SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jedynka przed Radiem Maryja liderem wśród najstarszych słuchaczy, Eska rządzi wśród młodych w sieci

W grupie najstarszych słuchaczy liderem jest Jedynka, przed Radiem Maryja i stacjami regionalnymi Polskiego Radia, natomiast wśród najmłodszych drugą pozycję za RMF FM zajmuje Radio Eska. Wśród słuchaczy Radia Maryja i Meloradia zdecydowanie przeważają kobiety.

W fali badania Krajowego Instytutu Mediów zrealizowanej od lutego do kwietnia br. słuchanie RMF FM analogowo zadeklarowało 32,8 proc. wszystkich respondentów. Wyższe wyniki stacja osiągnęła w grupach wiekowych 30-49 lat (38,5 proc.), 15-29 lat (24,8 proc.) oraz 50-64 lat (34,2 proc.)., natomiast dużo niższe wśród starszych osób, w grupie tych w wieku 75 lat i więcej - tylko 10,6 proc.

Radio ZET zdecydowanie najpopularniejsze jest wśród słuchaczy mających 50-64 lat (18,1 proc.) i 30-49 lat (17,5 proc.), a najmniej słuchane wśród tych w wieku 75+ (9,1 proc.

Wśród najmłodszych słuchaczy, w wieku 15-29 lat, na drugim miejscu jest Radio Eska z 22,1 proc. Stacja w czołówce ma największą przewagę młodszych odbiorców nad tym najstarszymi - w grupie 65+ ma jedynie 1,8 proc., a w 75+ - zaledwie 1,3 proc.

Za to wśród najstarszych słuchaczy liderem jest radiowa Jedynka - w grupie 65+ jeszcze nieznacznie ustępuje RMF FM (ma 19,3 proc., wobec 19,9 proc. u konkurenta), a w grupie 75+ osiągnęła 25,5 proc., czyli prawie dwukrotnie więcej niż zajmujące tam drugą pozycję Radio Maryja (13,1 proc.). Natomiast w grupie 15-29 lat Jedynka miała tylko 2,5 proc., a w grupie i 30-49 lat - 4,5 proc.)

Wśród słuchaczy Radia Maryja przeważają seniorzy i kobiety

Radio Maryja w dwóch najmłodszych grupach wiekowych zanotowało jedynie 1,2 i 1 proc. - ponad dziesięć razy mniej niż w najstarszej. Dużo popularniejsze wśród najstarszych słuchaczy są również rozgłośnie regionalne Polskiego Radia zrzeszone w Audytorium 17 (12,9 proc. w grupie 75+, a 1,8 proc. w grupie 15-29 lat), TOK FM (odpowiednio: 6,5 proc. w grupie 75+ i 0,5 proc. w grupie 15-29 lat), Polskie Radio 24 (odpowiednio 5,5 i 0,5 proc.) oraz Dwójka (2,8 i 0,9 proc.).

Natomiast RMF Classic ma podobne wyniki we wszystkich grupach wiekowych.

RMF FM jest znacząco więcej słuchane przez mężczyzn (35 proc.) niż przed kobiety (30,4 proc.), tak samo jak Radio ZET (odpowiednio: 17,1 i 14,8 proc.), RMF Maxxx (5,8 i 4,5 proc.), TOK FM (4 i 2,7 proc.) oraz Antyradio (3,1 i 1,6 proc.). W czołówce jedyną rozgłośnią ze znaczącą przewagą kobiet nad mężczyznami wśród słuchaczy (odpowiednio: 4 i 2,3 proc.) jest Radio Maryja.

Ze stacji z niższymi wynikami w słuchalności analogowej dużo więcej młodych niż najstarszych odbiorców mają Rock Radio (1 proc. w grupie 30-49 lat, a 0,1 proc. w grupie 75+) oraz Radio SuperNova (0,5 proc. w grupie 15-29 lat, 0,1 proc. w 65+).

Natomiast dużą przewagę seniorów wśród swoich słuchaczy ma skierowane do takich odbiorców Radio Pogoda - w grupie wiekowej 65+ zanotowało 2,9 proc., a w grupie 15-29 lat - jedynie 0,2 proc.

W internecie Radio Eska liderem w najmłodszej grupie słuchaczy

Wśród słuchaczy internetowych RMF FM najwięcej ma w wieku 30-49 lat (21,1 proc.), a najmniej - w wieku 75 lat i więcej (8,6 proc.).

Emitowane tylko w sieci Radio 357 i Radio Nowy Świat najlepsze wyniki osiągnęły w grupie 50-64 lat (odpowiednio: 18 i 15,6 proc.), a najniższe w najmłodszej grupie (4,2 i 2,2 proc.).

W grupie 15-29 lat liderem jest Radio Eska z 18,1 proc., a w starszych grupach wiekowych ma wielokrotnie niższe wyniki (zaledwie 1,1 proc. w grupie 40-64 lat).

Dużo przewagę najstarszych osób wśród swoich internetowych słuchaczy ma Radio Pogoda - w grupie 65+ zanotowało 3,4 proc., a w grupie 30-49 lat tylko 0,5 proc.

Łącznie, uwzględniając emisję analogową i internetową, w grupie 15-29 lat liderem jest RMF FM z 32,3 proc., a drugie miejsce zajmuje Radio Eska z 21,9 proc.

Natomiast wśród słuchaczy w wieku 75 lat i więcej na czele jest Jedynka z 25,3 proc., a dalej znalazły się Radio Maryja (12,8 proc.) oraz stacje regionalne Polskiego Radia zrzeszone w Audytorium 17 (12,7 proc.).

Dużą przewagę mężczyzn nad kobietami wśród swoich słuchaczy mają RMF Maxxx (5,5 proc. wśród mężczyzn i 4,5 proc. wśród kobiet), TOK FM (odpowiednio: 4,4 i 3 proc.), VOX FM (2,7 i 1,7 proc.) oraz Polskie Radio 24 (2,7 i 1,2 proc.), natomiast przeciwne proporcje są jedynie wśród odbiorców Radia Maryja - rozgłośnia zanotowała 3,7 proc. wśród kobiet i 2,2 proc. wśród mężczyzn.

Kobiety dominują też wśród słuchaczy Meloradia (1,2 proc. wśród kobiet, a 0,6 proc. wśród mężczyzn), natomiast znacząco przewagę mężczyzn mają również Radio 357 (1,3 proc. wśród kobiet i 1,9 proc. wśród mężczyzn) oraz Rock Radio (0,4 proc. wśród kobiet i 0,8 proc. wśród mężczyzn).

Przedstawiona w powyższych grafikach słuchalność dzienna to łączna liczba osób, deklarujących słuchanie danej stacji przedstawiona jako procent ogółu osób deklarujących słuchanie radia poprzedniego dnia.

Badanie Krajowego Instytutu Mediów od lutego do kwietnia br. objęło 22 536 osób, z czego 11 040 ze wsi i 11 496 z miast. W przypadku słuchania radia w internecie respondentów było 3 075 (1 275 ze wsi i 1 818 z miast), a w przypadku emisji analogowej - 20 362 (10 147 na wsi, 10 215 w miastach).

Krajowy Instytut Mediów szykuje pomiar pasywny

Badania zostało rozpoczęte przez Krajowy Instytut Mediów w styczniu br. na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. - Nasze badanie nie jest świadomościowe, ale jest realizowane metodą kotwiczenia, by jak najlepiej zobrazować, kiedy i czego dokładnie słuchał respondent - podkreślił na początku kwietnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

- Dodatkowo przygotowujemy się do wdrożenia pomiaru pasywnego - z wykorzystaniem specjalnie przygotowanych mierników, które automatycznie będą sczytywać treści audio znajdujące się w zasięgu respondenta. Badanie to ruszy jeszcze w tym roku - zapowiedział.

Obecne badanie na zlecenie KIM realizuje spółka Alternatywa Polska (jej mniejszościowym udziałowcem jest były wspólnik Mirosława Kalinowskiego), w trybie bezprzetargowym otrzymała zlecenie o wartości 24 mln zł.

Pod koniec marca br. Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku zażądała od Krajowego Instytutu Mediów wyjaśnień w tej sprawie, ponadto zwróciła się o kontrolę tego zlecenia do Urzędu Zamówień Publicznych.

Dołącz do dyskusji: Jedynka przed Radiem Maryja liderem wśród najstarszych słuchaczy, Eska rządzi wśród młodych w sieci

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Novum
Dużą zaletą tych badań jest to, że wreszcie znamy preferencje najstarszych osób, powyżej 75 lat. Do tej pory znaliśmy tylko pomiary Kantar z ograniczeniem wiekowym badanych do 75 roku życia...
0 0
odpowiedź
User
X
Czego słuchają niebinarni w dużych miastach?
0 0
odpowiedź
User
Piorundo
Oj, zalatuje dębiną w tym badaniu.
"Udziałowcami spółki Alternatywa Polska są Dariusz Działak (kiedyś współpracownik Mirosława Kalinowskiego, prezesa KIM) oraz Tomasz Pawlak, który jeszcze niedawno był wspólnikiem Kalinowskiego."
0 0
odpowiedź