SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Komisja Europejska wszczyna dochodzenie w sprawie możliwych antykonkurencyjnych działań Facebooka

Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe, aby ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi.

W formalnym dochodzeniu Komisja również oceni, czy Facebook łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji.

„Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję” - powiedziała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Facebook to serwis społecznościowy, który pozwala zarejestrowanym użytkownikom tworzyć profile, przesyłać zdjęcia i filmy, wysyłać wiadomości i łączyć się z innymi osobami. Oferuje również usługę ogłoszeń online o nazwie Facebook Marketplace, która jest platformą dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować i sprzedawać towary.

Czytaj także: News Corp finalizuje umowy z Google i Facebookiem. Zatrudni stu dziennikarzy w Australii

Facebook szkodzi konkurencji

W ramach szczegółowego dochodzenia Komisja zbada szczegółowo, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych i reklamach internetowych pozwala mu szkodzić konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.

Reklamując swoje usługi na Facebooku, firmy, które również bezpośrednio konkurują z Facebookiem, mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Facebook może następnie wykorzystać te dane w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.

Czytaj także: Australijskie media tracą ruch po blokadzie Facebooka. "Konflikt rozleje się na cały świat"

Po wstępnym dochodzeniu Komisja ma obawy, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. W szczególności może wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka. Zdaniem KE, Facebook posiada dokładne informacje o preferencjach użytkowników na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) również wszczął dziś własne dochodzenie w sprawie wykorzystania danych przez Facebooka. Komisja Europejska podała, że będzie ściśle współpracować z CMA w tej sprawie.

W 2020 roku przychody Facebooka zwiększyły się o 22 proc. do 85,96 mld dolarów, wpływy reklamowe - o 21 proc. do 84,17 mld dolarów, a pozostałe przychody - o 72 proc. do 1,8 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Komisja Europejska wszczyna dochodzenie w sprawie możliwych antykonkurencyjnych działań Facebooka

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl