Dzieci mają pieniądze
Według badania przeprowadzonego przez Ipsos, dwie trzecie rodzicówdzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasudo czasu, kieszonkowe. Średnio jest to obecnie kwota 55 złotychmiesięcznie. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim nasłodycze, jedzenie, napoje, karty do telefonu, kosmetyki i ubrania.Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe rodziców.
Dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat (69 proc.)daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, pieniądze,którymi mogą one same dysponować. Starszym dzieciom, w wieku od 11do 18 lat, daje pieniądze prawie 90 proc. rodziców.
Dzieci mają średnio do swojej dyspozycji 55 złotych miesięcznie.Najwięcej otrzymuje młodzież w wieku od 15 do 18 lat: średnio ok.80 złotych, dzieci starsze - w wieku od 11 do 14 lat- mająmiesięcznie do swojej dyspozycji średnio 40 zł, młodsze: od 4 do 10lat - powyżej 30 złotych.
Dzieci najczęściej otrzymują pieniądze w prezencie (89 proc.) orazw formie nieregularnych wypłat w zależności od potrzeb (75 proc.).40 proc. rodziców daje dzieciom pieniądze regularnie (co tydzieńlub co miesiąc), 17 proc. nagradza je pieniędzmi za dobre stopnie wszkole, 7 proc. daje dzieciom pieniądze za prace wykonywane w domu(procenty nie sumują się do 100, gdyż respondenci mogli dać kilkaodpowiedzi).
Co dzieci kupują?
Zdecydowanie najczęściej dzieci i młodzież wydają swoje pieniądzena słodycze i jedzenie (60 proc.), napoje (17%), karty do telefonu(15%), kosmetyki i ubrania (po 12 proc.). Młodzież (15-18 lat)relatywnie mniej wydaje na słodycze i jedzenie (40 proc. wskazań),częściej natomiast niż młodsze dzieci na kosmetyki (27 proc.wskazań), karty do telefonu (24 proc.), ubrania (21 proc.).
Zdaniem 40 proc. rodziców ich dzieci odkładają część pieniędzyna jakiś konkretny cel albo po prostu po to, by mieć pieniądze wzapasie. W tym zakresie nie ma zasadniczych różnic w poszczególnychgrupach wiekowych.
Na jakie decyzje zakupowe rodziców dzieci mająwpływ?
Prócz dysponowania własnymi pieniędzmi, dziecibiorą czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanejwiększości dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów.Najczęściej, bo aż w jednej trzeciej przypadków, dzieci chodzą zrodzicami na zakupy kilka razy w tygodniu. Spośród kilku badanychkategorii produktów, dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marekjogurtów i serków, napojów gazowanych, płatków śniadaniowych orazodzieży i obuwia dla siebie.
Im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze produktów wzrasta.Szczególnie widoczne jest to w zakresie zakupów sprzętunowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery ioprogramowanie czy gry komputerowe. Starsze dzieci (powyżej 15 lat)w znacznej mierze pełnią już rolę decydentów/ współdecydentów wtych zakupach.
Ostatnie badanie przeprowadzono pomiędzy 10 a 16 stycznia 2008roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków wwieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tejliczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomieufności 0,95.
Dołącz do dyskusji: Dzieci mają pieniądze