Facebook uprości regulamin dla użytkowników, uzgodnił to z władzami UE
Facebook osiągnął porozumienie z Komisją Europejską oraz organami regulacyjnymi krajów członkowskich UE co do wprowadzenia czytelniejszych zasad korzystania z serwisu. Zmiany w regulaminie pojawią się do końca czerwca.
Zgodnie z ustaleniami w warunkach świadczenia usług na Facebooku w czytelniejszy, prostszy sposób będzie opisane m.in., że portal jest darmowy, ale w zamian dane użytkowników zgromadzone na platformie są wykorzystywane do usług marketingowych, oferowanych zewnętrznym firmom.
Ponadto każdy użytkownik będzie mógł łatwiej zgłosić sprzeciw, gdy treść, którą zamieścił, zostanie przez Facebook usunięta, i zażądać jej ponownej oceny przez platformę. Z kolei treść skasowaną z profilu przez użytkownika Facebook będzie mógł zachować na serwerach tylko w wybranych przypadkach (np. na wniosek organów państwowych), a z przyczyn technicznych będzie to możliwe maksymalnie przez 90 dni.
Prościej opisana też zostanie procedura usunięcia konta z platformy. Ograniczono także wykaz sytuacji, w których Facebook może jednostronnie zmieniać zasady korzystania z platformy.
Zmiany wynegocjowane z władzami Unii Europejskiej
Te zmiany zostały uzgodnione przez Facebooka z Komisją Europejską oraz organami regulacyjnymi państw członkowskich UE, m.in. polskim Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mają zostać wprowadzone do końca czerwca.
W komunikacie Komisji Europejskiej zapowiedziano, że wdrażanie zmian będzie monitorowane przez KE oraz sieć Consumer Protection Cooperation zrzeszającą organa państw członkowskich odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów dotyczących konsumentów.
Jeśli Facebook nie wprowadzi zmian, krajowe urzędy będą mogły podjąć działania kontrolne i nałożyć sankcje.
- Dzisiaj Facebook w końcu pokazuje, że zależy mu na większej przejrzystości i prostszym języku w warunkach świadczenia usług. Firma, która chce odzyskać zaufanie konsumentów po skandalu z Cambridge Analytica, nie powinna skrywać za skomplikowanym, prawniczym żargonem tego, jak zarabia miliardy na danych użytkowników - komentuje Vera Jourová, komisarza ds. sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci. - Łącząc siły, krajowi regulatorzy i Komisja Europejska bronią praw konsumentów w Unii Europejskiej - podkreśla.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów aktywnie brał udział w negocjacjach. Nie były one łatwe. Zgłosiliśmy uwagi. W efekcie warunki świadczenia usług będą bardziej przejrzyste i zrozumiałe. To naszym zdaniem dobry krok, ponieważ Facebook zadeklarował, że zmieni większość analizowanych przez UOKiK klauzul. Będziemy monitorować, czy rzeczywiście tak się stanie - ale to nie rozwiewa wszystkich wątpliwości - dodaje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Wycieki danych z Facebooka, ulepszenia ws. danych i reklam politycznych
W ostatnich miesiącach kilkakrotnie informowano o dużych lukach w ochronie danych osobowych zgromadzonych na Facebooku. W październiku ub.r. wskutek błędów w zabezpieczeniach hakerzy przejęli dane ponad 29 mln użytkowników platformy. Pod koniec marca br. okazało się że ponad 20 tys. pracowników Facebooka mogło mieć dostęp do haseł 600 mln użytkowników serwisu, które były przechowywane w niezaszyfrowanej, tekstowej formie. Natomiast w zeszłym tygodniu firma UpGuard ujawniła, że w sieci dostępnych było ponad 540 mln niezabezpieczonych danych dotyczących użytkowników Facebooka.
Jednocześnie kierownictwo Facebook zapowiadało duże zmiany dotyczące ochrony danych i przetwarzania ich do celów marketingowych. Miesiąc temu Mark Zuckerberg zapowiedział, że Facebook i powiązane z nim platformy Messenger, Instagram i WhatsApp będą bardziej sprzyjać prywatności i kontaktom w małych grupach, zaoferować pełne bezpieczeństwo i szyfrowanie wszystkich treści. Informowano też, że te platformy zostaną ze sobą bardziej zintegrowane.
Facebook mocno zmienił też zasady zamieszczania reklam kandydatów i partii politycznych oraz zapowiedział udostępnienie użytkownikom opcji przeglądania wszystkie informacji zbierane o nich w celach reklamowych oraz skasowania całej historii dotyczącej interakcji z zewnętrznym serwisami internetowymi.
Przed miesiącem „New York Times” podał, że prokuratura w Nowym Jorku zaczęła dochodzenie dotyczące przekazywania przez Facebook danych użytkowników zewnętrznym partnerom, przesłuchano już przedstawicieli dwóch firm produkujących smartfony. Ponadto Facebook negocjuje warunki ugody z amerykańską Federalną Komisję Handlu (FTC) w sprawie nienależytej ochrony prywatności użytkowników. Serwisowi grozi kara mogąca sięgnąć miliardów dolarów.
W grudniu ub.r. Facebook miał globalnie 2,32 mld użytkowników aktywnych w ciągu miesiąca, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym ub.r. koncern zanotował wzrost wpływów o 37 proc. do 55,84 mld dolarów oraz zysku netto o 39 proc. do 22,11 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Facebook uprości regulamin dla użytkowników, uzgodnił to z władzami UE
Ja widzę odwrotny trend, coraz więcej młodych przenosi się z patograma na FB