E-sport w Polsce: „FIFA” i „Wiedźmin” najpopularniejszymi grami, a Izak, Gimper i Pasha influencerami
Gry komputerowe, w które najchętniej grają Polacy, to „FIFA”, „Wiedźmin”, „Grand Theft Auto” i „Call of Duty” - wynika z badania SW Research.
W polski rynek gamingowy zaangażowanych jest tysiące fanów - graczy i widzów. Niemal połowę tej pierwszej grupy (44 proc.) stanowią kobiety. Przy wyborze gier respondenci kierują się przede wszystkim gatunkiem (51 proc.) i ceną (41 proc.). Istotne są również recenzje i opinie - na nie zwraca uwagę 38 proc. ankietowanych.
Grami najczęściej wybieranymi przez graczy są „FIFA” (26 proc.), „Wiedźmin” (24 proc.), „Grand Theft Auto” (20 proc.) i „Call of Duty” (18 proc.).
Natomiast widzowie e-sportu najchętniej oglądają osoby grające w gry „FIFA” (20 proc.), „Wiedźmin” (20 proc.), „Minecraft” (13 proc.) oraz „League of Legends” (12 proc).
W promowaniu gier, turniejów i eventów biorą udział youtuberzy i streamerzy. Polecenie gry przez influencerów e-sportu jest istotne dla 16 proc. ankietowanych graczy. Najbardziej znaną osobą w świecie polskiego e-sportu jest Piotr „Izak” Skowyrski (12 proc.). Wśród innych streamerów popularnością cieszą się Tomasz „Gimper” Działowy (11 proc.) i Jarosław „Pasha” Jarząbkowski (10 proc.).
Liczba osób zaangażowanych w oglądanie gier i turniejów jest wielokrotnie wyższa niż liczba realnych uczestników rozgrywek. Według badań SW Research, w zorganizowanych eventach e-sportowych bierze udział 43 proc. ankietowanych. Jedynie niespełna 14 proc. stanowią zawodnicy, zaś 74 proc. to widzowie.
Rywalizacja między zawodnikami odbywa się zarówno w formie rekreacyjnej, jak i na turniejach gier komputerowych. Jednak tylko 35 proc. ankietowanych zna i potrafi wymienić nazwy eventów e-sportowych odbywających się w naszym kraju. Zdaniem respondentów najpopularniejsze z nich to: PGA Poznań Game Arena, Warsaw Games Week oraz Intel Extreme Masters World Championship.
Ankietowani zapytani o firmy, które związane są z eventami e-sportowymi, najczęściej wymieniają Red Bull Esport (21 proc.), Coca-Colę (21 proc.), Play (18 proc.) oraz Samsunga (17 proc.).
29 proc. ankietowanych kupuje gry w stacjonarnych i internetowych sklepach komputerowych/RTV/AGD. Niemal tyle samo (26 proc.) zaopatruje się w gry na dedykowanych platformach, a z platform handlowych i ogłoszeniowych korzysta w tym celu 23 proc. respondentów. Najczęściej wymieniane przez ankietowanych platformy cyfrowej dystrybucji, na których kupują gry, to: Steam (58 proc.), Origin (31 proc.) i Uplay (16 proc.). Wśród platform handlowych i ogłoszeniowych oferujących gry komputerowe, najpopularniejszymi wśród ankietowanych są: Allegro (68 proc.), OLX (48 proc.) oraz Gumtree (19 proc.). W kategorii sklepów (stacjonarnych i internetowych), w których można kupić gry, najczęściej wymieniany jest X-kom (40 proc.). Zakupy w Media Markt robi 39 proc. ankietowanych, w Media Expert - 38 proc., a w RTV Euro AGD - 31 proc.
Badanie zostało zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w dniach 22-27 sierpnia 2018 r., metodą wywiadów online (CAWI), na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1017 ankiet na celowej próbie graczy lub widzów e-sportu (deklaracje) w wieku 16+.
Dołącz do dyskusji: E-sport w Polsce: „FIFA” i „Wiedźmin” najpopularniejszymi grami, a Izak, Gimper i Pasha influencerami
Od kiedy;
- wiedźmin jest gra esportowa
- od kiedy PGA i WGW to turnieje
- co to PGA Poznań Game Arena? To PGA PGA? CY PGA do kwadratu?
- co jest dziwnego ze na turnieje wybiera się więcej widzów niż graczy? Czy na mecz Legia-Lech jadę głównie piłkarze?