Cyberprzestępcy atakują użytkowników Facebooka i Instagrama. Jak ochronić konto?
Od początku kwietnia badacze z Bitdefender Antispam Lab wykrywają nową falę wiadomości phishingowych wymierzonych w posiadaczy kont biznesowych Meta. Fałszywe wiadomości rzekomo pochodzące od pracowników Facebooka i Instagrama są skierowane do mieszkańców Ameryki Północnej i Europejczyków.
Jedna próbka spamu przeanalizowana przez badaczy Bitdefender została skierowana do wegańskiej firmy kosmetycznej w USA. Wiadomość e-mail powiadamia właściciela tego przedsiębiorstwa, że jego stronie na Facebooku grozi usunięcie z platformy z powodu naruszenia standardów społeczności Meta - informuje Marken Systemy Antywirusowe.
- Traktujemy te naruszenia bardzo poważnie i musimy podjąć kroki w celu zapewnienia bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia naszych użytkowników” – ostrzega fałszywy e-mail. – „Jeśli nie podejmiesz odpowiednich działań, możemy usunąć Twoją stronę z Facebooka”.
Bitdefender Antispam Lab wykrył podobną kampanię phishingową wymierzoną w użytkowników Instagrama za pomocą podobnej fałszywej wiadomości. Jedna z analizowanych próbek została wysłana na konto na Instagramie muzyka reggae, które obserwuje ponad 80 000 osób.
Jak chronić konto na Facebooku i Instagramie prze hakerami?
Aby uniknąć zamknięcia i usunięcia konta przez Facebook, odbiorca powinien „złożyć roszczenie wzajemne”, klikając osadzony przycisk „Potwierdź”.
Próby phishingu rozpoczynające się od groźby usunięcia lub zablokowania kont w mediach społecznościowych to bardzo skuteczna taktyka stosowana przez cyberprzestępców do infiltracji kont w celu rozpowszechniania złośliwego oprogramowania, siania dezinformacji i oszukiwania innych.
– Żadnego ataku polegającego na przejęciu konta nie należy lekceważyć. Jeśli damy się oszukać, przestępcy mogą wykorzystać przejęte konto nie tylko do przechowywania naszych poufnych informacji, lecz także do przeprowadzania kolejnych ataków skierowanych przeciwko naszym znajomym, członkom rodziny lub klientom. Takie działania mogą mieć bardzo negatywny wpływ na naszą reputację i relacje towarzyskie lub służbowe. Dlatego jeśli korzystamy z mediów społecznościowych, koniecznie musimy zadbać o takie czynniki jak unikalne hasła i odpowiedni antywirus, który zablokuje podejrzane i sfałszowane strony – mówi Dariusz Woźniak z firmy Bitdefender Systemy Antywirusowe, polskiego oprogramowania Bitdefender.
Aby zapobiec przejęciom kont w mediach społecznościowych, zarówno zwykli użytkownicy, jak i posiadacze kont firmowych powinni:
1. Nigdy nie używać tych samych haseł w różnych serwisach i nie udostępniaj o sobie zbyt wielu informacji w sieci.
2. Zachować czujność wobec wszelkich form niechcianych wiadomości z prośbą o podanie poufnych informacji, haseł oraz kodów 2FA lub MFA.
3. Sprawdzać konta pod kątem powiadomień lub alertów. Korzystać z aplikacji na urządzeniu inteligentnym, zanim wykonasz instrukcje otrzymane pocztą e-mail lub SMS-em.
4. Sprawdzać adres e-mail nadawcy pod kątem nieznanych lub podejrzanych domen.
5. Zachowywać środki ostrożności. Zawsze korzystać z oprogramowania antywirusowego z modułem antyphishingowym, aby blokować złośliwe ataki i łącza phishingowe oraz monitorować wszystkie konta pod względem podejrzanej akty.
Dołącz do dyskusji: Cyberprzestępcy atakują użytkowników Facebooka i Instagrama. Jak ochronić konto?