Koniec konkursu reklamowego "Kreatura"
VFP odwołało 9. edycję konkursu "Kreatura". Czy Kreaturę uda się uratować?
Spółka VFP Communications, organizator konkursu reklamowego Kreatura, poinformował o odwołaniu przyszłorocznej edycji festiwalu. Powód? Brak porozumienia ze Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych (SAR) i Klubem Twórców Reklamy (KTR) na temat dalszych losach festiwalu i sygnały, że dyrektorzy kreatywni największych agencji (zrzeszeni w KTR-ze) nie zamierzają przystąpić do prac w jury oraz nie nadeślą zgłoszeń do konkursu.
VFP prowadziła negocjacje o sprzedaży praw do "Kreatury" z SAR-em i KTR-em od listopada br., gdy organizacje te wyraziły zainteresowanie przejęciem konkursu.
"Dzisiaj jest już dla nas jasne, że rozmowy nie były prowadzone w dobrej wierze. W zasadzie to przystawiono nam broń do skroni: albo przekażemy im Kreaturę, albo ona zginie" - powiedział Kehrt Reyher, prezes VFP, właściciela praw do organizacji Ogólnopolskiego Konkursu Reklamy "Kreatura".
"Oczywiście, gdy największe agencje nie zamierzają brać udziału w konkursie, jego istnienie w dotychczasowej formie traci sens" - dodał Reyher.
Od 8 lat, czyli od początku istnienia, konkurs był organizowany przez VFP w porozumieniu z Klubem Dyrektorów Kreatywnych, nieformalnym stowarzyszeniem dyrektorów kreatywnych uczestniczących w pracach jury i decydujących o wprowadzaniu zmian w jego regulaminie.
W związku z tą sprawą swoje oświadczenie wystosowali Prezes SAR Paweł Kastory i Prezes KTR Kot Przybora.
- Polskie środowisko reklamowe w mijającym roku podjęło zwieńczony sukcesem wysiłek zmierzający do utworzenia Klubu Twórców Reklamy. Nowa organizacja, w skrócie zwana KTR, stała się faktem. Zastąpi ona wszystkie dotychczas działające z udziałem Dyrektorów Kreatywnych nieformalne kluby środowiskowe i stanowić będzie zorganizowaną reprezentację twórców szeroko rozumianej branży komunikacji marketingowej. Skala i powaga tego przedsięwzięcia powodują, że jest to wydarzenie nie mające precedensu w historii polskiego rynku reklamowego.
Z inicjatywą utworzenia Klubu Twórców Reklamy na początku tego roku wystąpili Jarek Ziębiński i Darek Zatorski z agencji reklamowej Leo Burnett. Na zorganizowanym przez nich, w maju bieżącego roku, spotkaniu założycielskim z grona kilkunastu zaproszonych dyrektorów kreatywnych agencji reklamowych wybrano tymczasowy zarząd KTR. W jego skład weszli: Kot Przybora z agencji PZL jako Prezes oraz Darek Zatorski z agencji Leo Burnett, Jakub Kamiński z agencji Brain i Marcin Mroszczak z agencji Corporate Profiles DDB jako członkowie zarządu. Powołany wówczas zarząd funkcjonuje do chwili obecnej i reprezentuje KTR. Od tego czasu działają również grupy robocze powołane do realizacji zadań określonych w czasie spotkania. Od początku swojego istnienia KTR cieszy się pełnym wsparciem Stowarzyszenia Agencji Reklamowych w Polsce. KTR skupia pracowników działów kreacji i Dyrektorów Kreatywnych m.in. są to: Marcin Mroszczak ,Corporate Profiles DDB; Jacek Szulecki, Agnieszka Liska-Wójcik; Dariusz Max Olech, Saatchi & Saatchi.; Katarzyna Batogowska, Grey Worldwide; Jacek Maciejewski, Euro RSCG Poland; Leszek Kwiatkowski, Lowe GGK; Maciej Nowicki, J. Walter Thompson - Parintex; Darek Zatorski, Leo Burnett; Iwona Kluszczyńska, Damir Brajdić, McCann-Erickson Polska; Michał Nowosielski, Publicis; Paweł Niziński, Piotr Gruszczyński, Young & Rubicam Poland; Bartosz Bartoszek, TCG.; Zofia Szymańska, Gruppa66 Ogilvy,; Paweł Nowakowski; Michał Sorówka, NoS/BBDO; Iwo Zaniewski, Kot Przybora, PZL; Jakub Kamiński, Asiya Malinowska, Brain; Jarosław Wiewiórski, Soda; Przemek Bogdanowicz, Maciej Kowalczuk G7; Adam Szczepocki, DougFaberFamily; Albert Wosiek, Adrian Tomaszewski, V & P; Paweł Borowski , Ad Fabrika FCB, KTR określił cztery główne cele swojej działalności: 1. Podnoszenie standardów w kreacji reklamowej, fotografii, kinie, muzyce, ilustracji, typografii, projektowaniu graficznym i przemysłowym oraz dziedzinach pokrewnych 2. Kształtowanie wizerunku komercyjnych środowisk twórczych 3. Wspieranie działań młodych twórców sztuki komercyjnej, 4. Budowanie służących wymianie talentów kontaktów między branżą reklamową a szeroko pojmowanymi środowiskami twórczymi.
Jednym z pierwszych przedsięwzięć zaplanowanych na rok 2004, służącym realizacji strategicznych celów KTR, jest organizacja konkursu reklamy, który będzie odbywał się pod całkowitym nadzorem merytorycznym KTR i obejmie możliwie najszersze spektrum rynku komunikacji marketingowej. KTR jest organizacją typu "non-profit" i wszystkie ewentualne zyski pojawiające się w wyniku prowadzonej działalności będzie przeznaczał na realizację postawionych sobie głównych celów, działalność statutową oraz wszelkie inicjatywy działające na rzecz i w interesie polskiego środowiska reklamowego.
Równolegle do przebiegu prac nad określeniem strategicznych dla KTR celi, zarząd KTR oraz Zarząd SAR prowadził rozmowy z przedstawicielami VFP o możliwości odkupienia nazwy Konkursu., doceniając rolę i historyczne znaczenie konkursu dla środowiska reklamowego.
O "zawieszeniu" rozmów z VFP, Klub Twórców Reklamy dowiedział się z dziennego serwisu Media i Marketing polska, a następnie z listu przesłanego na ręce Prezesa KTR - Kota Przybory oraz Prezesa SAR - Pawła Kastorego.
Ten dziwny sposób prowadzenia rozmów i negocjacji, powiadamianie stron w trybie wypowiedzi prasowych bardzo zaskoczył przedstawicieli KTR i SAR. i narusza dwustronne postanowienie o nie ujawnianiu przebiegu negocjacji przed jej zakończeniem - czytamy w liście.
Dołącz do dyskusji: Koniec konkursu reklamowego "Kreatura"