Komisja Etyki Reklamy: lalki nie powinny być „wyjątkowe dla wyjątkowych” (wideo)
W opinii Komisji Etyki Reklamy spot lalek Natalia z hasłem „Wyjątkowe lalki dla wyjątkowych dziewczynek” naruszył kodeks branżowy, sugerując, że dzieci, które nie mają takich zabawek, są gorsze.
Komisja Etyki Reklamy zajęła się spotem lalek Natalia zawierającym slogan „Wyjątkowe lalki dla wyjątkowych dziewczynek” po otrzymaniu skargi od odbiorcy. Zauważył on, że taka zabawka kosztuje ok. 130 zł, dlatego nie wszyscy rodzice mogą ją kupić swoim dzieciom. „Dziecko rodziców, których nie stać na taką lalkę, może utracić pewność siebie i poczucie własnej wartości” - ocenił. „Moim zdaniem tekst reklamy powinien być zmieniony, a wszystkie dzieci przeproszone przez producenta” - podkreślił.
Produkująca lalki Natalia i odpowiadająca za ich reklamy firma Artyk twierdziła, że spot lalek z serii Natalia Collection w najmniejszym nawet stopniu nie sugeruje, że nabycie którejkolwiek z nich uczyni dziecko kimś wyjątkowym. „Mowa wyłącznie o tym, że przedmiotowa lalka jest wyjątkowa, ponieważ przeznaczona jest dla wyjątkowych dziewczynek. Reklama zakłada wyłącznie to, że każde dziecko jest wyjątkowe i sam fakt nie posiadania lalki ukazanej w reklamie nie może tego zmienić” - podkreśliło przedsiębiorstwo.
Firma zwróciła uwagę, że autor skargi błędnie przytoczył hasło zawarte w spocie, podając je w liczbie pojedynczej („Wyjątkowa lalka dla wyjątkowej dziewczynki”), a nie w prawidłowej w tym kontekście liczbie mnogiej. W rzeczywistości slogan odnosi się do całej grupy dzieci, podkreślając, że wszystkie są wyjątkowe. A samo stwierdzenie „wyjątkowe lalki” nie sugeruje ich wysokiej ceny, tylko unikatowość. Przedsiębiorstwo zaznaczyło, że ten zwrot jest używany od kilku lat w reklamach różnych produkowanych przez nie zabawek - zarówno tych droższych, interaktywnych, jak i znacznie tańszych. Nie można więc wnioskować, że prowadzi do wywołania u dziecka poczucia gorszości w stosunku do rówieśników.
Jednak zespół orzekający Komisji Etyki Reklamy podkreślił, że reklamy skierowane do dzieci nie mogą zawierać przekazu, że posiadanie produktu zapewni im przewagę nad innymi albo nieposiadanie tego produktu odniesie skutek przeciwny. Natomiast hasło „Wyjątkowe lalki dla wyjątkowych dziewczynek”, powoduje, że dzieci, których rodziców nie stać na zakup takich zabawek, mogą się poczuć gorsze, więc tym samym ma negatywne konotacje o charakterze dyskryminującym.
W konsekwencji Komisja uznała, że reklama lalek Natalia w dotychczasowej formie naruszyła dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej. Zespół orzekający polecił reklamodawcy usunięcie z przekazu albo odpowiednie zmodyfikowanie hasła „Wyjątkowe lalki dla wyjątkowych dziewczynek”.
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: lalki nie powinny być „wyjątkowe dla wyjątkowych” (wideo)
na tle roznych dziwnych decyzji
jest to okreslenie wartosciujace dziecko
ktoremu trudno wytlumaczyc,nie to co
doroslemu,ktorego nie stac na lexusa
i tez czuje sie gorszy :)))