Polska bez dużych platform FAST z setkami kanałów za darmo. „Nie ma w tym biznesu”
Choć w krajach rozwiniętych coraz większą popularnością cieszą się platformy FAST z setkami darmowych kanałów telewizyjnych w streamingu, to nad Wisłą bezpłatnych usług jest jak na lekarstwo. Justyna Troszczyńska, szefowa agencji consultingu filmowego Media4Fun w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ocenia, że to nieopłacalne ze względu na specyfikę rynku. W przyszłość modelu FAST wierzy jednak szef platformy Pilot WP.
Za platformami typu FAST stoją najczęściej czołowi producenci telewizorów. Darmowe kanały linearne są wartością dodaną dla ich klientów, a firmy je prowadzące mogą pozyskać dodatkowe przychody reklamowe.
Samsung TV Plus działa na telewizorach tego producenta wyprodukowanych od 2016 roku. Na całym świecie usługa oferuje ponad 1,6 tys. kanałów, z czego 50 własnych.
W Stanach Zjednoczonych darmowa platforma obejmuje ponad 220 stacji. To m.in. wiele kanałów lokalnych ABC, Fox, NBC, pogodowych, a także tematycznych (BBC Food, BBC Home, MTV Pluto TV, Sony Canal Comedias, Love Nature, Paramount Movie Channel, Filmrise Werstern, beIN Sports Xtra, Crime Zone, Court TV, CBS News, NBC News Now, ABC News Live).
W ofercie m.in. kanały znane z płatnych platform
Usługa działa także w Niemczech, gdzie kilka dni temu wprowadzono do oferty stację DAZN FAST+ z transmisjami na żywo z La Ligi, Serie A, Ligue 1 i Ligi Mistrzów. Za Odrą na platformie można oglądać m.in. BBC Travel, BBC History, Insight TV, MTV Pluto TV, MTV Teen Mom, Nick Pluto TV, Euronews, CNN czy Clubbing TV. W ostatnim czasie rozszerzono zasięg usług o Szwecję, Finlandię, Norwegię, Danię, Holandię, Belgię, Luksemburg, Irlandię i Portugalię. Południowokoreański koncern nie zdradza kiedy serwis zawita do Polski. Pojawiały się plotki, że może to nastąpić jeszcze w tym roku, ale na to się nie zanosi. - Na ten moment nie mamy żadnych informacji w tym temacie. Jeśli w przyszłości coś nowego się pojawi, damy znać - informowało niedawno portal Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Samsunga.
Platforma LG Channels działa w ponad 20 krajach. To m.in. Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy, Brazylia, Hiszpania, Francja i Wielka Brytania. Pod koniec 2021 roku serwis pojawił się w Holandii i Szwajcarii. W ofercie platformy na całym świecie jest blisko 2 tysiące kanałów. Nie brakuje treści od Rakuten TV i Pluto TV. W USA w LG Channels oferuje m.in. CBS News, NBC News, ABC News Live, Newsmax TV, wiele lokalnych stacji informacyjnych, Divorce Court, TV Land Drama, Stories by AMC, Hallmark Movies & More, History, True History Channel, MTV Pluto TV, Love & Hip Hop, TBN, BET Pluto TV, BET Her, VH1 Hip Hop Family, Real Crime, Fox Sports, IMPACT Wrestling Channel, Fuel TV, Comedy Central Pluto TV, The Addams Family, Nick Pluto TV, Lego Kids TV, Pluto TV Travel, Fashion TV, BBC BBC Home, BBC Food, QVC, Sony Canal Novelas, MTV Biggest Pop czy Got Talent Global.
LG Channels na razie nie pojawi się nad Wisłą. - LG Electronics nie planuje obecnie uruchomienia LG Channels w Polsce. Na platformie LG - webOS dostępne są aplikacje globalnych dostawców, takich jak Netflix, Disney+, Rakuten TV, Chili TV, jak i lokalne serwisy VOD, na przykład Player, CDA Premium czy Polsat Box Go. LG Electronics cały czas pracuje nad rozszerzeniem listy dostępnych aplikacji - tłumaczyła Wirtualnemedia.pl firma LG Electronics.
Na uruchomienie w Polsce Xiaomi TV+ zdecydował się kilka tygodni temu chiński producent telewizorów. Dzięki serwisowi można oglądać linearne stacje: Rakuten Viki, Space Channel, Christmas Classics, Cooking Panda, Quietude 4K, Escape TV, Heritage Tourism, Outer Vision Channel, Lol TV, Go Traveler, Volty, Treehouse Gaming Network, World Billiards, Pro Wrestling TV, Wired2fishTV, Campuslore Sports, Outdoor Sport Channel, Camping World, Party Tyme Karaoke, Skawdl, New KPOP i YG TV. Pokazują m.in. świąteczne piosenki, teledyski z karaoke, koreański K-POP, programy podróżnicze i kulinarne czy azjatyckie filmy i seriale. Nie są dostępne w polskiej wersji językowej, dlatego Xiaomi nie chwali się darmową usługą. W Hiszpanii w ramach tej samej usługi dostępnych jest około 240 kanałów, także z lokalną wersją językową. Część kanałów była lub jest oferowana nad Wisłą w płatnych pakietach. To na przykład Trace Urban, Euronews, Bloomberg, Insight TV i Museum TV.
„Nie możemy porównywać się ani z zachodem ani ze wschodem”
Polscy widzowie nie tylko praktycznie nie mogą korzystać z usług FAST, ale też mają do wyboru małą ofertę serwisów streamingowych w modelu AVoD, czyli bezpłatnych, z reklamami. To przede wszystkim TVP VOD, TVP GO, Polsat Go i YouTube. Kiedyś wśród nich był jeszcze Player, ale w lutym 2021 roku, platforma jest dostępna tylko odpłatnie. Wcale to nie zniechęciło jego użytkowników. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w marcu br. miał 1,5 mln subskrybentów.
- Polski rynek dystrybucji wideo jest bardzo specyficzny. Od dawna nie możemy się porównywać ani z zachodem ani ze wschodem ponieważ modele dystrybucji sprawdzające się nad Wisłą niekoniecznie da się przełożyć na trendy światowe i odwrotnie. Od początku roku w części digital notujemy bardzo duży wzrost popularności modelu AVOD, czyli dostępu digitalowych treści wideo bez dodatkowych opłat, ale z możliwością/koniecznością obejrzenia dodatkowo reklam. W Ameryce ten model biznesowy notuje ogromne wzrosty tymczasem w Polsce jedyną możliwością realnego monetyzowania w ten sposób treści wciąż pozostaje YouTube. Platformy lokalne już kilka lat temu zrezygnowały z tej opcji ze względu na spadające wartości CPM i CPS oraz wymagania użytkowników, którzy masowo migrowali do pirackich serwisów by uniknąć przerywania reklamą ulubionego serialu czy nowości filmowej - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Troszczyńska z Media4Fun.
Ekspertka zwraca uwagę, że na naszym rynku dużą popularnością cieszą się rodzime produkcje. Widać to po rankingach TOP czołowych serwisów streamingowych typu Netflix czy Canal+ online. Inwestycje w lokalne treści niekoniecznie byłyby opłacalne dla producentów telewizorów. - Pochodną systemów AVOD są platformy FAST tworzone przez dostawców końcowych odbiorników telewizyjnych czy mobilnych. W szczególności streaming kanałów od dawna był ogłaszany jako przyszłość klasycznej telewizji nie tylko naziemnej, ale przede wszystkim cyfrowej. Jednakże tutaj znów musimy zmierzyć się w wyjątkowością naszego rodzimego rynku, który samymi regulacjami koncesyjnymi dość mocno blokuje możliwości emisji kanałów dystrybuowanych w terytorium Polski. Z kolei oferta zawierająca wyłącznie stacje programowane zagranicą, innymi słowy bez polskiej wersji językowej, nie ma możliwości przebicia się w kraju, w którym wciąż ponad 75 proc. osób wybiera filmy z lektorem. Dlaczego LG czy Samsung nie zdecydowały się aktywować swoich platform w Polsce? Odpowiedź jest prosta - nie ma w tym biznesu. Taka usługa posiłkująca się kontentem zagranicznym nie spełni roli wartości dodanej do produktów marki, a z kolei stawianie jej osobno dla jednego terytorium nie spełni kryteriów biznesowych, ponieważ koszty znacząco przewyższą potencjalne zyski – przekonuje Troszczyńska.
Branża dostrzega potencjał w usługach FAST
Serwisem streamingowym, który ma model biznesowy zbliżony do AVoD i FAST jest Pilot WP. Po założeniu konta na tej platformie, można oglądać część kanałów linearnych bezpłatnie. To np. TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls, TVP3, TVS, 13, Polonia 1, Tele 5, TBN Polska, News 24, France 24, wPolsce.pl, TV Trwam, GemeToon HD, Red Top HD, Kabaret, 4fun.tv, 4fun Dance, 4fun Kids, Stars.TV, Music Box, Jazz HD, Fashion TV, Nuta Gold, Red Carpet, TVT Rybnik i Nickelodeon Ukraine Pluto TV.
Przedstawiciel platformy wierzy w przyszłość usług typu FAST. - Zdecydowanie widzimy zainteresowanie tym tematem w Polsce i wiele osób w branży widzi w nim potencjał. Widzimy to i na dyskusjach w czasie konferencji branżowych, i na mniejszych spotkaniach bieznesowych - zapewnia Wirtualnemedia.pl Marcin Malicki, VP Products Wirtualnej Polski Media, jednocześnie szef platformy Pilot WP.
Firma chce tworzyć kolejne darmowe kanały telewizyjne, a nie ograniczać się jedynie do płatnych pakietów. - My w Pilocie WP mniej lubimy mówić, wolimy coś robić. Dlatego już w wakacje uruchomiliśmy wspólnie z Telewizją WP nasz pierwszy linearny kanał FAST – Kabaret TV. Kanał ten jest dostępny za darmo, a monetyzowany jest wyłącznie reklamowo dzięki wykorzystaniu technologii Dynamic Ad Insertion (DAI). Traktujemy to nie jako dominującą strategię Pilota WP, ale raczej rozszerzenie części freemium, która zawsze była istotną częścią naszej oferty. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów i mamy w planach kolejne kanały. Rozmawiamy o nich w tej chwili z naszymi partnerami – zapowiada Malicki.
Polscy widzowie są wymagający
Choć mamy czasy zaciskania pasa, to już poprzedni kryzys kilkanaście lat temu pokazał, że Polacy nie oszczędzają na telewizji i treściach wideo. Operatorzy płatnej telewizji w Polsce nie muszą mierzyć się z takim exodusem abonentów, jak w Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej. Polacy są też mniej skłonni do piractwa IPTV niż mieszkańcy tych krajów. Z badania Audiovisual Anti-Piracy Alliance (AAPA), przeprowadzonego przez Uniwersytet w Bournemouth wynika, że odsetek mieszkańców Polski używających nielegalnych serwisów i list kanałów to zaledwie 1,5 proc. To kilka razy mniej niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy Holandii. Polacy cenią sobie jakość, którą niekoniecznie gwarantują nielegalne usługi. W Niemczech cały czas można oglądać z Astry 19,2E dziesiątki niekodowanych kanałów w standardowej rozdzielczości (SD). Emisja jest prowadzona, bo nie każdy Niemiec chce płacić za te same kanały w wysokiej rozdzielczości (HD) operatorom płatnej telewizji.
- Polski widz już nie szuka desperacko możliwości oglądania treści za darmo. Widać to bardzo mocno po konsumpcji nielegalnych treści w Internecie, która cyklicznie spada i plasujemy się na coraz niższych pozycjach w niechlubnym rankingu aktywności pirackiej w sieci. Użytkownik jest skłony zapłacić za to co chce i co jest skrojone na miarę jego możliwości finansowych i percepcyjnych, dlatego "gratis", który go nie interesuje przestaje być atrakcyjny, a w przypadku platform FAST tylko i wyłącznie skala dystrybucji i odbioru widzów mogłaby przynieść finansowe korzyści reklamowe, które sprawiłyby, że Polska stałaby się atrakcyjna przychodowo dla światowych marek i produktów - przekonuje przedstawicielka Media4Fun.
Dołącz do dyskusji: Polska bez dużych platform FAST z setkami kanałów za darmo. „Nie ma w tym biznesu”