SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W TV Republika ubyła połowa reklam. Stacja zarabia mniej niż przed skokiem oglądalności

Telewizja Republika, której oglądalność od kilku tygodni znacząco rośnie nie zwiększa przychodów reklamowych - wynika z danych, do których dotarł serwis Wirtualnemedia.pl. W ostatnich dniach liczba emitowanych codziennie reklam maleje w szybkim tempie. 

Po tym, jak nowe władze Telewizji Polskiej 20 grudnia 2023 roku wyłączyły sygnał TVP Info, a w programach informacyjnych TVP1 i TVP wprowadzono zmiany kadrowe, część dziennikarzy publicznego nadawcy przeniosło się do Telewizji Republika. Codzienny, główny serwis informacyjny “Dzisiaj” w tej stacji prowadzi Danuta Holecka, a swoje programy ma tam Michał Rachoń.  

Od tego czasu wyniki oglądalności TV Republika poszybowały do góry. Średnia minutowa widownia TV Republika od 20 grudnia 2023 roku do 9 stycznia 2024 roku wyniosła 185 tys. osób. Przełożyło się to na 2,92 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 1,43 proc. w grupie 16-49 oraz 1,71 proc. w grupie 16-59 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl. Spośród poszczególnych dni stacja TV Republika najchętniej oglądana była 9 stycznia br. Kanał w ujęciu całodobowym śledziło wówczas 314 tys. osób w 4+ (5,33 proc. udziału w 4+). To rekordowe wyniki w historii nadawania stacji. 

Dla porównania, w okresie od 1 do 19 grudnia ub.r. średnie dobowe udziały TV republika wynosiły 0,10 proc. w 4+, 0,03 proc. w 16-49 i 0,05 proc. w 16-59. SHR% stacji w ostatnich dniach wzrósł o odpowiednio 2819 proc., 5257,13 proc. i 3325,71 proc.

Teoretycznie za rosnącą oglądalnością stacji powinny pójść większe wpływy z reklam. W przypadku TV Republiki tak się jednak nie dzieje. 

W grudniu 2 tys. spotów mniej

Przeanalizowaliśmy wpływy reklamowe stacji w listopadzie 2023 roku, czyli miesiącu, w którym wszystko na jej antenie “było po staremu”, w grudniu - gdy zmiany zostały wprowadzone oraz pierwsze dwa tygodnie stycznia br. By analiza była jak najbardziej rzetelna - wyniki grudniowe i styczniowe analizowaliśmy dzień po dniu. 

Z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł serwis Wirtualnemedia.pl wynika, że w listopadzie w TV Republika wyemitowano 17 589 spotów, a stacja zarobiła na nich (cennikowo, bez rabatów) - 8,14 mln zł.

W całym grudniu ub.r. na antenie TV Republika pojawiło się 15 491 spotów, co dało stacji 7,54 mln zł przychodów. Liczba reklam zmalała o 2098. Tymczasem to właśnie od 20 grudnia stacji zaczęło przybywać widzów. 

Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na średnią dzienną liczbę spotów. W listopadzie, przez większość dni, emitowano codziennie średnio od 550 do 650 spotów. W okresie od 1 do 22 grudnia - podobnie. Po 23 grudnia dzienna liczba reklam zaczęła spadać - do poziomu między 400 a 500 reklam. 

Od początku stycznia spotów było jeszcze mniej. W okresie od 1 do 7 stycznia ich liczba nie przekroczyła 495 dziennie. Przez 3 kolejne dni - było to średnio ok. 550 reklam każdego dnia. Od 11 stycznia spadek jest już znaczący: 11 stycznia - 255 spotów, 12 stycznia - 277, 13 stycznia - 280, 14 stycznia - 315. W okresie od 1 do 14 stycznia wpływy z reklam wyniosły 3,06 mln zł. 

Z TV Republika odchodzą kolejni reklamodawcy 

Warto przypomnieć, że spora grupa firm wycofała swoje reklamy z TV Republika ponad tydzień temu, po szeroko krytykowanych wypowiedziach goszczących w stacji Jana Pietrzaka i Marka Króla na temat przyjmowania w Polsce imigrantów (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ciągu kilku dni dostała ponad 130 skarg na słowa Pietrzaka). 

Jak już opisywaliśmy, w kanale nie reklamują się m.in. IKEA, mBank, Tarczyński, Provident, otoDom.pl (należy do Grupy OLX), Adamed Pharma, USP Zdrowie, Pyszne.pl, Media Expert, Żabka Polska, Carrefour, Kaufland i Wedel. Ich spoty zniknęły w ciągu kilku dni od zapowiedzi, mimo że Polsat Media, sprzedający ofertę reklamową TV Republika, w takich sytuacjach nalicza kary: 100 proc. ceny przy rezygnacji w ciągu pięciu dni przed planowaną emisją spotu i 20 proc. przy wycofaniu się wcześniej.  

Lista takich reklamodawców jeszcze się wydłuża. Kampania platformy streamingowej SkyShowtime skończyła się w zeszłym tygodniu, firmy XTB i STS pytane przez „Gazetę Wyborczą” zapowiedziały, że ich spoty znikną ze stacji z końcem stycznia, natomiast Storytel usunął swoje reklamy w ostatnich dniach. - Treści i narracja prowadzona w tym medium całkowicie odbiegają od wartości jakie reprezentujemy dlatego też natychmiast wycofujemy nasze wszystkie działania z tej stacji - przekazała „GW” ta ostatnia firma. 

Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny Telewizji Republika, liczy, że to stan przejściowy. - Wielu klientów zmienia strategię na chwilę, chcą przeczekać i będą wracać. Nie sposób pominąć 10-12 mln ludzi w kampaniach reklamowych - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl.  

Sakiewicz: skrócenie bloków zaplanowane wcześniej

TV Republika kontaktowała się z reklamodawcami, którzy chcieli poznać jej stanowisko dotyczące wypowiedzi Pietrzaka i Króla. - Gdyby ktoś nie chciał reklamować się w Republice ze względu na nasze poglądy, to w porządku. Ale jeżeli został wprowadzony w błąd i zastraszony, to trzeba mu to spokojnie wyjaśnić - tłumaczy Sakiewicz. - Nie grożą przecież żadne konsekwencje za to, że ktoś reklamuje się w Republice. Zresztą to samo zapewnia koalicja rządowa, stanowczo zaprzeczając, że chce ingerować w wolne media - zauważa. 

- Duża liczba reklamodawców się nie wycofała, jedni zastępują drugich. Nie wiemy też, ilu mielibyśmy teraz reklamodawców bez tego wycofywania się, być może byłoby ich tyle samo. To bardzo trudno ocenić - komentuje Tomasz Sakiewicz.  

 Jego zdaniem TV Republika sama zdecydowała, że bloki reklamowe będą krótsze. - Decyzję o skróceniu bloków reklamowych podjęliśmy dużo wcześniej, dlatego że wcześniejsze, dłuższe bloki nie były dobrze odbierane przez widzów. A w tej chwili de facto próbujemy je wydłużać, a nie skracać - opisuje szef stacji. - Generalnie bloki reklamowe mają być bardzo krótkie. To zasada, której będziemy się trzymać, bo długie bloki nie służą ani reklamodawcom, ani widzom. Chyba lepiej mieć wyższe ceny niż dużo reklam, zawsze trzeba tu uzyskać kompromis - dodaje. 

 Ceny reklam 20-krotnie wyższe

Te ceny zostały mocno podwyższone przez Polsat Media na początku stycznia, po tym jak od 20 grudnia, gdy zaczęło się zamieszanie ze zmianą władz Telewizji Polskiej i na dziewięć dni wyłączono TVP Info, TV Republika notuje oglądalność kilkanaście - kilkadziesiąt wyższą niż wcześniej. We wcześniejszym cenniku stacji 30 sekund czasu reklamowego kosztowało 550 zł, a teraz jest to nawet 12 tys. zł. 

Tomasz Sakiewicz podkreśla, że to zupełnie inna sytuacja niż przed 20 grudnia. - Mamy ogromną oglądalność, nieporównywalną do tej z początku grudnia. To zmieniło gwałtownie wycenę reklam. Ale jeśli ktoś podpisał umowę w zeszłym roku - był na tyle mądry albo miał szczęście - to jego zysk. Nie możemy też jednak traktować reklamodawców nierówno: że jeden kupi spot za 500 zł, a drugi za 5 tys. - tłumaczy. - Więc dla części tych reklamodawców nowe ceny będą bardzo trudne do zaakceptowanie. zdajemy sobie z tego sprawę, będziemy dawać im preferencyjne warunki ze względu na stałą współpracę. Ale to nie jest wcale takie proste, bo jeżeli ktoś z nami współpracował przez lata i był przyzwyczajony do niższych cen, może go teraz nie być stać. Nie każdy chce kupować reklamy w takich cenach. Z drugiej strony trudno utrzymać stawki reklam kilkadziesiąt razy niższe niż wycena rynku, sam broker by się na to nie zgodził - analizuje Sakiewicz. 

TV Republika ma też więcej czasu reklamowego w ofercie, bo pasmo z telezakupami, emitowane w godzinach południowych, przesunięto na pasmo nocne. - W tej chwili kluczowe jest dla nas utrzymanie emisji live, żeby informować o tym, co się dzieje, bo na to jest największe zapotrzebowanie. Jestem bardzo wdzięczny pozostałym stacjom, że zrezygnowały z misji mediów powszechnych i zostawiły nam informowanie o rzeczywistości, bo tworzy nam to dobre warunki działania - podkreśla szef TV Republika. 

Brokerem reklamowy TV Republika jest biuro reklamy Polsat Media. W aktualnej ofercie stacja ta jest włączona do 2 najpopularniejszych pakietów zakupowych kanałów tematycznych. Pierwszy z nich to Pakiet Ogólny, który liczy 85 kanałów tematycznych (czyli wszystkich w ofercie Polsat Media). Są w nim m.in. wszystkie własne kanały tematyczne Polsatu, stacje BBC, AXN, CBS, Canal+Sport, Puls, Stopklatka, 4Fun itp. Drugi pakiet to Pakiet Męski obejmujący 41 kanałów tematycznych. Są w nim m.in. takie stacje, jak Polsat News, Polsat Film, Polsat Sport, Czwórka, Eska TV, Puls, SPI Kino Polska, Canal+ Sport. 

Dołącz do dyskusji: W TV Republika ubyła połowa reklam. Stacja zarabia mniej niż przed skokiem oglądalności

58 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YKK
I tak to się robi biznesy w tym środowisku. Teraz znowu będą czekać na swój czas przy korycie.
odpowiedź
User
Sakiewka
Zawsze miałem łeb do interesów ( ͡° ͜ʖ ͡°)
odpowiedź
User
Ja_2024
Byli niszową stacją to sobie mogli gadać co chcą. Teraz jak docierają do większej liczby widzów muszą się liczyć z tym, że coraz więcej rzeczy będzie wypływało i reklamodawca ucieknie.
odpowiedź