Disney+ stracił w pierwszym kwartale 4 mln subskrybentów
W zeszłym kwartale Disney+ zanotował spadki liczby subskrybentów w USA, Kanadzie i Indiach, na początku kwietnia miał ich globalnie 157,8 mln (licząc z wersją Hotstar). Pion streamingowy firmy pod względem przychodów zbliża się do telewizyjnego, jego strata operacyjna zmalała o jedną czwartą.
W obszarze mediów Disney nadal najwięcej zarabia na telewizji linearnej - przychody w tym zakresie w minionym kwartale wyniosły 6,62 mld dolarów, o 7 proc. mniej niż przed rokiem. W USA i Kanadzie zmalały o 4 proc. do 5,57 mld dolarów, a na pozostałych rynkach - o 18 proc. do 1,05 mld.
Pogorszyła się też rentowność biznesu telewizyjnego: jego zysk operacyjny w USA i Kanadzie zmniejszył się o jedną trzecią do 1,57 mld dolarów, a na innych rynkach - o dwie trzecie do 85 mln. Koncern tłumaczy to m.in. wyższymi kosztami niektórych transmisji sportowych: amerykańskich lig NFL i NBA oraz indyjskiej ligi krykieta.
Disney+ bez 4 mln subskrybentów
Za to segment streamingowy Disneya zwiększył przychody o 18 proc. do 2,2 mld dolarów, głównie dzięki wyższej sprzedaży subskrypcji i podwyżkom opłat. Strata operacyjna zmalała z 887 do 659 mln dolarów, m.in. w efekcie ograniczenia wydatków na marketing Disney+.
Na początku kwietnia Disney+ razem ze swoją wersją Hotstar działającą w Indiach miał 157,8 mln subskrybentów, o 4 mln mniej niż na koniec grudnia. To przede wszystkim skutek spadku liczby klientów Hotstara z 57,5 do 52,9 mln.
W USA i Kanadzie liczba subskrybentów Disney+ minimalnie się zmniejszyła - z 46,6 do 46,3 mln, natomiast w pozostałych krajach wzrosła z 57,7 do 58,6 mln. Niewielkie wzrosty osiągnęły też sportowy ESPN+ (z 24,9 do 25,3 mln klientów) oraz Hulu (z 48 do 48,2 mln).
Disney+ zanotował drugi z rzędu spadkowy kwartał. W czwartym kwartale ub.r. platforma globalnie straciła 2,4 mln subskrybentów, a cały pion streamingowy koncernu przy wzroście wpływów o 13 proc. do 5,31 mld dolarów miał 1,05 mld straty operacyjnej.
Droższe subskrypcje na Disney+
W grudniu ub.r. Disney+ wprowadził w USA wariant z reklamami, równocześnie podwyższono cenę najtańszego pakietu bez reklam. W efekcie w USA i Kanadzie w zeszłym kwartale średni przychód od klienta sięgnął 7,14 dolara, wobec 5,95 dolara kwartał wcześniej.
Na innych rynkach nastąpił dużo mniejszy wzrost - o 6 proc. do 5,93 dolara. Natomiast kosztujący kilka razy mniej Hotstar staniał - przeciętny przychód zmalał z 74 do 59 centów.
Za ESPN+ subskrybent płacił średnio 5,64 dolara (2 proc. więcej niż przed kwartałem), za Hulu tylko z treściami VOD - 11,73 dolara (spadek o 6 proc.), a za tę platformę także ze streamingiem telewizji - 92,32 dolara (wzrost o 5 proc.).
Sprzedaż treści i licencji przyniosła Disneyowi 2,2 mld dolarów (o 18 proc. więcej niż rok wcześniej) i 50 mln dolarów straty operacyjnej (wobec 16 mln dolarów zysku przed rokiem).
Spadki w obszarze telewizyjnym przełożyły się na wyniki całego segmentu mediowego koncernu: przy wzroście przychodów o 3 proc. do 14,04 mld dolarów zysk operacyjny zmalał z 1,94 do 1,12 mld.
Za to pion obejmujący m.in. parki rozrywki i sprzedaż gadżetów osiągnął wzrost przychodów o 17 proc. do 7,78 mld dolarów. Co prawda sprzedaż produktów zmalała o 14 proc. do 1,02 mld dolarów, a wpływy z parków poza USA i Kanadą podskoczyły z 574 mln do 1,18 mld, a ich rentowność operacyjna z 268 mln straty do 156 mln zysku.
Natomiast zysk operacyjny całego pionu zwiększył się o 23 proc. do 2,17 mld dolarów.
Łączne przychody Disneya sięgnęły w minionym kwartale 21,81 mld dolarów, po wzroście rok do roku o 13 proc.
Zysk operacyjny zmalał z 3,7 do 3,28 mld dolarów, a zysk netto z działalności kontynuowanej poszedł w górę z 470 mln do 1,27 mld dolarów. Koncern wypracował 1,99 mld dolarów wolnych przepływów pieniężnych, wobec 686 mln przed rokiem.
Dołącz do dyskusji: Disney+ stracił w pierwszym kwartale 4 mln subskrybentów
Amerykanie po prostu przestaną płacić 150 dolarów miesięcznie za telewizję.