Facebook wydaje darmowy przewodnik kulinarny po Krakowie. Autorami rekomendacji członkowie grup działających w serwisie
Facebook wspólnie z władzami Krakowa wydał przewodnik miejski skupiony na gastronomii. Wydawnictwo powstało przy udziale krakowskich społeczności kulinarnych działających na Facebooku, które po raz pierwszy podzieliły się swoją wiedzą i rekomendacjami poza platformą. Pierwsze 10 tys. bezpłatnych przewodników trafiło do krakowskich restauracji oraz punktów InfoKraków.
Jak informuje Facebook projekt przewodnika miejskiego został zrealizowany do tej pory przez serwis w kilku miastach Europy m.in.: w Lizbonie, Oslo, Sankt Petersburgu i Kopenhadze. Pierwsze polskie miasto, w którym został wydany taki przewodnik to Kraków, a jego tematem jest gastronomia i kulinarna strona miasta. Ma to wynikać m.in. z faktu, że Kraków jako pierwsze miasto otrzymał tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej w roku 2019. Tytuł ten został przyznany przez Europejską Akademię Gastronomiczną.
W przygotowanie przewodnika zaangażowały się 4 facebookowe grupy kulinarne z Krakowa: Krakowskie Wieści Spożywcze, Krakowscy Foodies / Jedlingi w Krakowie, Weganie i wegetarianie Kraków i Krakowska Kooperatywa Kawowa. To właśnie ich członkowie rekomendują na łamach przewodnika miejsca warte odwiedzenia. Opowieść została podzielona na sześć rozdziałów: Kuchnia Polska, Chodźmy jeść, Roślinny Kraków, Kawa i Ciastko, Pod chmurką i Imprezy kulinarne.
Redakcją przewodnika zajęła się Magda Wójcik - założycielka grupy Krakowskie Wieści Spożywcze, pomysłodawczyni największego krakowskiego festiwalu kulinarnego Najedzeni Fest! oraz autorka opracowania o dziedzictwie kulinarnym Krakowa. Za jego wydanie, kreację oraz skład odpowiadała Fundacja Sztuk Wizualnych.
- Społeczności są sednem tego, o co chodzi w Facebooku. Umożliwiają kontakt z innymi ludźmi o podobnych pasjach i zainteresowaniach, dają poczucie uczestnictwa i wspólnoty, a niejednokrotnie stają się dla członków prawdziwą podporą w trudnych chwilach – podkreśla w komunikacie Robert Bednarski, country director CEE w Facebooku. - W związku z tym podejmujemy wiele działań, które mają na celu wspieranie twórców społeczności i samych grup, np. poprzez lokalne i międzynarodowe spotkania, na których mogą wymieniać się doświadczeniem, czy globalne programy wspierające ich rozwój. Do grup na Facebooku należy dziś ponad 1,4 mld ludzi na całym świecie. Każda z nich integruje ludzi wokół rzeczy dla nich ważnych, i choć działają online, to ich wpływ i aktywność często wychodzą poza sieć. Może to być wspólna gra w piłkę, spotkania świeżo upieczonych mam, wspólne zawody grup wędkarskich, czy poznawanie nowych smaków i miejsc na gastronomicznej mapie miasta, do czego zachęcamy wspólnie z grupami zaangażowanymi w przygotowanie przewodnika – zaznacza Robert Bednarski.
Pierwszy nakład wydanego przez Facebook przewodnika to 10 tys. egzemplarzy dystrybuowanych w Punktach InfoKraków oraz w wybranych restauracjach i kawiarniach. Dostępna jest również internetowa wersja przewodnika.
W II kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.
Dołącz do dyskusji: Facebook wydaje darmowy przewodnik kulinarny po Krakowie. Autorami rekomendacji członkowie grup działających w serwisie