Cyfrowy Polsat przed TVN i Polsatem, Allegro liderem w internecie, „Gazeta Wyborcza” w prasie (najcenniejsze polskie marki)
Najcenniejszą polską marką na rynku mediów jest Cyfrowy Polsat. W branży telewizyjnej najwyższe pozycje zajmują TVN i Polsat, w branży internetowej - Allegro.pl, Onet.pl i WP.pl, w prasowej - „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”, a w radiowej - Radio Eska.
W rankingu „Rzeczpospolitej” wartość marki platformy telewizyjnej Cyfrowy Polsat oszacowano na 806,2 mln zł, o 3 proc. więcej niż przed rokiem, co dało jej 13. miejsce na liście najcenniejszych polskich marek.
Cyfrowy Polsat prowadzi działalność w dwóch głównych branżach: telewizyjnej i telekomunikacyjnej. W drugiej przejął niedawno Polkomtel, operatora sieci Plus, której markę wyceniono na 3,1 mld zł (aż o 158 proc. więcej niż rok temu). W efekcie zajęła ona czwarte miejsce, o cztery wyższe niż rok wcześniej. Na szóstej pozycji znalazł się Play (2,05 mld zł, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej), a na 51. - Heyah (270,8 mln zł, 14 proc. w dół).
Z kolei wśród marek stricte telewizyjnych liderem jest TVN, którego wartość oszacowano na 738,9 mln zł, o 5 proc. mniej niż przed rokiem, co dało 15. pozycję. Oczko niżej znalazł się Polsat z wyceną marki wynoszącą 708,2 mln zł (3 proc. w dół). Markę TVP1 wyceniono na 328,8 mln zł (1 proc. w dół; 38. miejsce), TVP2 - na 213,6 mln zł (2 proc. w górę; 68. pozycja),a TVP Info - na 21,6 mln zł (4 proc. w górę; 267. miejsce). Wartość marki TVN24 oszacowano na 145,4 mln zł (3 proc. w dół; 97. miejsce), TVN7 - na 58,1 mln zł (10 proc. w dół; 157. pozycja), a TV4 - na 36,6 mln zł (4 proc. w dół; 224. miejsce).
Jeśli chodzi o innych niż Cyfrowy Polsat operatorów płatnej telewizji, co marka Netii straciła w skali roku aż 27 proc. na wartości (do 304,8 mln zł) i spadła o 12 miejsc na 45. Markę Vectra wyceniono na 199,8 mln zł (8 proc. w górę; 72. pozycja), Multimedia - na 198,9 mln zł (tak samo jak przed rokiem; 73. miejsce), a Toya - na 43,4 mln zł (7 proc. w górę; 196. pozycja).
W branży internetowej najcenniejszą markę ma Allegro.pl - jej wartość oszacowano na 545 mln zł (wzrost o 9 proc. w skali roku), w efekcie czego znalazła się na 23. miejscu. Onet.pl wyceniono na 140,7 mln zł (18 proc. w górę; 91. miejsce), WP.pl - na 90 mln zł (6 proc. w dół; 118. pozycja), a Pracuj.pl - na 44,6 mln zł (21 proc. w górę; 191. miejsce). Wartość marki NK.pl zmalała aż o 41 proc., do 14,4 mln zł, co dało jej 301. pozycję.
Wśród tytułów prasowych liderem jest „Gazeta Wyborcza”, której marka została wyceniona na 91 mln zł (11 proc. mniej niż rok temu) i znalazła się na 117. miejscu. W drugiej setce zestawienia zmieściły się jeszcze „Fakt” (48,4 mln zł, 7 proc. w górę - 146. miejsce) i „Tele Tydzień” (48,4 mln zł, 7 proc. w górę - 181. pozycja).
W kolejnej setce rankingu znalazły się „Rzeczpospolita” z 36 mln zł wyceny marki (37 proc. w dół; 227. miejsce), „Twój Styl” z 35,3 mln zł (35 proc. w górę; 231. miejsce), „Wprost” z 30,6 mln zł (12 proc. w dół; 240. miejsce), „Super Express” z 30,5 mln zł (10 proc. w dół; 241. miejsce), „Dziennik Gazeta Prawna” z 23,5 mln zł (13 proc. w dół; 254. miejsce), „Polityka” z 21 mln zł (5 proc. w dół; 271. miejsce), „Życie na gorąco” z 17,7 mln zł (6 proc. w dół; 283. miejsce), „Gala” z 16,3 mln zł (30 proc. w górę; 292. miejsce) oraz „Przyjaciółka” z 14,5 mln zł (2 proc. w dół; 300. miejsce). Natomiast w ostatniej trzydziestce zestawienia sklasyfikowane zostały „Claudia” (14,3 mln zł), „Tina” (9,4 mln zł), „Puls Biznesu” (9,3 mln zł), „Do Rzeczy” (9,2 mln zł), „Chwila dla Ciebie” (8,7 mln zł), „Pani Domu” (8,3 mln zł) oraz „W Sieci” (8,1 mln zł).
Uwzględniono również dystrybutorów prasowych - Kolporter z 214 mln zł wyceny marki (5 proc. w górę w skali roku) zajął 67. miejsce, a Ruch z 94,7 mln zł (22 proc. w dół) - 114. miejsce, oraz wydawców książkowych - Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne z 26,8 mln zł (tyle co przed rokiem) są na 250. pozycji, a Wydawnictwo Naukowe PWN - z 14,9 mln zł (7 proc. w górę) na 114.
Jedyną marką radiową, która znalazła się w zestawieniu, jest Radio Eska. Jego wartość oszacowano na 103,1 mln zł (6 proc. mniej niż rok wcześniej), co dało 112. pozycję.
Najcenniejszą polską marką w rankingu okazał się Orlen (wyceniony na 4,39 mld zł, o 12 proc. więcej niż przed rokiem), który wyprzedził PKO BP (3,58 mld zł, spadek o 3 proc.) i Biedronkę (3,31 mld zł, wzrost o 10 proc.).
Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat przed TVN i Polsatem, Allegro liderem w internecie, „Gazeta Wyborcza” w prasie (najcenniejsze polskie marki)