SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google będzie płacił francuskim wydawcom

Google i Reuters zawarły porozumienie, w ramach którego na platformie Google News Showcase będą pojawiały się pogłębione materiały informacyjne pochodzące od agencji. Newsy pojawią się na kilku rynkach, w których dostępny jest obecnie serwis Google. Koncern zgodził się też na płacenie francuskim mediom za ich treści wykorzystywane na swoich platformach. To pierwsza tego typu umowa w Europie.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Jesienią 2020 r. Google ogłosił uruchomienie w Niemczech i Brazylii nowego produktu newsowego - Google News Showcase. Służy on czytelnikom do poznawania „głębszego kontekstu" informacji.

Google News Showcase prezentuje materiały i treści wyselekcjonowane przez redakcje biorące udział w programie, w formie nowych paneli w ramach aplikacji Google News. Koncern zainwestował w cały program (narzędzie i partnerstwa z wydawcami) miliard dol.

Czytaj także: Google za pośrednictwem holenderskiej spółki przeniósł 128 mld euro na Bermudy

Reuters w Google News Showcase

Google informuje w komunikacie na stronie, że obecnie nadal jest dostępny jedynie na wybranych rynkach - we Francji, Argentynie, Niemczech oraz Brazylii. Ma podpisane umowy z 450 wydawcami, wśród których są m.in. „Le Monde”, „Le Figaro” i „Libération” we Francji, „El Cronista” czy „La Gaceta” w Argentynie, „TAG24” i „Sächsische Zeitung” w Niemczech oraz „Jornal do Commercio” w Brazylii.

Teraz Google ujawnił, że partnerem projektu News Showcase został Reuters, jedna z największych agencji informacyjnych na świecie.

Zgodnie z zapowiedzią w ramach współpracy ponad 2,5 tys. dziennikarzy Reutersa będzie obecnych w News Showcase ze swoimi materiałami, w których znajdzie się głębszy kontekst publikowanych informacji, a także dodatkowe źródła na konkretny temat.

Google zapowiada, że na platformie będą eksponowane przede wszystkim treści Reutersa dotyczące lokalnych zagadnień w konkretnych krajach czy regionach. Na razie nie wiadomo czy i kiedy News Showcase może zostać udostępniona także użytkownikom w Polsce.

Google będzie płacił francuskim wydawcom

Od 2019  r. Google prowadził ostry spór z francuskimi wydawcami. Koncern zapowiedział, że po wprowadzeniu we Francji nowej unijnej dyrektywy o prawach autorskich nie będzie płacić tamtejszym wydawcom za możliwość prezentowania ich treści w wyszukiwarce. Firma ograniczy się do wyświetlania odnośników i bardzo skrótowych informacji o umieszczonych pod nimi materiałach i w ten sposób uniknie dodatkowych kosztów.

W listopadzie 2020 r. Google złagodził nieco swoje stanowisko. Zawarł porozumienia z sześcioma francuskimi tytułami prasowymi, zgodnie z którym będzie płacić za wykorzystywanie ich treści w swojej wyszukiwarce.

W czwartek Google w przesłanym do Wirtualnemedia.pl komunikacie ujawnił, że zawarł kompleksowe porozumienie z francuskimi mediami dotyczące opłat za wykorzystywanie ich treści.

- Google oraz APIG (francuskie Stowarzyszenie Prasy Informacyjnej) uzgodniły ramowe zasady określania sprawiedliwych opłat za wykorzystywanie treści wydawców objętych prawem autorskim w myśl francuskich przepisów i zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez francuski urząd ds. konkurencji - informuje Google. - Porozumienia są zawierane z indywidualnymi wydawcami francuskimi, biorąc pod uwagę zróżnicowane potrzeby i charakter każdego wydawcy, a te podpisane do tej pory także uwzględniają wypracowane ramowe zasady. Porozumienia dotyczą licencji na treści objęte prawami autorskimi, które to licencje są niezbędne do udziału wydawców w nowej usłudze Google News Showcase. Opłaty z tytułu wykorzystywania tych treści trafią bezpośrednio do każdego wydawcy. Wydawcy francuscy zaangażowani w projekt to m.in. Le Monde, Le Figaro, Libération i wiele innych.

Czytaj także: Google deklaruje, że przekaże część swoich danych do jednoźródłowego badania mediów

Umowy umożliwią dostęp do nowej platformy koncernu Google News Showcase, na której publikowane są wybrane artykuły poszczególnych gazet. Czytelnik może je przeczytać za darmo, nawet jeżeli na stronach konkretnych tytułów trzeba za nie płacić; Google płaci z kolei wydawcom za umieszczanie ich materiałów w tym serwisie.

Google i APIG nie poinformowały na jaką sumę mogą opiewać umowy z poszczególnymi członkami zrzeszenia, składającego się głównie z ogólnokrajowych i lokalnych dzienników.

Według prezesa grupy medialnej Les Echos-Le Parisien, Pierre'a Louette'a porozumienie oznacza "skuteczne uznanie praw pokrewnych wydawców prasy i początek ich wynagradzania przez platformy cyfrowe za korzystanie z ich publikacji w sieci".

Dyrektor operacyjny Google we Francji Sebastien Missoffe uznał, że podpisanie porozumienia otwiera przed redakcjami prasowymi "nowe perspektywy".

Zawarcie umowy następuje po miesiącach negocjacji między Google i francuskimi wydawcami nad zastosowaniem unijnych przepisów dotyczących praw autorskich, które pozwalają redakcjom żądać opłaty od platform internetowych za pokazywanie fragmentów ich wiadomości - przypomina agencja Reutera. Wprowadzanie w życie tych ustaleń będzie z pewnością obserwowane przez innych internetowych gigantów np. Facebook - dodano.

Umowę zawarto na okres trzech lat. To pierwsze tego typu porozumienie w Europie, nie obejmuje jednak całej francuskiej prasy, w tym agencji prasowych, ale tylko członków APIG - komentuje AFP.

Zysk netto Alphabet (właściciel Google) wyniósł w III kwartale 2020 roku 11,25 mld dolarów, w porównaniu do 7,07 mld dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2019 roku). W tym samym czasie o 14 proc. zwiększył się przychód holdingu - z 40,5 mld dolarów do 46,17 mld dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 46,02 mld dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 40,23 mld dolarów), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,18 mld dolarów do 11,21 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Google będzie płacił francuskim wydawcom

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl