Innowacje to dla konsumentów oszczędność czasu i pieniędzy
85 proc. badanych konsumentów stwierdza, że korzystanie z innowacyjnych produktów i usług czyni życie prostszym i wygodniejszym, a 59 proc. uważa, że można dzięki nim zaoszczędzić – wynika z badania Grupy IQS.
Badanie potwierdziło, że Polacy nie tylko dostrzegają korzyści wynikające z sięgania po innowacyjne rozwiązania, ale także chętnie podążają za zmianami na rynku.
Konsumenci wskazali branże i usługi, w których innowacyjność jest elementem niezbędnym dla ich konkurencyjności. Są to w pierwszej kolejności usługi dostępu do internetu, branża komputerowa i telewizja cyfrowa. Doceniamy także innowacyjność sprzętów gospodarstwa domowego oraz branży motoryzacyjnej i bankowej.
"Innowacje stały się warunkiem koniecznym dla firm funkcjonujących w epoce społeczeństwa informacyjnego. To właśnie wiedza i pomysł są najlepszym "towarem" jaki można wytworzyć i który przekłada się na sukces biznesowy. (...) Co więcej, to właśnie konsumenci zaczęli domagać się innowacyjnych produktów, które ułatwiają im codzienną egzystencję i to oni na nowo zdefiniowali w dużej mierze pojęcie innowacyjności" – stwierdził dr Krzysztof Krejtz, kierownik Laboratorium Badań Internetu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, prezes zarządu 'ORIAQ on-line research' w Grupie IQS.
Za innowacyjne uważane są te produkty i usługi, których wcześniej nie było (25 proc.), a także takie, które posiadają wiele użytecznych funkcji i są przyjazne (23 proc.) lub łączą w sobie różne możliwości (17 proc.).
Postrzeganie innowacyjności zmienia się w zależności od wieku, wykształcenia i płci respondentów. O ile starsi ludzie innowacje rozumieją częściej jako ułatwienie obsługi, młodzi wskazują znaczenie nowości danej usługi lub produktu oraz ich nowe funkcje. Można ponadto dostrzec duże różnice w rozumieniu pojęć przez kobiety i mężczyzn – mężczyźni znacznie częściej zwracają uwagę na sam aspekt nowości i dostępność nowych funkcji, kobiety natomiast na łączenie tego co im już jest znane, z prostszą obsługą oraz nowym sposobem komunikacji i przekazu reklamowego. Patrząc na innowacje przez pryzmat wykształcenia respondentów można zaobserwować, że grupą, która wyraźnej różni się od innych są studenci – innowacyjność rozumieją jako nowość rynkową, ale rzadziej niż inni jako rozwiązanie przyjazne w obsłudze. Widać więc, że dla młodzieży obcującej z nowymi technologiami na co dzień, kwestie związane z użytkowaniem są na dalszym planie.
Po czym Pan(i) poznaje, że produkt lub usługa jest innowacyjna?
Innowacyjność jest tym elementem, który nierozerwalnie wiąże się z pewnymi określonymi segmentami i obszarami rynku produktów czy usług. Jako najbardziej innowacyjne polscy konsumenci postrzegają przede wszystkim usługę dostępu do internetu i sam sprzęt komputerowy (oba wskazania 39% proc.), telewizję cyfrową (33 proc.) oraz samochody (31 proc.).
Innowacyjność w usługach dostępu do internetu była nieco ważniejsza dla kobiet, podczas gdy w przypadku telewizji cyfrowej dużo większą wagę do innowacyjności przywiązywali mężczyźni. Największa różnica w postrzeganiu branży jako innowacyjnej występuje w motoryzacji (samochody).
Czynnikiem najsilniej różnicującym oczekiwania wobec innowacyjności jest wiek polskich konsumentów. Szczególnie jest to widoczne w oczekiwaniach co do innowacyjności w usługach dostępu do internetu. Najwięcej wskazań (44 proc.) odnotowano wśród osób w wieku 40-54 lat, prawie tyle samo (43 proc.) u młodszej grupy 25-39 lat. Dla osób poniżej 24. i powyżej 55. roku życia, innowacyjność usług dostępu do internetu ma dalece mniejsze znaczenie (odpowiednio 32 i 33 proc.), choć dostęp do sieci jest nadal obok sprzętu komputerowego najczęściej wskazywaną kategorią w kontekście innowacyjności. Nowoczesności od internetu oczekują przede wszystkim te osoby, które najbardziej intensywnie z niego korzystają, zarówno w pracy, jak i w domu.
W przypadku których usług, produktów ma największe znaczenie, że są one innowacyjne?
Przewaga ankietowanych ma pozytywne doświadczenia z zaawansowanymi technologiami i uważa, że czasem warto zmienić przyzwyczajenia. Według większości badanych innowacyjne produkty i usługi pozwalają zaoszczędzić, a co trzeci stwierdza wręcz, że są tańsze. Oszczędzamy nie tylko pieniądze, ale także coraz bardziej cenny dla nas czas.
Wybierając innowacyjne produkty i usługi, w zdecydowanej większości zwycięża ciekawość (88 proc.) i chęć spróbowania czegoś nowego. 79 proc. ulega modzie i chce podążać za trendami, a wielu z nas chce pochwalić się nowinkami przed rodziną i znajomymi (64 proc.).
Motywacje nie różnią się tutaj zasadniczo w zależności od płci, choć kobiety nieco większą wagę przykładają do oszczędności, bardziej zależy im na opinii znajomych i rodziny, na których mogą zrobić wrażenie, mobilizuje je także możliwość nauczenia się obsługi innowacyjnych usług od znajomych. Zróżnicowanie motywacji przynosi tymczasem wykształcenie. Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej stawiają chęć podążania za trendami jako główny czynnik determinujący, jednak zdecydowanie rzadziej chcą zmieniać swoje przyzwyczajenia.
Badania wykazały ponadto, że grupą najbardziej aktywną i chętną do korzystania z innowacyjnych rozwiązań są osoby poniżej 24. roku życia. Młodzi najchętniej eksperymentują, chcą spróbować nowych rzeczy, podążać za trendami i nie pozostawać w tyle za innymi. Aspekt funkcjonalności i możliwości oszczędzania dzięki innowacyjnym rozwiązaniom jest zdecydowanie ważniejszy dla osób w wieku 40-54 lat.
Jak się Panu(i) wydaje - dlaczego ludzie korzystają z innowacyjnych produktów, usług?
Jako potencjalne bariery w korzystaniu z innowacji ankietowani wskazywali niewiedzę na temat korzyści, obawy przed zmianami oraz złe doświadczenia z przeszłości. Dla części konsumentów innowacje mogą być równoznaczne z czymś skomplikowanym, co łatwo popsuć. Jednocześnie badani wskazują, że grupę tę łatwo nakłonić do korzystania z nowoczesnych rozwiązań przez bardziej świadomych konsumentów – 71 proc. uważa bowiem, że nie korzystają oni z nowoczesnych usług, bo nie znają nikogo, kto mógłby ich tego nauczyć.
Jak się Panu(i) wydaje - dlaczego ludzie nie korzystają z innowacyjnych produktów, usług?
Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie UPC Polska i wykonane przez Grupę IQS na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków w dniach 9-10 grudnia 2010 r. Badanie realizowane było z wykorzystaniem metodologii CATI, czyli wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo.
Dołącz do dyskusji: Innowacje to dla konsumentów oszczędność czasu i pieniędzy