SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Komisja Etyki TVP zajmie się udziałem Rogalskiej, Kurzajewskiego i Lisa w reklamach

W najbliższym czasie Komisja Etyki TVP rozpatrzy udział Marzeny Rogalskiej w kampanii Biedronki, Macieja Kurzajewskiego w reklamach PKO BP oraz lokowanie marek Powerade i Hyatt na blogu Tomasza Lisa.

- Komisja Etyki TVP zajmie się sprawą w najbliższym terminie. Komisja rozpatrzy każdy z tych przypadków oddzielnie, a po zakończeniu postępowania wyda stosowne komunikaty - informuje portal Wirtualnemedia.pl Halina Marszałek-Mrozowska, przewodnicząca Komisji.

Przypomnijmy, że Maciej Kurzajewski od połowy września wspólnie z Szymonem Majewskim reklamuje płatności mobilne w PKO BP (zobacz spot). Kierownictwo TVP informuje, że dziennikarz dostał na to zgodę, ponieważ reklama jest związana z akcją społeczną, w ramach której Kurzajewski promuje bieganie, startując przy wsparciu PKO BP z grupą zawodników w największych maratonach (więcej na ten temat).

Za to Marzena Rogalska, która od początku bieżącego tygodnia reklamuje Biedronkę (obejrzyj te spoty), na czas kampanii zniknęła z programu „Pytanie na śniadanie”. TVP tłumaczy bowiem, że prezenterka występuje w akcji czysto komercyjnej (przeczytaj o tym więcej).

Z kolei wpis na blogu Tomasza Lisa, w którym na zasadzie lokowania produktu promowane były napój Powerade i siłownia w hotelu Hyatt, wywołał przed tygodniem sporą dyskusję w środowisku dziennikarskim (zobacz szczegóły). Kierownictwo TVP czeka w tej sprawie na opinię Komisji Etyki, a na razie stosuje wobec dziennikarza „jedyną cywilizowaną metodę, jaką jest domniemywanie niewinności” (więcej na ten temat).

Na czwartkowym posiedzeniu Komisji omawiano już reklamę Powerade i Hyatta na blogu Tomasza Lisa, ale nie wystosowano orzeczenia, m.in. dlatego że z siedmiorga członków Komisji obecne były tylko trzy - ponieważ dwie osoby były w delegacji, a dwie inne były nieobecne z przyczyn osobistych i zdrowotnych.

Komisja Etyki TVP w każdym z tych przypadków - tak jak w każdej sytuacji stwierdzania zgodności postępowania dziennikarzy z zasadami etyki dziennikarskiej TVP - przeprowadzi niejawne postępowanie wyjaśniające. Zostaną o tym poinformowani Marzena Rogalska, Maciej Kurzajewski i Tomasz Lis oraz szefowie jednostek TVP, w których oni pracują. Dziennikarze będą mogli złożyć wszelkie wyjaśnienia mogących mieć znaczenie dla rozstrzygnięcia, także po zapoznaniu się z dowodami zebranymi przez Komisję. Następnie Komisja wyda orzeczenie (na podstawie jawnego głosowania jej członków), czy doszło czy nie do naruszenia tyki dziennikarskiej i przekaże to orzeczenie dziennikarzowi, którego ono dotyczy, dyrektorowi jednostki organizacyjnej, w której pracuje, dyrektorom Biura Koordynacji Programowej i Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz rzecznikowi TVP.

W obecnej kadencji, zaczętej w połowie 2011 roku, w Komisji Etyki TVP zasiadają Marianna Durczok, Maciej Zakrocki, Anna Ciesielska, Halina Marszałek-Mrozowska,Grażyna Torbicka, Joanna Świderska i Beata Jakoniuk-Wojcieszak.

W ostatnich dwóch latach Komisja wydała zaledwie dwa orzeczenia, dotyczące materiałów wyemitowanych w programach informacyjnych TVP: materiału Bartosza Łyżwińskiego w „Kronice” TVP Szczecin o dotacjach przyznawanych bezrobotnym na uruchomienie działalności gospodarczej oraz materiału Anny Morawskiej w „Panoramie” TVP2 o dzieciach poczętych metodą in vitro, które znalazły się w domach dziecka. W obu przypadkach dziennikarzom zostały wytknięte błędy warsztatowe.

Z kolei w 2010 roku Komisja krytycznie oceniła udział w kampaniach reklamowych dwóch prezenterek TVP: Beaty Sadowskiej w reklamie Toytoty (przeczytaj o tym więcej) oraz Pauliny Smaszcz-Kurzajewskiej w reklamie biżuterii Claudio Canziana (zobacz szczegóły).

Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki TVP zajmie się udziałem Rogalskiej, Kurzajewskiego i Lisa w reklamach

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
MOHEL
Ta komisji czegos tam moze im wszytskim reklamowanym fordanserom na kant d.. skoczyć.
22 14
odpowiedź
User
Dora
Albo dziennikarze, albo aktorzy od reklam. Wyrzucic wszystkich na zbity pysk z TV i dziennikarstwa, a nikt im zadnej reklamy nie zaproponuje...
31 13
odpowiedź
User
ani grosza
Komisja Etyki TVP? WTF, przecież to samo w sobie jest śmieszne
28 13
odpowiedź