SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sukces po polsku, czyli cała prawda o iParts.pl. Jak w 15 lat stworzyć motoryzacyjny sklep internetowy o milionowych obrotach, ofercie i zasięgach?

Słynny amerykański sen to budowanie czegoś zupełnie od zera, dochodząc w efekcie do sukcesu przewyższającego zakładane cele. W motoryzacji, branży wyjątkowo ceniącej sobie stare, porośnięte mchem czasu marki, dochodzenie do tego sukcesu zwykle trwa całe dziesięciolecia. Pewna polska firma pokazała jednak, że proces ten można znacząco przyśpieszyć. W jaki sposób? W czym tkwi sekret iParts.pl - jednego z największych sklepów motoryzacyjnych działających online?

Nagrody mówią wszystko, osiągnięcia jeszcze więcej

Na pierwsze nagrody przyznane początkującej wówczas jeszcze marce, iParts.pl nie musiał czekać zbyt długo. Ledwie 2 lata od startu, w 2011 roku, iParts.pl otrzymał wyróżnienie „Słucham swoich klientów” od serwisu Opineo.pl, a także znak jakości Q przyznawany przez ten sam serwis. Zwłaszcza ten znak jakości wart jest docenienia, ponieważ otrzymujące go sklepy są starannie weryfikowane m.in. pod kątem:

• dostępu do kompletnych danych podmiotu prowadzącego sklep,
• podawania pełnych kosztów dostaw,
• podawania konkretnego terminu dostaw zamawianych towarów,
• jasności opisu trybu postępowania reklamacyjnego,
• różnorodności dostępnych form zapłaty za zamówienia,
• informacji o prawie zwrotu towaru w ciągu 14 dni od zakupu,
• dołączania instrukcji w języku polskim do każdego produktu,
• polityki prywatności i bezpieczeństwa,
• liczby opinii w serwisie Opineo,
• średniej punktacji przyznawanej sklepowi przez jego klientów.

Ten znak jakości Q pozostał z iParts.pl na kolejne lata, a z czasem dołączyły do niego miejsca na podiom w Rankingu Sklepów Internetowych Opineo.pl w kategorii Motoryzacja. Z podium tego iParts.pl w ciągu ostatnich kilku lat nie schodził ani na chwilę, w roku 2023 zajmując miejsce 2. W międzyczasie pojawiło się również wyróżnienie w postaci obecności iParts.pl – jako jedynego sklepu motoryzacyjnego - w rankingu Money.pl, Gazety Wyborczej oraz serwisu wyborcza.biz. W rankingu Money.pl sklep iParts.pl został wręcz okrzyknięty najlepszym internetowym sklepem motoryzacyjnym. Co nam to mówi o tej marce? Z pewnością to, że wpadła w oko ekspertom zajmującym się handlem internetowym i że ci właśnie eksperci bardzo szybko zaczęli ją doceniać. Docenili ją jednak przede wszystkim sami klienci, bo tylko dzięki nim możliwy był równie dynamiczny rozwój.

Historia niezwykłego sukcesu osiągniętego w zaledwie 15 lat

Zaczęliśmy skromnie, od marzeń i celów, które nie każdemu wydawały się możliwe do osiągnięcia - wspomina Piotr Wrześniewski, właściciel iParts.pl. - Wystartowaliśmy w 2009 roku, a już dwa lata później podjęliśmy decyzję o rozbudowie naszego Call Center i wprowadzeniu automatycznych systemów zarzadzania. Osiągnięte tempo rozwoju zaskoczyło nas samych. W rok 2014 weszliśmy z ponad 2 mln części w ofercie, co na owe czasy było liczbą robiącą spore wrażenie. W kolejnym roku skupiliśmy się na unowocześnieniu i rozwoju serwisu, a także na wprowadzaniu kilku nowych rozwiązań technologicznych. Następnym krokiem było poszerzenie oferty o opony samochodowe i akumulatory z możliwością dostawy na terenie całej Polski. Dzięki temu w ciągu 4 lat udało się  wprowadzić do oferty iParts.pl kolejny milion produktów, pokazując wyraźnie, że zmierzamy po tytuł największego sklepu motoryzacyjnego w kraju. A dalej? Na przestrzeni czasu poprzeczkę stawialiśmy sobie coraz wyżej. Dzięki temu w 2021 roku mieliśmy już blisko pół miliona klientów. Ten wynik pokazuje w jak dynamicznym tempie rozwijał się sklep stawiając przed nami nowe możliwości, ale również potrzeby. Dlatego podjęliśmy decyzję o powstaniu nowej siedziby. Najważniejszym wydarzeniem 2022 roku było zrealizowanie milionowego zamówienia będącego swego rodzaju symbolem i niesamowitą motywacją do dalszego działania. Rok temu oferta iParts.pl powiększyła się o kolejny milion produktów, dając łącznie 4 miliony unikalnych pozycji. Co będzie dalej? Nowa siedziba zlokalizowana na obrzeżach Warszawy pozwala mi wierzyć, że dalej będziemy mogli zająć się głównie tym, o czym myślimy od pierwszego dnia działalności; chcemy skupić się jeszcze bardziej na naszych klientach, na ich potrzebach i oczekiwaniach. Prawdziwe możliwości iParts.pl dopiero przed nami.

Tempo, w jakim iParts.pl przeszedł od początkującego sklepu motoryzacyjnego do czołowego dostawcy części samochodowych w Polsce, robi niemałe wrażenie. Jednak nic tu nie odbywało się małym kosztem i niejako przez przypadek. Wszystkiemu przyświecał konkretny cel, zapisany w równie konkretnej misji marki. Jego realizacja stała się priorytetem wyznaczającym kierunek i pozwalającym osiągać rzeczy trudne do osiągnięcia.

iParts.pl od początku skupiony na polskich kierowcach

Wiele sklepów działających na rynku międzynarodowym - a iParts.pl od dawna się do tego grona zalicza - stara się unikać wszelkich cech szczególnych, wiążących ich z konkretną grupą odbiorców. W przypadku iParts.pl jest jednak inaczej. Oferta sklepu już od pierwszych dni zakładała maksymalne skupienie nie tyle na polskim rynku, co na polskich kierowcach i polskiej motoryzacji. Jest to o tyle ważne, że rynek motoryzacyjny w każdym kraju prezentuje się nieco inaczej. Inne auta stanowią podstawę floty aut osobowych we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii a inne dominują w Polsce. Wiedza o tym jest dla ekspertów oczywista, jednak nie wszystkie marki z wiedzy tej chcą korzystać. IParts.pl chce i robi to od pierwszego dnia swojej działalności.

Specyfika polskiego rynku motoryzacyjnego to zaawansowany wiek większości pojazdów, ale i coraz więcej aut bardzo nowoczesnych, w tym również aut elektrycznych. Polacy uwielbiają samochody, dlatego wielu kierowców szuka modeli wyjątkowych, rzadkich, sprowadzanych nieraz z naprawdę egzotycznych kierunków. Do tego dochodzi spora liczba fanów tuningu, którzy samodzielnie lub z pomocą specjalistów przerabiają swoje ukochane auta w prawdziwe, motoryzacyjne cacka. Misją iParts.pl jest zapewnienie każdej z tych grup dostępu dokładnie to takich części, jakich potrzebują - bez kompromisów, bez godzenia się na słabszą jakość czy wyższą cenę. Ma być dokładnie to i dokładnie to właśnie otrzymują. To dostosowanie do specyfiki polskiego rynku części zamiennych oznacza również:

ceny skalibrowane pod możliwości przeciętnego kierowcy – cecha ta zamyka się w haśle „Płać tylko za to, co niezbędne”, co oznacza unikanie marek pompujących swoją marżę ponad logiczne uzasadnienie, a promowanie produktów oferujących konkretną jakość bez zbędnych „ozdobników”;
profesjonalne wsparcie na każdym etapie procesu zakupowego – klienci iParts.pl nigdy nie są pozostawiani sami sobie, w każdej chwili mogą liczyć na wsparcie ekspertów i doradców sklepu;
korzystanie z wszelkich okazji do obniżek i wyprzedaży – w tym elemencie bardzo pomocna okazuje się być bliska współpraca z największymi dostawcami i producentami w branży motoryzacyjnej, dzięki której iParts.pl może proponować bardzo konkurencyjne ceny.

Wszystko to razem sprawia, że iParts.pl jest wprost skrojony na potrzeby polskiego rynku. Pozornie takie dopasowanie do wymagań konkretnego klienta mogłoby się wydawać rozwiązaniem dość oczywistym, ale jeśli tak byłoby w rzeczywistości, to dlaczego jedynie niewielu podmiotom udaje się coś podobnego osiągnąć?

Innowacyjność inna niż zwykle

W przypadku każdego sklepu internetowego innowacyjność jest z nim związana niejako u podstaw jego działalności. Zwykle jednak ogranicza się ona wyłącznie do kwestii technicznych. W przypadku iParts.pl innowacyjność jednak wcale na technice się nie kończy, ona dopiero się od niej zaczyna.

Jednym z elementów naszej misji - wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni członek zespołu iParts.pl - jest opieka nad klientem na każdym etapie procesu zakupowego. Pod ten cel dopasowujemy zawartość powstającej właśnie nowej strony internetowej naszego sklepu, z myślą o nim wdrożyliśmy szereg rozwiązań maksymalnie ułatwiających wybór konkretnych części samochodowych. Wiemy doskonale, że motoryzacja to skomplikowane zagadnienie i nietrudno tu o pomyłkę, dlatego doradzamy, konsultujemy, pomagamy dopasować brakujący element do posiadanej już całości. I wszystko to robimy w nowoczesny, ale i przystępny dla każdego sposób. Jest to jedna z ważniejszych form innowacji.

Faktycznie, innowacja to nie tylko nowoczesność, to często rozwiązania inne niż te stosowane powszechnie. Robiący zakupy na iParts.pl nigdy nie są pozostawiani bez możliwości uzyskania porady, nie utykają w skomplikowanych, często zupełnie niezrozumiałych procedurach, przytłoczeni trudnym nazewnictwem tak typowym dla mocno technicznej branży. W iParts.pl zakupy robi się w sposób, który dla wielu innych dostawców wciąż jest tylko niedoścignionym ideałem - tu można od razu skontaktować się z doradcą, opisać problem, skonsultować z nim możliwe rozwiązania i wybrać (z jego podpowiedzią lub całkowicie samodzielnie) to, które najbardziej nam odpowiada.

Przyszłość iParts.pl w czarno-czerwonych barwach

Przed motoryzacją niełatwe czasy. Trend nakazujący ograniczenia w produkcji i użytkowaniu samochodów z silnikami spalinowymi oznacza spore wyzwania nie tylko dla koncernów, do których należą największe europejskie marki, ale i dla całego rynku części zamiennych. iParts.pl wprowadzając do oferty części i akcesoria do samochodów elektrycznych, wsparte o liczne, merytoryczne treści dla fanów elektromobilności wyszedł naprzeciw nieuchronnym zmianom. Dodatkowo dzięki starannemu dobieraniu marek i ich asortymentu, iParts.pl wspiera swoich Klientów w ograniczaniu kosztów eksploatacji aut z napędem tradycyjnym. A wszystko po to, by każdy polski pasjonat motoryzacji miał dostęp do ekonomicznych rozwiązań niezależnie od rodzaju posiadanego samochodu. IParts.pl jest marką inteligentną społecznie i technologicznie – nie różnicującą swoich odbiorców na mniej lub bardziej zaawansowanych czy zaangażowanych ekologicznie. Jej klientów łączy motoryzacja i chęć cieszenia się jej osiągnięciami bez względu na ich wiek, typ, czy pochodzenie. IParts.pl jest dla wszystkich – jest właśnie dla Was.