Jak skutecznie dotrzeć do kobiet oraz zbudować ich lojalność? – trzecia edycja Women Power Day za nami
4 kwietnia po raz trzeci odbyła się organizowana przez Ringier Axel Springer Polska największa konferencja o komunikacji dla kobiet w Polsce – Women Power Day. Na scenie w warszawskim Ufficio Primo wystąpiło 15 prelegentek i prelegentów z Polski oraz zagranicy. Omawiali oni najważniejsze trendy związane z efektywną i innowacyjną komunikacją, budowaniem lojalności, a także zagadnienia związane z rolą kobiet i kobiecości w marketingu. Ponadto zaproszeni eksperci analizowali postawy kobiet, jako konsumentek. Klamrą spinającą wszystkie wystąpienia był również temat przewodni tegorocznej edycji – różnorodność kobiet jako konsumentek oraz to, jak różnorodne powinny być metody i narzędzia komunikacji z nimi.
Agenda wydarzenia była podzielona na trzy bloki tematyczne – Discover, Execute i Future. Prelekcje w pierwszym z nich było skoncentrowane wokół badań i najnowszej wiedzy z obszaru marketingu. Druga część została poświęcona prezentacji i omówieniu interesujących case’ów oraz przykładów. Ostatni zaś dotyczył zarysowaniu możliwej przyszłości w obszarze komunikacji do i dla kobiet.
Temat kobiet-konsumentek rozpoczął wydarzenie. Izabela Kiwak z RASP wraz Dorotą Peretiatkowicz z agencji badawczej IQS zaprezentowały wyniki badania segmentacyjnego polskich kobiet, które zostało przeprowadzone wspólnie przez obie firmy. Na ich podstawie udało się nakreślić kilka archetypów kobiet na zakupach. Prowadzące pokazywały jak dzięki tej wiedzy marketerzy mogą skuteczniej dotrzeć do poszczególnych typów swoich klientek i zyskać ich sympatię. Ponadto wśród prelegentów Women Power Day znaleźli się Dariusz Maciołek z BNP Paribas i Katarzyna Krzywicka-Zdunek z IQS, którzy zaprezentowali wyniki badania "Kobieta w świecie pieniądza” poświęconego tematowi podejścia do pieniędzy, wydatków, zarządzania domowym budżetem czy oszczędzania. Następna na scenie pojawiła się Janina Bąk wykładowczyni na Trinity College w Dublinie i prowadząca blog JaninaDaily.com, która w humorystyczny sposób „odczarowała” zagadnienia związane ze statystyką i przestrzegała e-sklepy przed bezrefleksyjnym zaufaniem algorytmom i sztucznej inteligencji, gdyż te czasem mogą zawodzić. Zdaniem ekspertki nawet do 50% danych zebranych z Internetu może być błędnie przeanalizowana przez programy wspierające sprzedaż. Blok „Discover” zamknęła Katarzyna Pawlikowska z agencji Garden of Words. Ekspertka podjęła temat kobiecych kodów komunikacji oraz ich współistnienia z nowymi trendami w zachowaniach społecznych.
– Serwisy Ringier Axel Springer Polska docierają do blisko 80% polskich kobiet online - znamy te kobiety, wiemy jakie są, czym się interesują i czego potrzebują. Inicjatywa Women Power powstała, ponieważ chcemy się dzielić tą wiedzą z naszymi Partnerami biznesowymi. W ramach inicjatywy cyklicznie organizujemy inspirujące konferencje i warsztaty – to była już trzecia edycja Women Power Day i na pewno odbędą się kolejne. Dodatkowo inicjujemy różnorodne projekty badawcze wspólnie z agencjami badawczymi, publikujemy profesjonalne raporty oraz oferujemy unikalne produkty skierowane do kobiet – powiedziała Marta Badurek, Dyrektor Wydawniczy segmentu Women&Lifestyle w Ringier Axel Springer Polska, pomysłodawczyni inicjatywy Women Power.
O aspektach związanych z przedstawianiem kobiet w reklamach mówiła Fiorenza Plinio reprezentująca Cannes Lions International Festival of Creativity. Ekspertka zwróciła uwagę na obowiązujące na konkursie standardy i trzy „filtry” dla agencji reklamowych, które powinny być stosowane podczas tworzenia kreacji. Zgodnie z nimi należy przedstawiać kobiety w sposób naturalny (filtr „plastic”), bez erotyzacji („parts”) i uprzedmiotowienia („props”). W podobnym duchu wypowiadała się Magda Urbaniak z Brand24, która przedstawiła analizę prezentującą jak często w sposób nieprzyzwoity i seksistowski prezentowane są kobiety w reklamach. Eksperta zwróciła uwagę, że w ten sposób marki sobie szkodzą, gdyż „77% konsumentów woli kupować produkty, z którymi czuje jakąś więź”, a wiele marek, albo pomija kobiety, albo prezentuje je w sposób niewłaściwy. Urbaniak zwróciła uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt – marki nawet jeśli tworzą reklamy „prokobiece”, to są niekonsekwentne w swoich działaniach, co często potrafi im dodatkowo zaszkodzić, gdyż mogą być odbierane jako cyniczne.
Ostatni blok tematyczny otworzyli Ewa Zakrzewska i Łukasz Zaleśny z Publicis Media, którzy wraz ze słuchaczami zastanawiali się nad tym czy możliwy jest świat bez reklam oraz jak nowe technologie, z 5G na czele, zmienią oblicze marketingu, w tym komunikacji do skierowanej do kobiet. Następnie Jasmin Zäsar z Gameset opowiadała o tym, jak kobiety odnajdują się w gamingu i e-sporcie. Ekspertka podczas swojego wystąpienia odczarowała wizerunek kobiet-graczek oraz przedstawiła wiele zaskakujących insightów dotyczących kobiet grających w gry, a także opowiedziała o dobrych i złych praktykach dotyczących komunikacji marek wokół kobiecego gamingu. Z kolei kończąca wydarzenia Katarzyna Kramnik z Synrise zaprezentowała możliwości, jakie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji w komunikacji z konsumentkami oraz przekonywała o kluczowej roli personalizacji relacji na linii marka-klientka. Z drugiej strony ekspertka wskazała również na pułapki, w które można wpaść zbytnio ufając algorytmom.