Gartner: serwisy społecznościowe zastępują w firmach pocztę e-mail
W 2014 roku 20 proc. pracowników będzie do biznesowej komunikacji używać serwisów społecznościowych zamiast poczty e-mail.
Taką prognozę przedstawiła firma badawcza Gartner, według której do odchodzenia od poczty e-mail przyczyni się większa dostępność serwisów społecznościowych powiązana ze zmieniającymi się stylami pracy i profilem demograficznym zatrudnionych.
"W przeszłości organizacje wspierały współpracę tylko poprzez pocztę e-mail lub wysoce wyspecjalizowane aplikacje. Dzisiaj społeczne modele zbiegają się z pocztą e-mail, komunikatorami internetowymi i obecnością, kreując nowe style współpracy. Jednak prawdziwie wspólne, skuteczne i wydajne miejsce pracy nie powstanie dopóki organizacje nie sprawią, że te możliwości staną się powszechnie dostępne, a ich użytkownicy nie poczują się z nimi bardziej komfortowo. Technologia jest tylko bodźcem, a do osiągnięcia sukcesu niezbędna jest kultura" - stwierdziła Monica Basso, wiceprezes ds. badań w Gartnerze.
Według firmy badawczej, nowi pracownicy będą przychodzili do pracy z predyspozycjami do komunikowania się poprzez serwisy społecznościowe, ale równolegle będą też korzystać z poczty e-mail.
"Sztywny podział między pocztą e-mail a serwisami społecznościowymi będzie zanikać. E-mail przejmie wiele społecznościowych cech, takich jak pośrednictwo w kontakcie, a serwisy społecznościowe będą rozwijać bogatsze możliwości e-maila" - dodała Basso.
Gartner twierdzi, że firmy takie jak Microsoft i IBM uzupełnią swoje usługi i serwery e-mailowe o linki do wewnętrznych i zewnętrznych serwisów społecznościowych. Dzięki temu kontakty, kalendarze czy zadania, będzie można współużytkować zarówno w poczcie e-mail jak i serwisach społecznościowych. Według firmy badawczej, w 2012 roku listy kontaktów, kalendarze i komunikatory znajdujące się w dowolnym smartfonie będą aplikacjami społecznościowymi.
Gartner prognozuje także, że za dwa lata rynek oprogramowania umożliwiającego bezprzewodową komunikację e-mail w firmach będzie w 80 proc. kontrolowany przez dwóch dostawców - Microsoft i Research In Motion (RIM).
Dołącz do dyskusji: Gartner: serwisy społecznościowe zastępują w firmach pocztę e-mail