E-ulica, internet wszechrzeczy, społecznie zaangażowany konsumpcjonizm - 6 trendów marketingowych na 25 lat
Era e-ulicy, fenomen rynków rozwijających się, społecznie zaangażowany konsumpcjonizm, społeczna kooperatywa, internet wszechrzeczy i demokratyzacja tworzenia kontentu - to według specjalistów ZenithOptimedia sześć najważniejszych trendów, które będą wpływały na komunikację marketingową w następnych 25 latach.
TREND 1: ERA E-ULICY
Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki wielu z nas robi zakupy. Ta rewolucja, napędzana rozwojem technologii, będzie trwała przez kolejnych 25 lat. Uważamy, że ulice i galerie handlowe całkowicie zmienią się do roku 2038.
Nowe technologie spowodują przełomowe zmiany nie tylko w sposobie wytwarzania, dystrybucji czy marketingu produktów, ale także w tym, jak ich szukamy, doświadczamy i kupujemy. Ulice handlowe przestaną być miejscem, w którym kupujemy produkty, a staną się miejscem, w którym ich doświadczamy. Wzrost liczby transakcji realizowanych przez Internet spowoduje, że zarówno sami sprzedawcy detaliczni, jak i producenci będą otwierali sklepy internetowe, które będą dla nich źródłem większości obrotów. Stacjonarne sklepy staną się nieodzowne dla marek w procesie głębszego angażowania klientów, umożliwiając im „prawdziwe” doświadczenie marki.
Klienci będą mogli dotknąć, poczuć i wypróbować produkt, jednocześnie mając wybór pomiędzy zakupem w sklepie lub online. Internetowe serwisy sprzedażowe zaczynają dostrzegać korzyści, jakie to daje i otwierają stacjonarne sklepy. Uważamy, że ten trend będzie trwał przez następnych 25 lat - nigdy nie powinniśmy bagatelizować roli, jaką odgrywa fizyczny kontakt z produktem w przenoszeniu relacji z marką na wyższy poziom. Jednak przyszłość przyniesie zupełnie inny rodzaj fizycznego kontaktu z produktem, a to za sprawą usług interaktywnych. Ulice handlowe staną się e-ulicami, a cyfrowa technologia, w którą będą wyposażone sklepy, spotęguje doświadczenia klientów
Sklepy stacjonarne zostaną przekształcone w „salony doświadczeń”, umożliwiające interakcję z marką i jej produktami poprzez szereg zdarzeń oddziałujących na wiele zmysłów. „Ratailtainment”, połączenie rozrywki i handlu, stanie się standardem. Detaliści i marki będą tworzyć spektakularne centra poznawania, interaktywności i kreatywności. Oglądanie witryn sklepowych nie będzie już nigdy takie samo, sklepy będą urządzały interaktywne pokazy, w których będą mogli uczestniczyć klienci, spełniając swoje zakupowe fantazje.
Przemiana ulic handlowych w e-ulice zapewni zupełnie nowe, spersonalizowane doświadczenie zakupowe. Wykorzystując bogactwo danych o konsumentach i zaawansowane modele prognostyczne, marki będą dopasowywały sposoby realizacji zakupów do osobistych nastrojów, zachowań, potrzeb i zainteresowań konsumentów. W oparciu o wiedzę o naszych upodobaniach i potrzebach, interaktywne witryny i rozszerzona rzeczywistość będą prezentować ofertę dostosowaną do naszych upodobań i inspirować nas nowymi pomysłami.
Dostosowanie i personalizacja produktów stanie się czymś normalnym wraz z rozpowszechnieniem technologii druku trójwymiarowego. W najbliższych 25 latach drukarki 3D staną się bardzo przystępne cenowo, pojawią się sklepy internetowe oferujące produkty 3D, znacznie poszerzy się także asortyment materiałów do druku. Masowa popularność tej technologii sprawi, że marki będą udostępniały konsumentom wzorce produktów, które każdy będzie mógł samodzielnie dostosować do własnych upodobań, a następnie wydrukować we własnym zakresie. Marki będą także oferowały konsumentom możliwość tworzenia unikatowych, istniejących w jednym egzemplarzu produktów. Produkty, które dają konsumentom możliwość wyrażania siebie i które można indywidualizować będą czołowym osiągnięciem rewolucji 3D.
Wygoda będzie stałym wątkiem doświadczeń zakupowych przyszłości. Po podjęciu decyzji, czy chcemy kupić dany produkt lub wydrukować go na drukarce 3D, sfinalizujemy transakcję w dogodnym dla nas czasie i w sposób, jaki najbardziej nam odpowiada. Szybka popularyzacja smartfonów i tabletów na całym świecie sprawi, że transakcje mobilne staną się podstawową metodą dokonywania zakupów. Według szacunków, do roku 2017 wartość rynku zakupów mobilnych osiągnie 3,2 biliona USD, co będzie stanowić ok. 20 proc. całej sprzedaży detalicznej realizowanej w krajach rozwiniętych i rozwijających się (źródło: e-marketer). Technologie mobilne ułatwią zakupy na dosłownie każdym etapie naszej ścieżki zakupowej: poszukiwania, testowania, zakupu, dostawy, a nawet odbioru produktu. Jeśli nie będziemy mogli odebrać zakupionego produktu we własnym domu, zostanie on dostarczony do jednego z wielu sklepów typu „kliknij i odbierz” działających na e-ulicy. Amazon już dziś posiada skrzynki w sklepach spożywczych i drogeriach, w których przesyłki czekają na odbiór w dogodnym dla kupujących czasie.
W nowej erze większej wygody i spersonalizowanych zakupów konsumenci będą mieli wysokie oczekiwania, a ich wymagania będą stale rosły. Będą przejmować coraz większą kontrolę nad procesem sprzedaży, poszukując i wykorzystując wiele źródeł i kanałów informacji po to, aby zoptymalizować swoje doświadczenia zakupowe. Marki będą musiały włożyć sporo wysiłku, aby sprostać wymaganiom konsumentów i by móc je wyprzedzić
KONSEKWENCJE DLA MAREK
1. Płynna integracja
Konsumenci przyszłości będą oczekiwali doświadczeń zakupowych, w których sklep, internet i mobile płynnie się przenikają. Stworzenie doświadczenia marki na wielu platformach i urządzeniach jednocześnie stanie się kluczowe. Konsumenci będą wymagali tego, by specjaliści od marketingu dobrze ich znali, pamiętali ich poprzednie interakcje z marką i potrafili zintegrować różne kanały, tworząc w ten sposób spójne doświadczenie marki.
2. Zarządzenie biznesem wspierające kosnumentocentryzm
Zmieniający się obraz handlu detalicznego wymaga od marek, aby dostosowały swoje procesy, systemy, kadry i dane do potrzeb klientów. Marki będą musiały dostosować swój asortyment, rezerwy, usługi i działania marketingowe w taki sposób, by zapewnić konsumentom wygodę, spersonalizowane doświadczenie oraz wpływ na proces zakupu na każdym jego etapie.
3. Gotowość technologiczna
Szybkość, z jaką konsumenci przyswajają nowe technologie, będzie stale rosła. Marki powinny zrozumieć, jak zaprząc te technologie do swoich potrzeb, by oferować spersonalizowaną obsługę i maksymalizować własne przychody.
4. Zrewidowana brand experience map
Konsumenci mają coraz większą wiedzę, a co za tym idzie, przejmują coraz większą kontrolę nad swoim doświadczeniem zakupowym, dzięki wyszukiwaniu i wykorzystaniu wielu źródeł informacji. Marka, chcąc wpływać na decyzje podejmowane przez konsumentów, będzie musiała je uwzględnić, tworząc wnikliwie przemyślaną, zintegrowaną brand experience map.
5. Wdrożenie nowej koncepcji obsługi klienta
Marki będą musiały zadbać o to, by personel sklepu zapewnił klientom spersonalizowane doświadczenie zakupowe. Klienci mają coraz większą wiedzę o produktach, a wraz z nią rosną oczekiwania co do poziomu obsługi. Personel sklepu musi potrafić nie tylko skonfrontować się z posiadanymi przez klientów informacjami, lecz także udzielić im nowych, dostarczając w ten sposób dodatkową wartość.
Opisy pozostałych trendów na kolejnych podstronach
Dołącz do dyskusji: E-ulica, internet wszechrzeczy, społecznie zaangażowany konsumpcjonizm - 6 trendów marketingowych na 25 lat