Cyfrowy Polsat miał 300 mln zysku i 2,34 mld przychodów w I kw. 2018
W pierwszym kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,34 mld zł wpływów sprzedażowych oraz 292,2 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalał o 1,8 proc. do 5,74 mln, za to liczba sprzedanych im usług zwiększyła się o 3,4 proc. do 13,8 mln.
Przychody grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży w pierwszym kwartale br. wyniosły 2,34 mld zł, z czego 1,35 mld zł to wpływy detaliczne od klientów, 635 mln zł - wpływy hurtowe, a 317,5 mln zł - wpływy ze sprzedaży sprzętu.
Wpływy grupy Telewizja Polsat z reklam i sponsoringu zwiększyły się w skali roku o 15,1 proc. do 269 mln zł. Firma zwraca uwagę, że według wstępnych danych Starcomu łączna wartość rynku reklamy telewizyjnej w Polsce wyniosła z zeszłym kwartale 999 mln zł, o 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Cyfrowy Polsat podkreśla, że szybko udało się osiągnąć synergie ze stacjami kupionymi pod koniec ub.r. od Grupy ZPR Media. Przypomnijmy, że Telewizja Polsat za 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV (z opcją dokupienia kolejnych 15 proc.) zapłaciła ok. 103 mln zł. W lutym br. zrealizowała wariant kupna kolejnych 15 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV.
W minionym kwartale koszty operacyjne grupy Cyfrowy Polsat wyniosły 1,92 mld zł. Zysk firmy z działalności operacyjnej w minionym kwartale to 435,5 mln zł, koszty finansowe - 72,6 mln zł, a wydatki na podatek dochodowy - 72,5 mln zł.
Zaznaczmy, że w poniższej tabeli wyniki z minionego kwartału podano według nowego standardu rachunkowości MSSF15, a z pierwszego kwartału ub.r. - według poprzedniego standardu MSR 15.
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 292,2 mln zł zysku netto, wobec 271,4 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA firmy wyniósł 890 mln zł, a marża EBITDA - 37,9 proc.
Przy podaniu wyników firmy z I kwartału ub.r. zgodnie z nowym standardem rachunkowości wpływy firmy wzrosły o 0,6 proc., a zysk EBITDA - o 2 proc. EBITDA byłaby o 25 mln zł wyższa, gdyby nie negatywny wpływ niższych opłat za roaming w Unii Europejskiej.
Na koniec marca br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych łącznie 16,58 mln usług jednostkowych (RGU), o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej, w tym 13,8 mln zł w modelu abonamentowym (po wzroście o 3,4 proc.).
W segmencie abonamentowym wzrosła liczba sprzedanych usług każdego typu, najbardziej tych w opcji multiroom - o 8,1 proc. do 1,11 mln. Dzięki temu łączna liczba usług wzrosła mimo spadku liczby abonentów o 1,8 proc. do 5,75 mln.
Wskaźnik usług na jednego abonenta zwiększył się z 2,28 do 2,4, natomiast średnie wpływy miesięczne od abonenta (ARPU) w minionym kwartale wyniosły 88,7 zł.
W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług jednostkowych spadła o 3,3 proc. do 2,78 mln.
- To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników operacyjnych w obydwu segmentach. W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym istotne znaczenie miały konsekwentna realizacja strategii operatora multiplay i sprzedaż ofert w ramach programu smartDOM oraz bardzo dobre przyjęcie przez klientów nowych taryf Plusa. Z kolei wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej imponująco rosły zarówno organicznie, jak i w wyniku synergii osiągniętych wspólnie z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Także w warstwie wyników finansowych początek roku był bardzo udany dla naszej Grupy - mówi Tobias Solorz, prezes zarządu, Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.
- Nasza oferta usług łączonych, oparta o mechanizm udzielania atrakcyjnych rabatów na każdy dodatkowy produkt lub usługę z portfolio Grupy, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży. Już blisko 1,6 mln klientów połączyło w ten sposób 4,7 mln usług. Przekłada się to pozytywnie na poziom wskaźnika churn, wskaźnika nasycenia usługami na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego - podsumowuje Tobias Solorz. - Ponadto nowe oferty Plusa wprowadzone w lutym tego roku zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów, dzięki czemu odnotowaliśmy istotny wzrost liczby usług kontraktowych. Jednocześnie od dłuższego czasu prowadzimy intensywne prace związane z obecnością rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy na naszych antenach od nowego sezonu 2018/2019 i wkrótce przedstawimy szczegółowe oferty Cyfrowego Polsatu, sieci Plus i Ipli - dodaje.
Z ofert obejmujących kilka usług, dostępnych głównie w programie rabatowym SmartDom, w minionym kwartale korzystało dokładnie 1,57 mln klientów grupy Cyfrowy Polsat, 27 proc. wszystkich użytkowników usług firmy. W skali roku liczba takich klientów wzrosła o 19 proc. (z 1,32 mln), a udział w ogólnej liczbie użytkowników - o 4 pkt proc.
Na koniec marca br. zadłużenie netto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 10,26 mld zł, a jego stosunek do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,87.
Zdecydowaną większość długo stanowił kredyt o wartości 9,58 mld zł, z którego 6,63 mld zł firma ma zwrócić w 2022 roku.
Dwa miesiące temu grupa Cyfrowy Polsat zmieniła swoją umowę kredytową, wydłużając okres spały do końca września 2022 roku oraz podwyższając poziom dopuszczalnego zlewarowania spółki z 1,75 do 3.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat miał 300 mln zysku i 2,34 mld przychodów w I kw. 2018