SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google przekaże wydawcom 150 mln euro na internetowe dziennikarstwo wysokiej jakości

Google oraz ośmiu europejskich wydawców prasowych ogłosili start programu Digital News Initiative mającego na celu wspieranie wysokiej jakości dziennikarstwa dzięki wykorzystaniu technologii i innowacji. Google przeznaczy na ten projekt 150 mln euro.

W ramach programu Google i wydawcy prasowi utworzą grupy robocze dyskutujące na temat możliwości rozwoju produktów pozwalających na zwiększenie dochodów, liczby czytelników oraz ich zaangażowania w internecie. Grupa ds. produktów, złożona z przedstawicieli dużych i małych europejskich wydawców reprezentujących priorytety branży informacyjnej, będzie zajmować się tematami reklamy, materiałów wideo, aplikacji, danych, płatnego dostępu do informacji oraz usługi Google News.

Ponadto Google w ciągu trzech lat przeznaczy 150 mln euro na wsparcie projektów w nowy sposób realizujących praktyki  informacyjnego dziennikarstwa internetowego. O dofinansowanie będą mogły starać się zarówno wydawcy prasowi, jak też internetowi oraz inne podmioty z branży nowych technologii. Zgłoszenia będą oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu.

Projekt obejmuje również działania szkoleniowe dla dziennikarzy i serwisów informacyjnych. W tym celu utworzone zostaną zespoły w Paryżu, Hamburgu i Londynie współpracujące z serwisami informacyjnymi nad rozwojem umiejętności cyfrowych. Google ufunduje też granty na badania akademickie nad zastosowaniem metod modelowania matematycznego w dziennikarstwie, w tym sprawozdawczości wspomaganej komputerowo, crowdsourcingu informacji oraz wniosków opartych na danych.

Do programu dołączyli wydawcy dzienników „Les Échos”, „FAZ”, „The Financial Times”, „The Guardian”, „NRC Media”, „El País”, „La Stampa” i „Die Zeit” oraz organizacje takie jak Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC), Global Editors Network (GEN) i International News Media Association (INMA). W założeniu program ma objąć też innych europejskich wydawców. Każdy z nich będzie mógł wziąć udział we wszystkich lub dowolnie wybranych częściach projektu.

- Internet oferuje niesamowite możliwości, jeżeli chodzi o rozwój i rozpowszechnianie wspaniałego dziennikarstwa. Pojawia się jednak uzasadnione pytanie, jak utrzymać wysoką jakość dziennikarstwa w erze cyfrowej - opisuje założenia programu Carlo D’Asaro Biondo, wiceprezes Google w Europie ds. relacji strategicznych. - W ramach programu Digital News Initiative, Google będzie współpracował z wydawcami prasy oraz organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy przy tworzeniu bardziej zrównoważonych modeli działania w branży informacyjnej. To dopiero początek - zapowiada.

W ostatnim okresie Google spierał się z wydawcami i władzami europejskimi o obecność treści prasowych w jego serwisach. Jesienią ub.r. po tym jak sąd orzekł, że linki do serwisów części niemieckich wydawców mają być wyświetlane w wyszukiwarce Google bez fragmentów tekstów i miniatur graficznych (więcej o tym), po zaledwie dwóch tygodniach Axel Springer zgodził się na powrót do poprzedniej formy prezentacji, tłumacząc, że jego strony zanotowały bardzo duże spadki ruchu. - Wiemy już jak Google karze tych, którzy dochodzą swoich praw - skomentował prezes wydawnictwa Mathias Döpfner (więcej na ten temat).

Za to kiedy w grudniu ub. Google zapowiedział, że wskutek zmiany prawa podatkowego zamyka hiszpańską wersję Google News, tamtejsi wydawcy prasowi zaapelowali do władz, żeby skłoniły internetowy koncern o zmiany tej decyzji (przeczytaj o tym więcej).

Dołącz do dyskusji: Google przekaże wydawcom 150 mln euro na internetowe dziennikarstwo wysokiej jakości

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl