Grupa CCC: 20 proc. wzrostu w e-commerce, 1 mld zł sprzedaży w Polsce
W zeszłym kwartale finansowym, od lutego do kwietnia br., Grupa CCC osiągnęła wzrost przychodów o 32,5 proc. do 1,882 mld zł, z czego wpływy z e-commerce poszły w górę o 19,2 proc. do 1,087 mld zł. Z głównych marek firmy procentowo najmocniej urosło Modivo. - Po trudnym lutym i pierwszej połowie marca, popyt w handlu zaczął się stabilizować, a kwiecień był najlepszym sprzedażowo miesiącem minionego okresu - mówi prezes firmy Marcin Czyczerski.
W minionym kwartale finansowym znaczące wzrosty wpływów sprzedażowy osiągnęły wszystkie główne marki Grupy CCC. Przychody z CCC poszły w górę o 42,4 proc. do 780,3 mln zł, a eobuwia - o 12,3 proc. do 745,1 mln zł.
Sprzedaż Modivo zwiększyła się o 67,9 proc. do 162,4 mln zł, DeeZee - o 3,6 proc. do 26 mln zł, a przychody rozwijanej od maja ub.r. sieci HalfPrice w zeszłym kwartale sięgnęły 118,5 mln zł.
Przychody ze sklepów stacjonarnych poszły w górę o 76,2 proc. do 745,7 mln zł, a wpływy z e-commerce - o 19,2 proc. do 1,087 mld zł. Udział e-commerce w sprzedaży wyniósł 55 proc., po spadku rok do roku o 7 pkt proc. Wpłynął na to fakt, że do maja ub.r. w wielu rynkach na których działa Grupa CCC, obowiązywały ograniczenia w handlu stacjonarnym, których w takiej skali nie było już w zeszłym kwartale.
1 mld zł wpływów Grupy CCC w Polsce
W Polsce przychody Grupy CCC zwiększyły się o 42,1 proc. do 1 mld zł, w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej - o 33,9 proc. do 653,4 mln zł, a w Europie Zachodniej - o 17,3 proc. do 216,8 mln zł.
Firma jest obecna łącznie w 28 krajach: w 21 ma sklepy stacjonarne, a w 19 platformy e-commerce’owe.
W Polsce kwartalne wpływy rok do roku zwiększyły się z 372,8 do 478,2 mln zł, a w sklepach stacjonarnych - z 288,9 do 483,9 mln zł.
W zeszłym kwartale finansowym Grupa Modivo, do której należą marki eobuwie i Modivo, wypracowała 915 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 19 proc. rdr. Marża EBITDA wyniosła 6,6 proc.
- Konsekwentnie inwestujemy w dalszą ekspansję zagraniczną. Zadebiutowaliśmy na nowych, tym razem bałtyckich, rynkach oraz powołaliśmy zespół ekspertów, który odpowiada za wzmocnienie naszej obecności w kluczowych krajach - wylicza Damian Zaplata, prezes Modivo.
- Przed nami kolejne ambitne wyzwania. Rozpoczęliśmy fazę testową platformy marketplace, która pozwoli na rozszerzenie i uatrakcyjnienie portfolio produktów dla klientów. Wystartowaliśmy także z ofertą reklamową dla naszych partnerów w kanałach e-commerce i retail. Naszym priorytetem pozostaje wzmocnienie zasobów i zespołu technologicznego oraz rozwój logistyki, które są kluczowymi ogniwami modelu omnichannel - dodaje.
Dużo więcej na pensje, energię i materiały
Wydatki Grupy CCC dotyczące sklepów i sprzedaży zwiększyły się o 33,3 proc. do 854 mln zł. Koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych poszły w górę o 49,5 proc. do 232,2 mln zł, zużycia materiałów i energii - o 71,7 proc. do 46,7 mln zł, a pozostałe koszty najmu - o 71,5 proc. do 72,9 mln zł.
Natomiast nakłady reklamowe wzrosły o 14,9 proc. do 207,7 mln zł.
Koszty ogólnego zarządu poszły w górę o 31,5 proc. do 93,6 mln zł, z czego wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 85,5 proc. do 43,4 mln zł.
- Miniony okres, to także znacząca optymalizacja kapitału obrotowego. Cykl rotacji zapasami w segmencie CCC został skrócony o ponad 20 dni - mó1)i Kryspin Derejczyk, wiceprezes CCC ds. finansowo-księgowych. - Jeden dzień poprawy rotacji zapasem w CCC to zmniejszenie inwestycji w kapitał obrotowy o 5,5 mln zł. Dlatego też będziemy kontynuować nasze prace w tym obszarze. Ograniczanie inwestycji w kapitał obrotowy to nasza odpowiedź na niesprzyjające otoczenie biznesowe, w tym w szczególności stale rosnące stopy procentowe - podkreśla.
Zysk sprzedażowy brutto zwiększył się z 610,4 do 922,8 mln zł, marża brutto - z 43 do 49 proc., a strata operacyjna zmalała ze 101 do 56,5 mln zł.
Natomiast strata brutto pogłębiła się ze 174 do 205,3 mln zł, głównie w związku ze wzrostem kosztów finansowych z 40,7 do 106,9 mln zł (z czego 64 mln zł poszło na odsetki od pożyczek, kredytów i obligacji, a 20,8 mln zł na niekorzystne różnice kursowe).
Prezes CCC o wysokich wzrostach od kwietnia
- Ostatni kwartał pokazał, że mimo zmiennego otoczenia rynkowego potrafimy wypracowywać wzrosty - podsumowuje Marcin Czyczerski, prezes CCC.
- Po trudnym lutym i pierwszej połowie marca, popyt w handlu zaczął się stabilizować, a kwiecień był najlepszym sprzedażowo miesiącem minionego okresu. Pomimo wysokiej bazy zeszłorocznej, w trwającym drugim kwartale widzimy wysoką dynamikę przychodów (+35% rdr). Co więcej, kdk przyspiesza także tempo wzrostu sprzedaży e-commerce (+48% rdr). Odnotowujemy także dalszą poprawę marży brutto rdr - wylicza.
- Posiadamy mocną ofertę produktową, silne i rozpoznawalne marki oraz prowadzimy angażującą komunikację marketingową. To pozwala nam pozytywnie patrzeć w przyszłość - podkreśla szef CCC.
W środę na koniec sesji giełdowej kurs firmy wynosił 46,80 zł, co daje kapitalizację w wysokości 2,57 mld zł. Przez ostatnie sześć miesięcy akcje staniały o 55,9 proc.
Dołącz do dyskusji: Grupa CCC: 20 proc. wzrostu w e-commerce, 1 mld zł sprzedaży w Polsce