SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Firmy dają coraz więcej na świadczenia pozapłacowe

Rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce systematycznie rośnie. Pracodawcy podnoszą kwoty przeznaczone na świadczenia oraz wydłużają ich listę. Rok 2016 ma być czasem dalszego pogłębiania się rynku pracownika i zaostrzania rywalizacji o zatrudnionych - wynika z badania Millward Brown.

Firmy, dostrzegając znaczenie motywacji, co roku podnoszą budżet przeznaczany na ten cel. Średnia kwota przeznaczona na wszystkie świadczenia pozapłacowe na jednego pracownika w ciągu roku wyniosła prawie 840 zł, a to o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem.

Większość firm (89 proc.) deklaruje utrzymanie już wysokich  budżetów na tym samym poziomie co przed rokiem, a 9 proc. zapowiada ich wzrost.

O ile w roku ubiegłym w koszyku wynagrodzeń pozapłacowych firmy miały średnio 4,8 świadczeń, to teraz ich liczba zwiększyła się do 5,3, a im większe przedsiębiorstwo, tym koszyk pełniejszy.

Najważniejszą okazją dla dodatkowej motywacji zespołu niezmiennie od lat pozostaje Boże Narodzenie – w tym świątecznym okresie 90 proc. firm decyduje się na przyznanie pracownikom świadczeń pozapłacowych. Od kilku lat wysoką pozycję zajmują również Święta Wielkanocne, które dla ponad 50 proc. organizacji są okazją do włączenia świadczeń pozapłacowych do systemu wynagrodzeń. Tradycja świątecznej motywacji jest powszechna zarówno w firmach polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na ich wielkość.

53 proc. firm koncentruje swoje wysiłki na umożliwieniu pracownikom równoważenia życia zawodowego i prywatnego poprzez oferowanie świadczeń, które są związane z samopoczuciem pracowników. Najczęściej pracodawcy proponują dofinansowanie kultury, czyli takie świadczenia, które umożliwiają uczestnictwo w  konkretnych wydarzeniach kulturalnych lub upoważniające do kupna ze zniżką biletu, np. do kina, teatru lub na koncert. O ile w 2014 roku dofinansowanie kultury oferowało 29 proc. firm, to w 2015 roku było to już 37 proc. 31 proc. pracodawców proponuje pracownikom dofinansowanie sportu lub rekreacji - to o 4 pkt. proc. więcej niż w 2014 roku i o 14 pkt. proc. więcej niż w 2013 roku.

Głównym powodem oferowania świadczeń pozapłacowych jest motywacja, która wyprzedziła popularną do tej pory opiekę socjalną. 37 proc. badanych pracodawców przyznało, że dodatki do pensji mają wpływ na zaangażowanie i efektywność ich załóg oraz pomagają przyciągnąć talenty, bo podstawowe wynagrodzenie przestaje być jedynym kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze danej firmy.

Badanie "Drogowskaz Motywacyjny 2016" zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2016 r. metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych), na próbie ogólnej firm N=900 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.

Dołącz do dyskusji: Firmy dają coraz więcej na świadczenia pozapłacowe

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
To prawda. Dziś namówić kogoś do przejścia do innej firmy jest dużo trudniej. Trzeba naprawdę dawać dobre warunki. A wynagrodzenia w Polsce szybują jak trzeba :)
odpowiedź