Kolejna firma oszukiwała klientów
Firma Tel-Art oferująca w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie naruszyła prawo
Uznał Prezes UOKiK. W jego ocenie prezentowane przez przedsiębiorcę informacje dotyczące działania oferowanego specyfiku są nieprawdziwe. Jednocześnie Urząd nakazał wycofanie kwestionowanej reklamy.
Firma Tel-Art oferuje w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie m.in. tabletki ReduFizz. Ogłoszenia reklamujące specyfik były wielokrotnie publikowane w czasopismach wysokonakładowych. Podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów była treść ogłoszenia zachęcająca do zakupu tabletek ReduFizz. Według reklamy stosując preparat można schudnąć o 28 kg w ciągu 9 tygodni, konsument nie musi jednocześnie zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych ani też podejmować dodatkowej aktywności fizycznej – Mirella schudła 28 kg i utrzymuje nową wagę już od ponad roku, nie przytyła przez ten czas ani grama, jedząc nadal tak samo jak przedtem (a ponadto nie lubi sportu) – to fragment tekstu reklamującego tabletki. Dodatkowo spółka w ogłoszeniu powołuje się na informacje ze Stanów Zjednoczonych i Europy o niewiarygodnym sukcesie specyfiku, podając informacje, że jest on numerem jeden na rynku. Jednocześnie w reklamie zawarto informacje mówiące o tym, że dzięki sprzedaży tabletek w formie musującej produkt jest skuteczniejszy, ponieważ dociera wszędzie tam, gdzie gromadzi się tłuszcz, nawet w najtrudniejsze miejsca (uda, brzuch, pośladki).
W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że nie ma żadnych dowodów potwierdzających skuteczność pastylek ReduFizz, jakiej konsument mógłby oczekiwać po lekturze ogłoszeń reklamowych.
Zdaniem Prezesa Urzędu, działanie firmy prowadzi do tego, że wprowadzany w błąd konsument podejmuje decyzje handlowe o zakupie preparatu ReduFizz na podstawie nieprawdziwych informacji przedstawionych przez producenta. Praktyka stosowana przez przedsiębiorcę godzi również w zasady uczciwej konkurencji ze szkodą dla innych firm.
Powyższe działania spółki Tel-Art, zdaniem Urzędu, stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na publikowaniu nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy. Wobec powyższego nie mogą być dalej stosowane.
Spółka została zobowiązana do złożenia oświadczenia, że podawała do publicznej wiadomości informacje wprowadzające w błąd. Prezes UOKiK nie nałożył na przedsiębiorcę kary, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli jednak Tel-Art nie zastosuje się do prawomocnej decyzji i nie zaprzestanie działań naruszających przepisy, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Analiza przeprowadzona przez Urząd, wskazuje na tożsamość Tel-Art ze spółką Biotonic, która w ubiegłym roku również oferowała konsumentom preparaty odchudzające. W maju 2004 roku UOKiK nakazał firmie Biotonic wycofanie reklamy, w której informacje dotyczące działania oferowanych pastylek Extra Fit (również wspomagających odchudzanie) były prezentowane nieprawdziwie.
Dołącz do dyskusji: Kolejna firma oszukiwała klientów