edrone dostało 12,5 mln zł na budowę platformy wirtualnych asystentów sprzedaży
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło wyniki konkursu Szybka Ścieżka. edrone jako jeden z laureatów, otrzyma finansowanie dla projektu badawczo-rozwojowego w wysokości 12,5 mln zł. Przeznaczy je na rozwój technologii NLU (ang. Natural Language Understanding, czyli rozumienie mowy naturalnej) ze szczególnym uwzględnieniem eCommerce i Voice Commerce.
- Salesforce na podstawie przeprowadzonych badań podaje, że 81 proc. klientów preferuje formę kontaktu za pomocą czatu. W tym samym badaniu okazuje się, że ponad 50 proc. pracowników obsługi klienta spędza swój czas głównie na prozaicznych zadaniach, w których mogłaby zastąpić ich maszyna. Dzięki temu pracownicy mogliby wykonywać mniej rutynowe, kreatywne zadania” - wyjaśnia Michał Blak, prezes i założyciel edrone, motywację podjęcia badań nad edrone AVA.
Szybka Ścieżka organizowana przez NCBR jest programem wspierającym innowacyjność w polskich przedsiębiorstwach. Beneficjenci otrzymują dofinansowanie prac badawczo-rozwojowych przeprowadzanych w ramach projektu, którego cel, zakres, a także innowacyjność procesowa i technologiczna jest oceniana w trakcie przebiegu konkursu.
Komisja oceniła 166 wniosków, z czego tylko 48 zostało zakwalifikowanych do dofinansowania. Całkowita kwota przyznana w konkursie wynosi 234 442 467,52 zł.
Wyróżniony wniosek złożony przez edrone dotyczy opracowania technologii sztucznej inteligencji. Dzięki technologii procesowania języka naturalnego oraz algorytmowi MAP, powstanie edrone AVA — platforma umożliwiająca sklepom internetowym wdrożenie wirtualnych asystentów sprzedażowych. Asystenci będą zdolni do swobodnej rozmowy z klientem w taki sposób, jaki robią to fizyczni doradcy klienta, prowadzący aktywną sprzedaż w sklepach stacjonarnych. AVA nie jest tylko botem ograniczonym przewidywalnym, zamkniętym zbiorem pytań i odpowiedzi.
"Interfejsy głosowe to nieunikniona ewolucja"
- Voice Commerce jest naturalnym kierunkiem, w jakim zmierza handel internetowy - mówi Michał Blak. - W tym roku, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, konsumenci docenili zalety zdalnych zakupów. Jeszcze w drugim kwartale został pobity rekord pod względem liczby nowych klientów e-commerce - ludzi, którzy dokonali zakupów w internecie po raz pierwszy w życiu - dodaje.
edrone to platforma Instant ROI pomagająca sklepom internetowym monetyzować ruch na stronie wykorzystując dostępne kanały komunikacji cyfrowej, a także dbając o wysoką jakość doświadczenia zakupowego, które z roku na rok przybiera na wartości, jako główny czynnik wpływający na decyzje konsumentów.
- Interfejsy głosowe to nie science fiction, chociaż jest na tym polu jeszcze bardzo dużo do zrobienia. To nieunikniona ewolucja sposobu korzystania z urządzeń elektronicznych, podobnie jak kiedyś przeszliśmy z interfejsów tekstowych do graficznych. Rozmowa jest najbardziej naturalną formą komunikacji. Dzięki sztucznej inteligencji komputer i sklep internetowy może rozmawiać z człowiekiem o produktach tak jak fizyczny doradca. Możesz zapytać go o wszystko - od szczegółów dotyczących produktu po status zamówienia albo warunki reklamacji i zwrotu. Nauczymy maszynę rozumieć intencje klienta, oraz uzbroimy ją w wiedzę ekspercką tak, aby rozmowa z wirtualnym asystentem przypominała naturalną rozmowę. Taki ekspert pomoże wybrać klientowi produkt, który idealnie odpowiada jego potrzebom, a zakupy w internecie staną się naprawdę dostępne dla wszystkich, niezależnie od wieku czy obycia z technologią. To świetna okazja, ale jednocześnie ogromne wyzwanie - uważa Michał Blak.
Jak podkreśla prezes edrone, według "Business Insidera" w 2022 roku możliwa będzie automatyczna obsługa 90 proc interakcji z klientem. - Naszą misją jest, aby te interakcje były ludzkie, a tym samym przyjazne dla klientów - dodaje Michał Blak.
edrone ma już ponad tysiąc kleintów
Kierownikiem prac badawczo-rozwojowych w projekcie jest prof. dr hab. inż. Grzegorz Nalepa, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji. Pracuje na Wydziale Elektroniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej AGH. Specjalizuje się w zarządzaniu wiedzą, analizie procesów i inteligentnej eksploracji danych. W skład kadry wchodzą również doktor nauk technicznych Szymon Bobek (specjalista inżynierii wiedzy, uczenia maszynowego i mobilnych systemów świadomych kontekstu) oraz doktor filozofii Grzegorz Gawinowski, specjalizujący się między innymi w korelacji wielorakiej, analizie czynnikowej czy analizie skupień i porządkowania liniowego. Prowadził badania dla uniwersytetów: Oxford, Cambridge oraz Berkeley.
Projekt powstaje również w ścisłej współpracy z Arkiem Flinikiem, absolwentem Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, który ma ponad 10-letnie doświadczenie w branży IT, głównie w obszarze NLP. CTO firmy Lekta.ai jest współtwórcą najważniejszych wdrożeń wirtualnych asystentów na polskim rynku w branży bankowej, ubezpieczeniowej oraz telekomów.
edrone to lider dostępnych na rynku rozwiązań digital marketing i user experience dla e-commerce. To najlepszy CRM według CIO 100 List IT Managers i rokroczny laureat Best in Cloud, rankingu przygotowywanego przez Computerworld Magazine. Spółka edrone powstała w 2015 roku, a od 2016 urosła do skali ponad tysiąca klientów, w dwudziestu pięciu krajach na pięciu kontynentach.
Według raportu złożonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, w 2019 roku agencja edrone, do której należy system eCRM dla e-commerce o tej samej nazwie, odnotowała 5,2 mln zł przychodów wobec 3,45 mln zł rok wcześniej (+50,7 proc. rdr.). Zysk netto wzrósł z 20,8 tys. zł do 66,2 tys. zł. Koszty operacyjne spółki poszły w górę o 44,3 proc., do sumy 5,13 mln zł (z 3,55 mln zł rok wcześniej). Na usługi obce wydano 2,98 mln zł, na wynagrodzenia 1,68 mln zł. Rahim Blak ma w edrone 50 proc. udziałów.
Dołącz do dyskusji: edrone dostało 12,5 mln zł na budowę platformy wirtualnych asystentów sprzedaży