Polska muzyka zdominowała Spotify nad Wisłą. Ile dostają artyści?
W 2022 roku polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie 17 miliardów razy, podczas gdy na koniec 2013 r. takich odtworzeń było 179 mln - podała platforma Spotify z okazji 10-lecia. - Polska muzyka dokonała niesamowitego postępu, jeśli chodzi o jakość i przebojowość. Trafia do słuchaczy coraz mocniej, co widać też na Spotify - mówi Wirtualnemedia.pl Mateusz Smółka, Spotify music team lead na Europę Wschodnią.
W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie pięć utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76. W latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 zaczęliśmy widzieć polskich twórców wśród top 5 artystów roku.
- Popularność polskiej muzyki nieustannie wzrasta. Jako Spotify wspieramy polskich artystów, których fani w naszym kraju coraz bardziej cenią - mówi Smółka. Dodaje, że z roku na rok liczba streamów polskich artystów rośnie o dziesiątki procent.
Hip hop najpopularniejszym gatunkiem na Spotify
Punktem zwrotnym był 2018 rok,gdy czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili Polacy: Taco Hemingway, Quebonafide, Taconafide i Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych polskich artystek ostatniej dekady znalazły się: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka. Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta
- 10 lat temu hip hop był bardzo gatunkowy. W ciągu ostatnich lat raperzy zaczęli pisać inną muzykę, tworzyć hity, zapraszać do współpracy artystów reprezentujących odmienne gatunki muzyczne, np. Darię Zawiałow czy Dawida Podsiadło - mówi Smółka.
Podkreśla on, że dziesiątki artystów ma ponad milion słuchaczy miesięcznie, a Dawid Podsiadło jako pierwszy przekroczył 500 tysięcy odtworzeń i było to już w 2013 roku. - Rośnie też liczba użytkowników Spotify w Polsce i na świecie - mówi Smółka.
Na całym świecie Liczba użytkowników darmowych pakietów na Spotify zwiększyła się w zeszłym kwartale z 273 do 295 mln, a w przypadku subskrybentów nastąpił wzrost ze 195 do 205 mln. Firma nie ujawnia, ile osób korzysta z serwisu w Polsce ani jakie są proporcje użytkowników płacących do niepłacących.
Według Mateusza Smółki, Polacy cenią sobie muzykę i są skłonni za nią płacić. Wersja premium jest bardzo popularna w Polsce, wielokrotnie korzystający z wersji darmowej decydują się na przejście na wersję płatną.
Czy ceny za dostęp do Spotify wzrosną? "Obecna sytuacja jest wyzwaniem"
Dostęp do Spotify dla jednej osoby kosztuje 19,90 zł miesięcznie. Jest tez opcja w cenie 24,99 zł za dwa konta dla osób mieszkających pod tym samym adresem. Studenci wybranych uczelni mogą skorzystać z planu za 9,99 zł. W ofercie znajdziemy też plan rodzinny – aż sześć kont za 26,99 zł miesięcznie. Wersja z reklamami jest darmowa.
Czy mimo wysokiej inflacji serwis utrzyma dotychczasowe ceny? - Sprawa ceny jest przedmiotem nieustannej analizy i dyskusji w Spotify na poziomie globalnym. Wiemy, że obecna sytuacja jest wyzwaniem. Dbamy o jakość usługi, by się rozwijała, miała nowe funkcje i aby platforma była liderem wśród serwisów streamingowych - mówi przedstawiciel Spotify.
Rośnie liczba polskich artystów streamowanych również poza Polską. 10 lat po starcie Spotify, utwory rodzimych twórców z edytorskich playlist serwisu są słuchane poza naszym krajem 700 proc. częściej niż miało to miejsce w 2013 r.
Coraz więcej artystów z Polski tworzy globalną muzykę. To np. polscy DJ-e, Sara James czy pianistka Hania Reni, która ma milion słuchaczy na Spotify.
Spotify w 2015 r. postawił też na podcasty. W serwisie jest już ponad 20 tys. podcastów po polsku. Z roku na rok następuje też 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów. Najpopularniejszym podcastem od lat jest „Kryminatorium”.
Na przestrzeni ostatnich 10 lat gusta muzyczne Polaków bardzo się zmieniły. W momencie startu Spotify na polskim rynku najpopularniejszym gatunkiem muzycznym był rock. Obecnie Polacy najchętniej wybierają polski hip hop i polski trap. Młodsi ludzie podchodzą do muzyki z dużo większą swobodą, nie przywiązuje aż tak dużej wagi do daty wydania danego utworu czy klasyfikacji pod kątem gatunkowym.
Spośród muzyki zagranicznej słuchanej w Polsce najbardziej popularny jest pop, a wśród artystów to The Weekend, Ariana Grande czy Miley Cyrus.
Jaka część przychodów trafia do twórców?
Mateusz Smółka podkreśla, że 70 proc. obrotów Spotify trafia z powrotem do artystów, którzy są związani z wytwórniami. - Pracujemy nad tym, by rozwiązania były jak najlepsze. Rozwój streamingu w naturalny sposób przekłada się na sytuację artystów – dodaje.
W ciągu 10 lat zmienili się też profil użytkowników Spotify. Kiedyś z serwisu korzystali głównie młodzi ludzie, był on wtedy innowacją. Z czasem grupa wiekowa się poszerzyła, teraz jest coraz więcej słuchaczy dojrzałych, starszych.
Dołącz do dyskusji: Polska muzyka zdominowała Spotify nad Wisłą. Ile dostają artyści?
Hania RANI, a nie Reni.
10 lat w Polsce i matoły ze spotify nie potrafią dobrze podać artystów.
Hania Rani jest grana w brytyjskim radiu BBC radio 6 music w czeskim radio 1, a spotify nie potrafi dobrze napisać nawet notki prasowej. Dobrze,że jest bandcamp.