SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

CRO – co to jest? Wszystko, co powinieneś wiedzieć o współczynniku konwersji

W przypadku gdy prowadzisz sklep internetowy lub zamierzasz zacząć prowadzić, powinieneś się dowiedzieć, co to jest CRO. Dodatkowo warto sprawdzić, co to jest współczynnik konwersji. W jaki sposób optymalizować współczynnik konwersji? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

CRO – definicja

CRO (z ang. Conversion Rate Optimization) jest to szereg działań, które prowadzą do zwiększenia współczynnika konwersji w serwisie internetowym. W przypadku sklepu internetowego będzie to po prostu złożenie zamówienia, ale jako konwersję możemy również przyjąć wypełnienie ankiety, zapisanie się do subskrypcji lub wypełnienie formularza kontaktowego. Dodatkowo konwersję możemy podzielić na:

  • konwersję (np. złożenie zamówienia),
  • mikrokonwersję (np. kliknięcie w dany element w serwisie).

 

Optymalizacja współczynnika konwersji wymaga przed wszystkimi zrozumienia użytkownika i tego, w jaki sposób wchodzi on w interakcję z serwisem. Samo CRO wymaga dostosowania serwisu internetowego w taki sposób, aby znaleźć odpowiednią kombinację kreacji, formatowania, kolorów, tekstu oraz wielu innych czynników. W celu zwiększenia współczynnika konwersji niezbędne będzie wykonywanie testów, m.in. testów A/B.

Współczynnik konwersji – jak go obliczyć?

Zanim przystąpimy do działań mających na celu zwiększenie współczynnika konwersji, przede wszystkim powinniśmy poznać jego obecną wartość. Do tego celu możemy przejrzeć statystyki Google Analytics – po odpowiedniej konfiguracji możemy określić, co w naszym przypadku będzie konwersją. Natomiast w przypadku gdy nie mamy lub nie potrafimy samodzielnie skonfigurować odpowiednio Google Analytics, współczynnik konwersji możemy obliczyć samodzielnie na podstawie standardowych danych.

Współczynnik konwersji można obliczyć korzystając ze wzoru:

CR = A/C * 100%

Gdzie:

CR – współczynnik konwersji.

A – liczba akcji podjętych przez użytkowników.

C – liczba wejść do serwisu.

Należy również pamiętać, że jeden użytkownik może skonwertować parę razy – tak może być w przypadku serwisów, które oferują wiele usług lub produktów.

Współczynnik konwersji e-commerce – co może wpłynąć na niską wartość?

Przekonanie użytkownika do konkretnego działania zależy tak naprawdę od bardzo wielu czynników. W pierwszym kroku należy przyjrzeć się tzw. ciemnej stronie serwisu, czyli sytuacjom, które sprawiają, że użytkownik od razu opuszcza nasz serwis. Do rzeczy, które działają na niekorzyść naszej strony internetowej (sklepu internetowego), należą między innymi:

  • Przestarzała szata graficzna.
  • Teksty niedopasowane do grupy docelowej.
  • Nieintuicyjna nawigacja.
  • Długi czas ładowania serwisu.
  • Słaba jakość zdjęć produktu.
  • Zawiłe formularze przy składaniu zamówienia.

Optymalizacja konwersji – jak wygląda cały proces?

Działań optymalizacyjnych jest mnóstwo, natomiast jako podstawowe grupy możemy wyróżnić:

  • Badania użyteczności pod kątem UX

Analiza użyteczności serwisu oraz badanie opinii pomaga zrozumieć, kim jest grupa docelowa, z jakimi problemami zmagają się użytkownicy oraz w jaki sposób wchodzą w interakcję z serwisem.

  • Testowanie

Obejmuje między innymi testowanie A/B na karcie produktów. W tym przypadku możemy przetestować kolory, wielkość tekstu lub sam tekst na przycisku. Dodatkowo możemy testować teksty na banerach Call to Action.

  • Analizy

W przypadku CTO należy nieustannie i nieprzerwanie analizować otrzymane dane oraz podejmować decyzje wyłącznie na podstawie zebranych informacji.

  • Optymalizacja contentu

Użytkownicy i ich zachowania nieustannie się zmieniają, dlatego ważne jest, aby content w serwisie był ciągle optymalizowany. Może to dotyczyć wpisów blogowych, opisów kategorii, ale również opisów produktowych.

  • Wydarzenia sezonowe

Należy pamiętać, aby planować z wyprzedzeniem akcje marketingowe i promocje (takie jak Black Friday, Cyber Monday). Podczas analizy również należy te wydarzenia brać pod uwagę, ponieważ mogą wpływać na całość danych lub zachowania użytkowników.

Optymalizacja konwersji – sprawdzone metody

Wytropienie słabych stron naszej strony internetowej, a następnie przekucie ich w atuty to kluczowy zabieg, aby zwiększyć współczynnik konwersji. Niektóre rozwiązania wymagają dużej ilości analiz, a następnie wyciągnięcia odpowiednich wniosków, jednak w optymalizowaniu konwersji mogą pomóc takie zabiegi jak:

  1. Określenie grupy docelowej – określenie persony pozwala dopasować content w całym serwisie (wpisy blogowe, opisy kategorii, opisy produktowe) do konkretnej grupy docelowej, pozwoli to na używanie sformułowań skierowanych do naszych klientów.
  2. CTA – tzw. Call to Action, czyli zachęcenie do działania. Powinny być widoczne na naszej stronie, rzucać się w oczy oraz zachęcać do podjęcia akcji. Do tego celu można użyć niestandardowych metod, ale należy pamiętać, aby zawsze treść była zarówno krótka, jak i w prostej formie.
  3. Chatbot – szybki kontakt zwrotny jest niezwykle ważny w dzisiejszym biznesie. Chatbot jest jednym ze sposobów na zautomatyzowanie komunikacji z odbiorcami. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik może niemal natychmiast otrzymać odpowiedzi na nurtujące go pytania.
  4. Heatmapy – dzięki nim wygenerujemy mapę cieplną naszej strony internetowej. Takie rozwiązanie pozwala nam określić miejsca, w których użytkownik spędził więcej czasu, oraz miejsca, które zostały całkowicie pominięte. Pozwala to umieszczać ważne informacje w tam, gdzie użytkownicy najczęściej zatrzymują wzrok.

 

CRO – dlaczego jest takie ważne?

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) jest niezbędna to zwiększania rentowności twojego sklepu internetowego. Samo dostarczenie ruchu do serwisu może okazać się niewystarczające, aby zacząć realnie zarabiać na swoim biznesie. Co więcej, jeżeli wyjdziemy naprzeciw oczekiwaniom potencjalnego klienta, czasami nawet niewielka zmiana w serwisie może znacząco poprawić współczynnik konwersji, a więc tym samym i rentowność całego przedsięwzięcia. Ważne, abyśmy pamiętali, że zwykle jedna zmiana nie wystarczy, aby zwiększyć współczynnik konwersji, zazwyczaj wymaga to szeregu usprawnień w serwisie.

 

Autor:

Maciej Orpik

SEO Specialist w MBridge - Marketing Experts. Do działań SEO podchodzi w sposób holistyczny, przede wszystkim stawiając na zadowolenie Klienta. Jest zwolennikiem działań on-site oraz optymalizacji technicznej. Prywatnie fan piłki nożnej.

  • Więcej informacji:
  • Seo