Koniec recesji na polskim rynku reklamowym
CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklam
Firma konsultingowa CR Media prognozuje wzrost przychodów reklamowych polskich mediów o 8,3 proc. do poziomu 4,6 mld zł w roku 2004. W kolejnych latach wzrost rynku reklamy w mediach wyniesie około 7,4 proc.
Zdaniem specjalistów z CR Media wzrostowi rynku reklamy w mediach sprzyja dobra koniunktura gospodarcza oraz odbicie się rynku po recesji z lat 2001-2002.
Według autorów raportu CR Media przychody z reklamy telewizyjnej netto wzrosną w 2004 roku o 8,0 proc., a w latach 2005 i 2006 będą się zwiększać w tempie ponad 6,0 proc. rocznie.
Według szacunków CR Media wzrost przychodów reklamowych netto stacji telewizyjnych wyniesie w trzecim kwartale 10,4 proc., a w czwartym 9,0 proc.
W drugim kwartale 2004 roku wzrost przychodów wyniósł 5,8 proc. wobec 15,8 proc. w pierwszym kwartale 2004 roku.
Spadek dynamiki wzrostu przychodów w drugim kwartale wynikał ze zmniejszenia się dostępności reklamy telewizyjnej i wzrostu jej ceny, co wpłynęło na ograniczenie popytu.
Autorzy raportów prognozują dalszy wzrost cen reklam telewizyjnych.
"Największe stacje telewizyjne (...) są nawet zmuszone odmawiać zamieszczania reklam. Stacje zareagowały w tej sytuacji w jedyny możliwy sposób - podnosząc ceny reklam" - napisano w raporcie.
Według CR Media, w wyniku wejścia w życie od 1 maja nowych regulacji prawnych dotyczących reklam telewizyjnych, w stacjach komercyjnych nastąpił spadek dostępnego czasu reklamowego o 10 do 20 proc. w zależności od stacji.
Eksperci CR Media szacują, że wzrost wydatków na reklamę radiową sięgnie 9-11 proc. rocznie w latach 2004-6.
Autorzy przewidują wzrost udziału tego typu reklamy w rynku o 0,6 proc do roku 2006.
W drugim kwartale przychody reklamowe radia zwiększyły się o 12,7 proc., wobec 20,5 proc. w pierwszym kwartale.
Zdaniem CR Media stacje radiowe, dzięki dużej elastyczności znakomicie wykorzystują swój potencjał wzrostowy.
Według autorów raportu rynek prasowy w 2004 wzrośnie o 8,1 proc. Podobne tempo wzrostu utrzyma się również w kolejnych dwóch latach.
CR Media prognozuje wzrost przychodów z reklamy prasowej o 15 proc. w trzecim i czwartym kwartale 2004.
Według autorów raportu dynamiczny wzrost przychodów wynikać będzie z zakończenia wojny cenowej związanej z pojawieniem się dziennika "Fakt" oraz ze wzrostu cen reklamy telewizyjnej.
"Boom na rynku reklamy prasowej musi nadejść" - powiedział w czwartek jeden z autorów raportu Tomasz Brzeziński.
Według szacunków CR Media, pierwszym kwartale prasa odnotowała spadek przychodów z reklam o 0,3 proc. W drugim natomiast wzrost wyniósł 3,2 proc., czyli znacznie poniżej całego rynku reklamy medialnej.
Słabe wyniki segmentu reklamy prasowej wynikają z utraty konkurencyjności cenowej reklamy prasowej w okresie recesji na rynku mediów. Co więcej, w pierwszej połowie roku wejście na rynek dziennika "Fakt" wymusiło obniżkę cen reklam prasowych.
Eksperci CR Media oczekują jednak dynamicznego wzrostu tego segmentu rynku w drugiej połowie 2004 roku.
Zdaniem autorów raportu w pierwszym kwartale 2004 roku wydatki na reklamę wzrosły o 9,5 proc. rdr.
Według szacunków CR Media rynek reklamy w 2003 roku wzrósł o 4,6 proc.
Firma CR Media Consulting SA jest firmą doradczą specjalizującą się w planowaniu i zakupie mediów. Działa na rynku radia, prasy i internetu. Firma przygotowuje również kwartalne raporty na temat sytuacji na rynku reklamy w mediach.
Dołącz do dyskusji: Koniec recesji na polskim rynku reklamowym