Gdańsk uruchomił Szkołę Szyldu, ma pomóc przedsiębiorcom dostosować się do uchwały krajobrazowej
We wtorek ruszyła Gdańska Szkoła Szyldu - portal internetowy, który ma pomóc przedsiębiorcom dostosować się do wymagań lokalnej uchwały krajobrazowej, obowiązującej w mieście od kwietnia 2018 roku. Radami dla przedsiębiorców dzielić się będą trójmiejscy artyści plastycy.
Szkoła szyldu zaczęła działać dlatego, że za trzy miesiące kończy się okres przejściowy, w którym - jak zakłada uchwała - wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi. Gdańską Szkołę Szyldu na razie tworzy piętnaścioro projektantek i projektantów, dzielących się pomysłami na wspólnej platformie artystycznej, którą stanowi strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl. To tam od wtorku gromadzone są najciekawsze, a zarazem zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska projekty.
Mają one pomóc w problemach z wizualną identyfikacją gdańskich lokali. Z tworzonej w ten sposób bazy wiedzy i pomysłów już mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy mają w planach stworzyć własne szyldy reklamujące ich działalność. Projekt Gdańskiej Szkoły Szyldu realizowany jest przez Fundację Palma we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.
Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych, m.in. Ania Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.
- Pierwszym etapem tworzenia szkoły szyldu jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak miejscowi twórcy zapatrują się na przestrzeń miasta. Ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach - komentuje Dariusz Słodkowski, kierownik działu użytkowania przestrzeni publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Uchwała krajobrazowa Gdańska zawiera przepisy i regulacje dotyczące sytuowania w przestrzeni miasta takich elementów, jak reklamy czy szyldy, ale i elementy małej architektury, np. ławki i ogrodzenia. Został nią objęty teren całego Gdańska, który podzielono na osiem obszarów historyczno-funkcjonalnych. Obowiązują dla nich odrębne zasady.
W grudniu 2019 roku miasto ogłosiło, że usunięto 500 nielegalnych reklam i nałożono kary na łączną kwotę 121 tys. zł. Uruchomiona została też strona internetowa uchwalakrajobrazowagdanska.pl oraz profil na Facebooku. Można tam znaleźć informacje pomocne do przygotowania i umieszczenia reklamy zgodnej z przepisami.
Dołącz do dyskusji: Gdańsk uruchomił Szkołę Szyldu, ma pomóc przedsiębiorcom dostosować się do uchwały krajobrazowej