SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wzrosły wpływy i zysk Cyfrowego Polsatu. Przy spadku liczby abonentów więcej sprzedanych usług

Grupa Cyfrowy Polsat - właściciel m.in. Telewizji Polsat, Plusa i większościowy akcjonariusz Netii - w minionym kwartale zanotowała 2,79 mld zł wpływów sprzedażowych, 1,04 mld zł zysku EBITDA i 297,3 mln zł zysku netto. Firma ma mniej abonentów niż przed rokiem i więcej sprzedanych im usług jednostkowych, natomiast zmalała sprzedaż usługi telefonicznej w modelu prepaidowym.

Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i PolkomteluMirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

Dane finansowe grupy Cyfrowy Polsat z zeszłego kwartału są liczone według nowszego standardu rachunkowości MSSF16, natomiast rok wcześniej firma stosowała starszy standard MSR17.

W skali roku jej łączne przychody sprzedażowe zwiększyły się z 2,34 do 2,79 mld zł, do czego głównie przyczynił się wzrost wpływów detalicznych od klientów indywidualnych i biznesowych - z 1,35 do 1,61 mld zł. W górę poszły też przychody hurtowe (z 635,9 do 772,7 mln zł), ze sprzedaży sprzętu (z 317,5 do 347,4 mln zł) oraz pozostałe wpływy sprzedażowe (z 40,3 do 65,5 mln zł).

Jednocześnie koszty operacyjne grupy Cyfrowy Polsat wzrosły z 1,92 do 3,32 mld zł. Firma najwięcej wydała na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie (563,8 mln zł, wobec 504,5 mln zł rok wcześniej) oraz amortyzację, utratę wartości i likwidację (wzrost z 454,5 do 547,1 mln zł). Koszty kontentu poszły w górę z 269,4 do 366,9 mln zł, wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - ze 143,8 do 212,6 mln zł, a na windykację, odpisy i spisane należności - z 11,9 do 34,6 mln zł.

Zysk operacyjny firmy wzrósł z 435,5 do 491,2 mln zł, a przy wzroście kosztów finansowych netto z 72,6 do 102,7 mln zł zysk brutto zwiększyły się z 364,7 do 374,6 mln zł. Natomiast zysk netto wzrósł z 292,2 do 297,3 mln zł, ale ten przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej (czyli samego Cyfrowego Polsatu) zmalał z 300,8 do 291,9 mln zł.

- Pierwszy kwartał br. zamknęliśmy bardzo dobrymi, stabilnymi i przewyższającymi konsensus rynkowy wynikami finansowymi Grupy - podkreśla Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.

- Wzrost głównych pozycji rachunku wyników w segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym spowodowany jest głównie konsolidacją wyników Grupy Netia od 22 maja zeszłego roku. Z kolei wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej były pod wpływem włączenia do portfolio oferty hurtowej nowych kanałów TV, w tym w szczególności pakietów Eleven Sports i Polsat Sport Premium - opisuje.


Grupa Cyfrowy Polsat podwoiła wydatki inwestycyjne - wzrosły one ze 174,4 do 359,9 mln zł.

Zysk EBITDA firmy zwiększył się z 890 mln zł do 1,04 mld zł, natomiast marża EBITDA zmalała z 37,9 do 37,2 proc., a marża operacyjna - z 18,6 do 17,6 proc.

Mniej abonentów, więcej sprzedanych im usług

Łączna liczba jednostkowych usług (RGU) świadczonych przez grupę Cyfrowy Polsat zwiększyła się w skali roku o 2,4 proc. do 16,97 mln na koniec marca ub.r. Liczba usług w modelu abonamentowym zwiększyła się o 3,9 proc. do 14,33 mln, głównie dzięki wzrostom sprzedaży usług telefonii komórkowej (o 6,5 proc. do 7,45 mln) i płatnej telewizji (o 1,9 proc. do 5,08 mln). W przypadku opcji multiroom przy telewizji nastąpił wzrost o 4,8 proc. do 1,17 mln.

Natomiast liczba abonentów grupy Cyfrowy Polsat zmalała o 1,2 proc. do 5,67 mln. Średnie miesięczne wpływy od abonenta (ARPU) wyniosły 82,9 zł (wobec 81,9 zł rok wcześniej), wskaźnik rezygnacji klientów (churn) - 7,2 proc. (w pierwszym kwartale ub.r. było to 8,5 proc.), a liczba usług na jednego abonenta - 2,53 (wobec 2,4 przed rokiem).

W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług zmniejszyła się w skali roku o 5 proc. do 2,64 mln. Ich zdecydowaną większość stanowią usługi telefonii komórkowej, gdzie nastąpił spadek o 6 proc. do 2,39 mln, natomiast sprzedaż płatnej telewizji wzrosła o 92,4 proc. do 144,6 tys.

Przeciętny miesięczny przychód od klienta prepaidowego wyniósł 20,1 zł, tyle samo co rok wcześniej.

- Pierwszy kwartał pokazał, że klienci cenią, lubią i chętnie korzystają z coraz szerszego portfolio naszych usług. Świadczy o tym niemal 300 tys. nowych klientów ofert łączonych i ponad 500 tys. więcej usług kontraktowych w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. To kolejny kwartał pokazujący bardzo wysokie zadowolenie i lojalność naszych klientów, czego jasnym dowodem jest rekordowo niski wskaźnik odejść wynoszący zalewie 7,2 proc. w skali roku - komentuje Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.

Cyfrowy Polsat stawia na internet, tv i telefonię dla każdego wszędzie

Pod koniec marca br. Cyfrowy Polsat wprowadził usługę IPTV - telewizję kablową oferowaną przez internet szerokopasmowy za pomocą dekodera Evobox IP. - Konsekwentnie rozwijamy atrakcyjne usługi z myślą o potrzebach naszych klientów. Teraz otworzyliśmy się na nowe rynki - internetu stacjonarnego i telewizji w technologii IPTV. Chcemy, by szerokie portfolio naszych usług było dostępne dla wszystkich Polaków i wszystkich rodzin. Nasza idea strategiczna na najbliższe lata brzmi: „Telewizja - Dla każdego. Wszędzie. Internet - Dla każdego. Wszędzie. Telefon - Dla każdego. Wszędzie” - opisuje Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu ds. strategii.

- W najbliższych latach stawiać będziemy na ciągłe wzmacnianie strategii SmartDom, która łączy szerokie portfolio usług z dostarczanymi przez nas emocjonującymi treściami. To wszystko jest dostępne w atrakcyjnej cenie i w wysokiej jakości. To kierunek, w którym niezmiennie chcemy podążać - zapowiada Stec.


9,6 mld zł kredytu do spłaty do 2022 r.

Na koniec marca br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 10,67 mld zł zgodnie z warunkami połączonej umowy kredytowej, a 12,13 mld zł według standardu MSSF16 (zgodnie z którym zadłużenie firmy z tytułu leasingu wynosi 1,5 mld zł).

Firma ma do spłaty przede wszystkim 9,62 mld zł połączonego kredytu terminowego (do 2022 roku). W br. ma spłacić 763 mln zł, w 2020 i 2021 roku - po 1,02 mld zł, a w 2022 roku - 6,63 mld zł.

- Wolne przepływy pieniężne były pod wpływem rozliczenia inwestycji z końca 2018 roku i są zgodne z naszymi prognozami i zapowiedziami – na wysokim poziomie ok. 1,4 mld zł za okres 12 miesięcy. W pierwszym kwartale spłaciliśmy blisko 600 mln zł kredytu, dbając o regularne zmniejszanie poziomu zadłużenia - informuje Katarzyna Ostap-Tomann.

Natomiast obligacje o nominalnej wartości 1 mld zł zostały przez firmę przedterminowo wykupione pod koniec kwietnia, jednocześnie firma wyemitowała obligacje o takiej samej wartości nominalnej, ale z nieco niższym oprocentowaniem (WIBOR 6M plus 1,75 proc.) i terminem wykupu w kwietniu 2026 roku. - Z sukcesem – tym większym, że wydawało się, że atmosfera na rynku nie sprzyja tego typu działaniom – zakończyliśmy proces refinansowania naszych obligacji serii A, który zapewnił nam korzystniejsze warunki ich obsługi i dłuższy okres ich zapadalności. W ciągu 7 lat oszczędności odsetkowe powinny przekroczyć 50 mln zł - zapowiada Katarzyna Ostap-Tomann.

Na koniec marca grupa Cyfrowy Polsat miała do 757 mln zł wolnych środków pieniężnych. Bez uwzględnienia MSSF16 jej zadłużenie netto wynosiło 9,91 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,66.

Cyfrowy Polsat i Telewizja Polsat mają nowych prezesów

Z początkiem kwietnia Tobiasa Solorza na stanowisku prezesa Cyfrowego Polsatu zastąpił Mirosław Błaszczyk, poprzednio przez wiele lat prezes Telewizji Polsat. Jednocześnie Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu, objął w firmie funkcję wiceprezesa. Firma zapowiedziała, że Tobias Solorz przejdzie do rad nadzorczych firm grupy Polsat. Tę zmianę komentowano jako część sukcesji realizowanej w grupie kapitałowej Zygmunta Solorza.

Z końcem marca funkcji członków zarządu Cyfrowego Polsatu zrezygnowali Dariusz Działkowski i Tomasz Gillner-Gorywoda. Równocześnie do zarządu powołany został Jacek Felczykowski, obecnie członek zarządu Polkomtelu.

Ponadto z początkiem kwietnia do zarządu Telewizji Polsat dołączyły Katarzyna Wyszomirska-Wierczewska, Adam Nowe i Janusz Pliszka, a odeszli z niego Katarzyna Ostap-Tomann i Dariusz Działkowski.

W połowie marca zarząd Cyfrowego Polsatu zgodził się na zaproponowaną przez Zygmunta Solorza nową politykę dywidendową - przez najbliższe trzy lata będzie wypłacać akcjonariuszom po minimum 93 grosze na akcję rocznie, czyli po 594,8 mln zł, z czego 341 mln zł (według obecnej struktury akcjonariatu) będzie trafiać do Solorza.

Zygmunt Solorz jest większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu - bezpośrednio i poprzez swoje firmy ma akcje stanowiące 57,3 proc. kapitału i dające 66 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Dołącz do dyskusji: Wzrosły wpływy i zysk Cyfrowego Polsatu. Przy spadku liczby abonentów więcej sprzedanych usług

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AW
Panie Solorzu - otwieraj Pan archiwa Polsatu i zacznij więcej inwestować w 4K!!!
odpowiedź
User
Sandzi
Tv Polsat 1 Plus 2 Netia 3 cyfrowy Polsat 4 i inne mniejsze podmioty w grupie i całe 300 mln czy TO jest dużo NA taki kombinat .... jak myślicie ???
odpowiedź
User
rycho
bardzo chetnie dowiedzialbym sie ile Polsat uzyskal na zakupie praw do Ligi Mistrzow czy I ligi polskiej. Zwlaszcza ciekawi mnie sprzedaz Polsatowskiego kanalu premium w nieistniejacej technicznie aczkolwiek reklamowanej jakosci Super HD.
odpowiedź