Firmy coraz więcej wydają na reklamę
Po trzech kwartałach 2007 roku szacowana wartość netto rynkureklamowego wyniosła 4 miliardy 478 milionów złotych (w pierwszychtrzech kwartałach 2006 r. 3,91 miliarda złotych), wynika znajnowszego raportu domu mediowego Starlink*.
Najwyższą dynamiką (w porównaniu z okresem Q1-Q3 2006) cechowałysię reklama internetowa (+40,3%), reklama kinowa (+20,3) reklamazewnętrzna (+16,4%) oraz telewizja (+16,2%). Poniżej średniejrynkowej rosły nakłady na reklamę w dziennikach (+2,7%), wmagazynach (4,2%), oraz w radiu (6,0%).
Udział internetu w rynku reklamowym wyniósł w analizowanymokresie 4,7 proc. w porównaniu do 3,9 proc. w takim samym okresie2006 r. Od stycznia do września br. marketerzy wydali na reklamę wsieci 211,1 mln zł (150,4 mln zł w Q1-Q3 2006). Inwestycje w tymmedium zwiększyły wszystkie sektory, zaś do czołówki (jeśli chodzio wzrost wolumenu wydatków) należały sektory: telekomunikacja(+16,9 miliona złotych, dynamika +79%), motoryzacja, transport(+11,8 miliona złotych, dynamika +47%), żywność (+10,6 milionazłotych, dynamika +58%) oraz finanse i usługi marketingowe (+7,4miliona złotych, dynamika + 21%) - wynika z raportu Starlink.
Wśród sektorów największą dynamiką charakteryzowały się:telekomunikacja (+33%), finanse i usługi marketingowe (+28%) orazśrodki inwestycyjne (+21%). Najwyższy wzrost wolumenu inwestycjiwystąpił w sektorach: telekomunikacja (+122,7 mln zł), finanse iusługi marketingowe (+89,7 mln zł) oraz higiena i pielęgnacja ciała(+40,2 mln zł).
*Ze względu na fakt, iż firma Expert Monitor rozpoczęła w roku2007 monitorowanie kilku dodatkowych stacji telewizyjnych orazradiowych, w znaczący sposób zwiększyło to poziom wzrostu wartościcałego rynku. Bez nowo monitorowanych stacji wzrost względempierwszych trzech kwartałów 2006 wyniósł 12,7% (jeśli jednakweźmiemy je pod uwagę wzrost kształtuje się na poziomie 14,7%).
Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę,czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach,ale przed podatkiem VAT. Punktem wyjścia są dane monitoringowedostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresiereklamy zewnętrznej - Media Watch. Dane o inwestycjach reklamowychnetto w internecie pochodzą z szacunków opracowanych wspólnie zNext, departamentem mediów interaktywnych grupy StarcomMediavest.
Dołącz do dyskusji: Firmy coraz więcej wydają na reklamę