Eurozet z większymi przychodami i zyskiem, 30 mln zł na dywidendę
W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,7 proc. do 206,08 mln zł oraz zysku netto z 23,1 do 23,35 mln zł. Firma zarabia głównie na reklamach radiowych i internetowych. Pod koniec września, wbrew rekomendacji zarządu, wypłaciła swoim udziałowcom SFS Ventures i Agorze 30 mln zł dywidendy.
Przychody grupy Eurozet w zdecydowanej większość pochodzą z reklam radiowych i internetowych. Wpływy z tych źródeł poszły w górę rok do roku ze 185,35 do 189,41 mln zł, dodatkowo przychody z produkcji spotów zwiększyły się z 2,27 do 2,77 mln zł, a z akcji specjalnych zmalały z 1,92 do 1,67 mln zł (w poniższych grafikach wszystkie kwoty są w tys. zł.).
Do firmy należy kilka rozgłośni radiowych. Według badania Radio Track w ub.r. Radio ZET miało 12,2 proc. udziału w rynku słuchalności, Antyradio - 2,1 proc., Radio Plus - 2,2 proc., Meloradio - 1,1 proc., a Chillizet - 0,2 proc.
Z kolei serwisy i aplikacje internetowe Eurozetu w sierpniu br. zanotowały 9,75 mln użytkowników, 72,6 mln odsłon oraz 10 minut i 38 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego, a sam portal Radiozet.pl - 8,48 mln użytkowników i 58,85 mln odsłon.
188 mln zł wpływów gotówkowych
Przychody Eurozetu ze świadczenia usług zwiększyły się z 4,35 do 4,73 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe - z 6,08 do 6,79 mln zł.
Wpływy gotówkowe firmy poszły w górę ze 182,36 do 187,71 mln zł, natomiast przychody barterowe wzrosły minimalnie - z 18,32 do 18,37 mln zł.
101 pracowników, więcej na pensje i promocję
W ub.r. Eurozet poniósł 172,21 mln zł kosztów operacyjnych, co wobec 168,98 mln zł oznacza wzrost o 1,9 proc. Nakłady na usługi obce zwiększyły się z 29,07 do 29,2 mln zł, a koszty określone jako pozostałe zmalały z 94,68 do 94,55 mln zł.
Wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 11,85 do 13,5 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 25,63 do 26,01 mln zł. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 101 osób na etacie, o jedną mniej niż na koniec 2018 roku.
Koszty amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych podskoczyły z 808 tys. zł do 2,24 mln zł, a wydatki na amortyzację praw do użytkowania zwiększyły się z 2,59 do 2,61 mln zł.
30 mln zł dywidendy wbrew rekomendacji zarządu
Pozostałe przychody operacyjne Eurozetu poszły w dół z 390 tys. zł do -1,4 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne zmalały z 1,53 do 1,37 mln zł. Wpływy finansowe spadły z 1,05 mln zł do 923 tys. zł, a koszty finansowe - z 778 do 490 tys. zł.
W efekcie nieznacznie wzrosły wyniki rentowności firmy: zysk operacyjny z 30,07 do 30,62 mln zł, zysk brutto - z 30,35 do 31,05 mln zł, a zysk netto - z 23,1 do 23,35 mln zł.
Na koniec ub.r. firma miała 27,74 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów, wobec 20,36 mln zł rok wcześniej. W ub.r. Eurozet wypłacił swoim udziałowcom 18,05 mln zł dywidendy: 10,83 mln zł spółce SFS Ventures i 7,22 mln zł Agorze.
Oba podmioty są właścicielami Eurozetu od lutego ub.r., Agora za 40 proc. udziałów zapłaciła 130,7 mln zł.
Zarząd Eurozetu rekomendował, żeby w związku z ryzykami wywołanymi przez epidemię koronawirusa firma w br. nie wypłacała dywidendy, tylko zysk netto z ub.r. przeznaczyła na swój kapitał zapasowy. Udziałowcy na walnym zebraniu w drugiej połowie września zdecydowali inaczej: na dywidendę trafi nie tylko 23,35 mln zł zeszłorocznego zysku netto, lecz także 6,65 mln zł z kapitału zapasowego.
Środki wypłacono udziałowcom 28 września: SFS Ventures otrzymał 18 mln zł, a Agora 12 mln zł.
W drugim kwartale dwucyfrowy spadek wpływów reklamowych
Epidemia koronawirusa bardzo szybko przełożyła się na duży spadek wydatków reklamowych. Według danych Publicis Gruope w pierwszej połowie br. nakłady na reklamy radiowe zmalały rok do roku o 13,6 proc. do 292 mln zł, tylko w kwietniu spadek rok do roku wyniósł 43 proc., a w maju - 36 proc.
W sprawozdaniu Eurozetu zaznaczono, że w drugim kwartale wpływy firmy z reklam radiowych mogły być o ponad 10 proc. niższe od planu. - Z powodu narzuconych administracyjnie ograniczeń, wartość sprzedaży w obszarze organizacji wydarzeń na zlecenie podmiotów trzecich ulegnie drastycznemu spadkowi przynajmniej w okresie pierwszych dwóch miesięcy II kwartału 2020 r. - dodano.
Zaznaczono, że w takiej sytuacji wzrosnąć mogły wpływy z reklam internetowych. - Aczkolwiek w dacie sporządzenia niniejszego sprawozdania finansowego brak jest wystarczających danych rynkowych do oszacowania skali tego ewentualnego wzrostu - zastrzeżono.
Pod koniec kwietnia Eurozet na sześć miesięcy obniżył wszystkim pracownikom wynagrodzenia i wymiar pracy o 20 proc., żeby móc uzyskać dofinansowanie w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. W październiku firma wróci do pełnego wymiaru pracy i pensji.
Agora chce przejąć resztę udziałów Eurozetu
We wrześniu ub.r. Agora poinformowała, że zamierza wykonać opcję kupna pozostałych 60 proc. udziałów Eurozet i w związku z tym złożyła w październiku do UOKiK wniosek o zgodę na transakcję. Pod koniec listopada urząd skierował sprawę do drugiego etapu, by zbadać szczególnie udziały w rynku reklamy lokalnej.
- Czekamy na decyzję UOKiK z niecierpliwością i uważamy, że chyba jest ona na finiszu. Jeżeli chodzi o finansowanie, to zobaczymy jaka będzie sytuacja, przy czym wierzymy, że zarówno sytuacja rynkowa, jak i pandemiczna się poprawią. Widzimy to w wynikach - rynek szczególnie w części radiowej wraca do sytuacji sprzed pandemii - skomentowała pod konie września Anna Kryńska-Godlewska, członkini zarządu Agory odpowiadająca m.in. za finanse.
Agora nie uzgodniła na razie kredytu na zakup reszty udziałów Eurozetu, rozmowy z bankami wstrzymano wskutek epidemii. - Wierzymy, że wtedy uda nam się zorganizować finansowanie. Banki zawiesiły dyskusję w wyniku pandemii, ale rozumiemy, że nadal są zainteresowane - stwierdziła Kryńska-Godlewska.
W ostatnich miesiącach Agora podpisała umowę dotyczącą 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Natomiast należąca do Agory sieć kinowa Helios pozyskała od dwóch banków 40 mln zł z kredytów.
W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Agora zmalały o 52 proc. do 129,5 mln zł, a przy obcięciu kosztów operacyjnych o 34,4 proc. strata netto pogłębiła się z 6,6 do 41,1 mln zł. W całym półroczu firma miała 88,2 mln zł straty.
W segmentach prasy i internetu Agory koszty zmalały mocniej od przychodów, dzięki czemu poprawiły się wyniki rentowności. Na epidemii najmocniej ucierpiały kina Helios i spółka reklamy zewnętrznej AMS. „Gazeta Wyborcza” na koniec czerwca miała 243 tys. subskrybentów cyfrowych, a TOK FM - 24,3 tys.
Dołącz do dyskusji: Eurozet z większymi przychodami i zyskiem, 30 mln zł na dywidendę