w nim wezmą globalni operatorzy po stronie mediowej,w tym MediaCom (WPP GroupM), UM (Grupa Interpublic), Starcom (Publicis Groupe) i Carat (Dentsu).
W części dotyczącej obsługi kreatywnej Coca-Coli doradza PwC,w części dotyczącej obsługi mediowej - MediaSense.
Przegląd zaczyna się, gdy Coca-Cola jest w drodze do „fundamentalnej transformacji i radykalnej poprawy skuteczności i wydajności swoich inwestycji marketingowych” - informuje firma. Nowa struktura agencji ma być „kluczowym elementem naszej podróży do cyfrowej transformacji, która będzie napędzać naszą działalność”.
Portfolio mniejsze o połowę
Przegląd agencji jest następstwem październikowego ogłoszenia, że Coca-Cola planuje wyeliminować ze swojego składu 200 marek, w tym Tab, Zico i Odwalla, redukując portfolio brandów o połowę. - Pozwoli to firmie „pozostać prawdziwie zorientowaną na konsumenta”, jednocześnie „skupiając się na tych markach, które można skalować, aby generować zyski w perspektywie długoterminowej” - powiedział James Quincey, dyrektor generalny Coca-Cola.
Quincey przedstawił też globalną inicjatywę mającą na celu zmianę podejścia marketingowego w celu zwiększenia efektywności i obniżenie kosztów.
- Jest to najwyższy priorytet, a dotychczasowe prace potwierdziły możliwość trwałego obniżenia naszych wydatków dzięki naszym sprawdzonym metodologiom zaopatrzenia i innym dźwigniom wydajności, przy jednoczesnym utrzymaniu i poprawie skuteczności marketingu - powiedział.
Dodał, że firma nie ma celu oszczędnościowego, ale raczej skupi się na „ulepszaniu procesów, eliminowaniu powielania i optymalizacji wydatków na takie rzeczy, jak agencje zewnętrzne”, aby „zwiększyć efektywność i móc zainwestować w marki".
Coca-Cola wydaje 4 miliardy dolarów na reklamę w mediach na całym świecie (w 2019 roku). Firma odczuwa skutki pandemii - jej przychody spadły o 9 proc. w III kwartale br.
Kreacje reklamowe Coca-Coli przygotowuje m.in. agencja Wieden+Kennedy.
Dołącz do dyskusji: Coca-Cola rusza z kompleksowym przetargiem na usługi marketingowe