Niemieckie media kontra wycofanie cookies z Chrome. Wydawcy chcą dochodzenia Komisji Europejskiej
Axel Springer i najwięksi niemieccy wydawcy zaapelowali do Komisji Europejskiej o rozpoczęcie dochodzenia w sprawie planów blokowania cookies ze stron trzecich w przeglądarce Chrome. Według mediów takich ruch spowoduje ogromne straty segmencie reklamy i wśród wydawców, umocni zaś rynkową dominację Google.
Google od dłuższego czasu stawia się po stronie firm internetowych, które deklarują chęć zapewnienia użytkownikom sieci jak największą ochronę ich prywatności. M.in. dlatego koncern zapowiedział, że produkowana przez niego przeglądarka Chrome w przyszłości nie pozwoli zewnętrznym stronom na śledzenie użytkowników za pomocą plików cookies.
W marcu ub.r. Google zdradził plany zastosowania nowego rozwiązania, które jego zdaniem ma działać zgodnie z zasadą „i wilk syty, i owca cała”. Chodzi o system, który z jednej strony ma dostarczyć branży reklamowej skuteczne narzędzia do precyzyjnego targetowania przekazu, z drugiej zaś zapewnić użytkownikom maksimum prywatności.
Chrome postanowił skupić się na rozwoju Privacy Sandbox w ramach współpracy z branżą, opracowując rozwiązania, które chronią anonimowość, a jednocześnie odpowiadają na potrzeby reklamodawców i wydawców.
Branża reklamowa i wydawnicza nerwowo zareagowały na plany związane z plikami cookies w Chrome, która obecnie jest najpopularniejszą przeglądarką na świecie. W odpowiedzi na to internetowy gigant o dwa lata (do 2023 r.) przesunął w czasie moment wprowadzenia blokady cookies.
Czytaj także: Chrome 100 sprawi duże problemy. Część internetu nie będzie dostępna?
Wydawcy chcą dochodzenia UE
Teraz poinformowano, że najwięksi niemieccy wydawcy skierowali do Komisji Europejskiej apel, w którym domagają się rozpoczęcia dochodzenia w sprawie cookies w Chrome przez instytucje unijne. Bezpośrednim adresatem tych żądań jest Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji.
Wśród protestujących mediów jest m.in. koncern Axel Springer oraz członkowie Federalnego Stowarzyszenia Niemieckich Wydawców Cyfrowych. Apel jest częścią apelu kierowanego przez „Financial Times”.
Zdaniem mediów KE powinna przyjrzeć się wnikliwe rynkowym następstwom postępowania Google, które może mieć wiele negatywnych skutków dla segmentu reklamowego i medialnego. Według szacunków na nowej polityce stosowanej w Chrome niektórzy wydawcy mogą stracić nawet 70 proc. rocznych przychodów reklamowych. Z drugiej strony blokada cookies stron zewnętrznych umocni jedynie dominację Google w obszarze reklamy internetowej.
Komisja Europejska nie zajęła na razie stanowiska w sprawie apelu, nie wiadomo czy i kiedy może się rozpocząć ewentualne dochodzenie.
Czytaj także: Sąd w Rosji nałożył karę na Google za nieusunięcie zakazanych w kraju treści
Dołącz do dyskusji: Niemieckie media kontra wycofanie cookies z Chrome. Wydawcy chcą dochodzenia Komisji Europejskiej